دسترسی زائران به 30 هزار عنوان کتاب در کتابخانه حج
کد خبر: 4144613
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵

دسترسی زائران به 30 هزار عنوان کتاب در کتابخانه حج

مسئول کتابخانه، موزه و اسناد پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به اینکه کتابخانه تخصصی حج حاوی 30 هزار عنوان کتاب است، گفت: دو هزار کتاب در خصوص فقه حج و حدود 600 کتاب درباره اسرار و معارف حج به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.

دسترسی زائران حج تمتع به 30 هزار عنوان کتاب در کتابخانه تخصصی حجامسال زائران حج تمتع به صورت متوسط 30 تا 42 روز در سرزمین وحی حضور خواهند داشت و تا زمان آغاز مناسک حج فرصت زیادی دارند که می‌توانند از این فرصت برای افزایش معرفت و دانش خود در خصوص اسرار، رموز و سایر ابعاد این واجب الهی استفاده کنند.

برای استفاده بهینه از این فرصت، کتاب‌های ارزشمندی برای مطالعه وجود دارد که حجاج با خواندن آنها می‌توانند علم، معرفت و اطلاعات خود را در خصوص حج افزایش داده و با شناخت کامل‌تری اعمال حج را انجام و با باطن این اعمال آشنا شده و تأثیرماندگارتری از حج دریافت کنند.

یکی از بزرگترین و بهترین منابع در خصوص حج، کتابخانه تخصصی حج است. این کتابخانه به صورت مجازی و حقیقی حاوی کتاب‌ها و منابع بسیار ارزشمندی در خصوص حج و زیارت است که امکان مطالعه به صورت آنلاین و دریافت فایل فشرده کتاب‌ها را فراهم کرده است.

حجت‌الاسلام علی احمدی، مسئول کتابخانه، موزه و اسناد پژوهشکده حج و زیارت در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح امکانات و گنجینه ارزشمند کتاب‌های موجود در کتابخانه تخصصی پژوهشکده حج و زیارت پرداخت و گفت: این کتابخانه در کشور منحصربه فرد است و تاکنون حدود 30 هزار عنوان کتاب را در بیش از 45 هزار جلد جمع‌آوری، تدوین، فهرست‌نویسی و بارکدگذاری کرده و در اختیار علاقه‌مندان، زائران و پژوهشگران حوزه حج و زیارت قرار داده‌است.

وی به جزئیات کتاب‌های موجود در این کتابخانه اشاره کرد و گفت: به صورت دقیق 29 هزار و 731 عنوان کتاب در این پژوهشکده وجود دارد و اگر چه موضوع کتاب‌ها در رشته‌های مختلف اسلامی است، اما رویکرد همه کتاب‌ها بر محور حج و زیارت است.

حجت‌الاسلام احمدی اضافه کرد: کتاب‌های موجود در این کتابخانه در سه حوزه خارج از کشور حرمین شریفین، عتبات عالیات و شامات است و از آنجایی که سازمان حج و زیارت متولی زیارت در خارج از کشور است، زیارت اماکن مقدس داخلی محور این کتاب‌ها نیست. این کتابخانه در سال 1370 به همت حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، نماینده وقت ولی فقیه در امور حج و زیارت (تولیت کنونی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)) افتتاح شد و با حمایت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین نواب، نماینده کنونی ولی فقیه در امور حج و زیارت گسترش پیدا کرده است.

وی اعلام کرد: دو هزار کتاب فقط در خصوص فقه حج، حدود 600 کتاب در خصوص اسرار و معارف حج، بیش از هزار عنوان کتاب در خصوص تاریخ مکه و مدینه و در همین حدود هم در خصوص تاریخ نجف، کربلا، سامرا و کاظمین وجوددارد.

مسئول کتابخانه، موزه و اسناد پژوهشکده حج و زیارت همچنین گفت: کتاب‌هایی با موضوعات حج در قرآن، زیارت در قرآن و هر موردی که مرتبط با حج است تلاش شده در این کتابخانه جمع‌آوری شود. هر سال نیز کتاب‌های جدید به این کتابخانه اضافه می‌شود و از آنجایی که کتاب‌های منتشر شده در خصوص حج و زیارت در خارج از کشور نیز به این کتابخانه اضافه می‌شود زائران و پژوهشگران می‌توانند در جریان جدیدترین مطالب منتشر شده در جهان قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه نرم‌افزارها و مجلات خاص حج در دنیا مثل مجله مدینه منوره که در عربستان چاپ می‌شود و ... نیز به‌روز جمع‌آوری می‌شود، گفت: سفرنامه‌ها نیز بخش قابل توجهی از کتاب‌های موجود در خصوص حج هستند. در سفرنامه‌ها اطلاعات ذی‌قیمتی در خصوص حج وجود دارد و بر همین اساس مجموعه‌ای غنی از سفرنامه‌های حج به زبان‌های مختلف در این کتابخانه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است به خصوص سفرنامه‌های حج دوره قاجار.

حجت‌الاسلام احمدی، در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دانلود این کتاب‌ها وجود دارد؟ گفت: بخشی از کتاب‌ها را می‌توان دانلود کرد، اما از آنجایی که بخشی از این کتاب‌ها حقوق مادی و معنوی دارد از نظر حقوقی اجازه نداریم امکان دانلود همه کتاب‌ها را فراهم کنیم. اما در صورتی که پژوهشگر یا زائری کتابی را بخواهند می‌توانند با کتابخانه تماس گرفته و PDF کتاب را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی در خدمت مردم بوده‌ایم و امکان مطالعه آنلاین کتاب‌ها نیز فراهم شده است.

مسئول کتابخانه، موزه و اسناد پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به اینکه تا زمان آغاز مناسک حج زمان زیادی وجود دارد و زائران می‌توانند از این کتاب‌ها به خصوص کتاب‌هایی که توسط بعثه مقام معظم رهبری برای زائران نوشته شده و نیز نرم‌افزارهایی که در سایت مشعر وجود دارد استفاده کنند، گفت: پنج هزار عنوان سند نیز در خصوص حج و زیارت جمع‌آوری و تدوین شده که منبع غنی برای پژوهشگران است.

یادآوری می‌شود، زائران برای استفاده از کتابخانه تخصصی حج می‌توانند وارد نشانی http://lib.hajj.ir/View/fa/Default شوند.

انتهای پیام
captcha