وضعیت فقر و ویژگی‌های فقرا در دهه 90 + متن کامل
کد خبر: 4143146
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد:

وضعیت فقر و ویژگی‌های فقرا در دهه 90 + متن کامل

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی وضعیت فقر و ویژگی‌های فقرا را در دهه گذشته(دهه 90) بررسی کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس

به گزارش ایکنا، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی پیرامون وضعیت فقر و ویژگی های فقرا در دهه گذشته(دهه 90) منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: خط و نرخ فقر یکی از متغیرهای اقتصادی است که همواره مورد توجه مردم قرار داشته است. بر همین اساس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از سال 1396 به محاسبه خط فقر براساس یک روش پایدار اقدام کرد که شیوه محاسبه آن به صورت گزارشی در این مرکز منتشر شد و اسناد به روز رسانی شده نیز در دست انتشار است. همچنین نتایج این محاسبات را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دو گزارش پایش فقر سال‌های 1399 و 1400 منتشر کرد که بر اساس مسئولیت قانونی وزارت رفاه در اعلام خط فقر رسمی، می‌توان آن را اولین اعلام رسمی از خط فقر دانست.

گزارش حاضر در دو بخش به مرور وضعیت فقر و ویژگی‌های فقرا در دهه گذشته(دهه ۱۳۹۰) می‌پردازد که از نظر آمارهای اقتصادی نامناسب بوده است. در بخش اول مروری بر وضعیت فقر و متغیرهای مربوط به آن و متغیرهای رفاهی مرتبط با خانوار خواهیم داشت. بررسی مصرف خوراک، کالاهای اساسی و کالری دریافتی خانوار و همچنین سهم مسکن از کل هزینه‌های خانوار و هزینه‌های رفاهی در این بخش صورت می‌گیرد.

در قسمت دوم نیز برخی ویژگی‌ها و علل توضیح‌دهنده فقر به تفکیک فقرا و غیر فقرا بررسی می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که برخورداری از شغل دارای بیمه و همچنین مشاغل غیر ساده در بین غیر فقرا بیشتر از فقرا است و بنابراین ممکن است این دو عامل در کاهش فقر مؤثر باشند. همچنین عدم برخورداری از سواد، سال‌های تحصیل پایین‌تر، داشتن کودک و مستأجر بودن از جمله عواملی است که می‌تواند علل فقر را توضیح دهند.

متن کامل گزارش را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha