لزوم افزایش اختیارات بانک مرکزی در تعیین‌تکلیف بانک‌های خصوصی زیان‌ده
کد خبر: 4144212
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
قادری در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

لزوم افزایش اختیارات بانک مرکزی در تعیین‌تکلیف بانک‌های خصوصی زیان‌ده

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کافی نبودن اختیارات بانک مرکزی در تعیین‌تکلیف بانک‌های خصوصی زیان‌ده گفت: برخی نگرانی‌ها و مصلحت‌اندیشی‌ها باعث شده به بانک مرکزی اختیارات لازم داده نشود تا بتواند صریح و با سرعت بیشتر تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

جعفر قادری

اخیراً اخباری مبنی بر احتمال انحلال چهار بانک خصوصی به دلیل ناترازی مالی و زیان انباشته و بدهکاری آنها به بانک مرکزی در رسانه‌ها منتشر شده است. این مسئله نگرانی‌هایی را به وجود آورده است؛ برخی با دید مثبت به این تصمیم می‌نگرند و برخی نقدهایی به آن دارند.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ادغام بانک‌های خصوصی و تأثیر آن بر نظام بانکی اظهار کرد: متأسفانه برخی از بانک‌های خصوصی با بدهی انباشته مواجه هستند و با توجه به شرایطی که دارند نمی‌توانند پاسخگوی تعهداتشان باشند و باید اینها هرچه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شوند.

وی افزود: ادامه فعالیت اینگونه بانک‌ها برای اقتصاد و نظام بانکی مسائلی را به وجود می‌آورند و مطمئناً بی‌اعتمادی مردم به نظام بانکی را به دنبال خواهد داشت. اگر لازم است این بانک‌ها ادغام شوند و اگر هم ادغام امکان‌پذیر نیست بهتر است به انحلال آنها فکر شود. به هر حال سخت یا آسان باید تصمیم گرفت و با این شرایط نمی‌شود نظام بانکی را اداره کرد.

برخی بانک‌های خصوصی علیه تولید هستند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اغلب بانک‌های خصوصی به جای اینکه در خدمت تولید باشند علیه تولید فعالیت کرده‌اند و از همه بدتر اینکه با خلق پول از هیچ به تورم و نقدینگی کشور دامن زده‌اند و زمینه‌های بروز رانت و فساد را فراهم آورده‌اند.

قادری با اشاره به کافی نبودن اختیارات بانک مرکزی در این زمینه گفت: متأسفانه برخی نگرانی‌ها و مصلحت‌اندیشی‌ها باعث شده تا به بانک مرکزی اختیارات لازم داده نشود، درصورتی‌که بهتر است در این رابطه به بانک مرکزی اختیارات لازم اعطا شود تا بتواند صریح و با سرعت بیشتر تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

وی ادامه داد: همه موارد باید به نوعی دیده شود؛ یعنی هم باید نگرانی مردم را برطرف کرد و سپرده‌های آنها تضمین شود و هم اینکه بدون بروز مشکل و چالش جدی قضیه بانک‌های خصوصی زیان‌ده را فیصله داد.

لایحه هفتم پایان‌بخش تک‌روی‌ها باشد

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به جایگاه نظام بانکی در لایحه برنامه هفتم گفت: قطعاً مجلس شورای اسلامی لایحه برنامه هفتم را طوری چکش‌کاری خواهد کرد که به نفع اقتصاد کشور و اصلاح نظام بانکی باشد. بنده به عنوان نماینده مردم انتظار دارم در برنامه هفتم جلوی خودمحوری‌ها و تک‌روی‌ها و اضافه‌برداشت‌ها از بانک مرکزی گرفته شود. همچنین انتظار می‌رود بسترهای ورود بیشتر بانک‌ها به پروژه‌های اقتصادی البته با در نظر گرفتن مباحث مالی و فنی فراهم شود.

انتهای پیام
captcha