افزایش 20 درصدی یارانه 3 دهک اول جامعه
کد خبر: 4144681
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
سیدصولت مرتضوی خبر داد:

افزایش 20 درصدی یارانه 3 دهک اول جامعه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: دولت تصمیم گرفته تا به لحاظ مدیریت تورم در حوزه کالابرگ اقدامات جدیدی را انجام دهد؛ در گام نخست قرار است تا میزان یارانه بگیران را در سه دهک اول، بیست درصد با خرید هفتاد درصد کالا افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، هفتمین همایش ملی کار، امروز سه‌شنبه ۹ خرداد در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد.

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و دهه کرامت بیان کرد: دولت تصمیم گرفته تا به لحاظ مدیریت تورم در حوزه کالابرگ اقدامات جدیدی را انجام دهد؛ در گام نخست قرار است تا میزان یارانه‌بگیران را در سه دهک اول بیست درصد با خرید هفتاد درصد کالا افزایش دهیم. بین 9 تا 11 قلم کالا تعریف شده که امیدواریم تا قدری به حداقل بگیران جامعه کارگری کمک کند. این کار در گام نخست به صورت تدریجی اجرا می‌شود و به صورت دهک به دهک پیش می‌رود که اول اعضای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور را در بر می‌گیرد و امیدواریم این طرح را در ماه خرداد برای سه دهک اول اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه شاید در آینده برای سایر دهک‌ها تصمیمات دیگری اتخاذ شود افزود: سامانه‌ای با عنوان «سامانه ملی اعتبار» در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد کرده‌ایم که اعتباری را برای کسانی که می‌خواهند از یارانه خود با افزایش بیست درصدی استفاده کنند، تعریف شده است. در این سامانه کالاها مشخص شده و افراد می‌توانند از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های وصل به این سامانه خرید کنند. تقریباً بالغ بر 50 هزار فروشگاه در آینده نزدیک به این سامانه متصل خواهند شد.

مرتضوی افزود: این طرح در سال گذشته به صورت آزمایشی در کشور عملیاتی شد ولی به دلیل اینکه مشوق‌هایی نداشت با اقبال عمومی مواجه نشد، اما امیدوارم که با افزایش درصد یارانه‌ها سبب شود با اقبال جامعه هدف مواجه شویم.

وی در ادامه اظهار کرد: مطالب این همایش مانند کرسی‌های نظریه‌پردازی بسیار مهم و کاربردی است. عمده‌ترین تمرکز مقام معظم رهبری در دهه گذشته بر موضوع اقتصاد بوده است و شعار امسال نیز بر همین موضوع تأکید دارد. در این حوزه دیدگاه متفاوتی وجود دارد که آیا رشد تولید لازمه‌اش مدیریت رونق است یا اساساً رونق و رشد لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

توجه همزمان به مهار تورم و رشد تولید

مرتضوی ادامه داد: طبق نظر رئیس‌جمهور مهار تورم با رونق اقتصادی ممکن است و امکان تحقق آن مقرون به واقعیات است. بنابراین علاوه بر اینکه به مهار تورم توجه داشته باشیم باید همزمان به رشد تولید نیز بیندیشیم. رکن اساسی رشد تولید کار است و با کار، تلاش و کوشش می‌توان به رشد تولید و ارتقای بهره‌وری رسید. مقام معظم رهبری فرمودند که اقتصاد همراه با رشد باید دانش‌بنیان باشد و ستون فقرات اقتصاد، اقتصاد دانش‌بنیان است.

طرحی نو برای رسیدن به رشد 8درصدی

مرتضوی تأکید کرد: اگر بناست که بعد از یک دهه رکود که به دلیل برخی بی‌تدبیری‌ها در دهه نود به وقوع پیوست از منفی نیم درصد رشد در سال 1399 به رشد هشت درصدی و بیشتر دست یابیم باید به حلقه وصل، نیروی محرکه و قدرت تصمیم‌ساز که کارگران و کارفرمایان هستند، توجه کرد. ما بر آن هستیم تا به مؤلفه‌های تولید، رشد بیندیشیم و حتماً برای تحقق شعار سال و علاوه بر آن به استخدام درآوردن امکانات لازم برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد و بالاتر، طرحی نو دراندازیم که امکان آن بسیار مؤثر است.  

وی ادامه داد: اکنون در کشور زیرساخت‌های ارتقای بهره‌وری و رشد تولید فراهم است و زیرساخت‌های انرژی، ارتباطی و فرهنگی را داریم. تعاملات سیاسی که از روزهای آغازین این دولت در دیپلماسی بین‌المللی آغاز شده نوید این رشد را می‌دهد. عرصه‌های بین‌المللی مانند اجلاس شانگهای، ارتباط با همسایگان و قدرت‌های اقتصادی مهم جهان در دستور کار قرار گرفته و به سمتی می‌رویم تا موانع را از مسیر برداریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: آنچه که امید را مضاعف می‌کند عشق و اهتمام کارگران به موضوع کار است. دولتمردان باید حلقه وصل بین کارگر و کارفرما باشند‌ متأسفانه نواهایی شنیده می‌شود که به دنبال ایجاد فاصله بین این دو هستند. اگر کسی به کارفرمایی رسیده حتماً گرد کارگری را چشیده و زمانی خود کارگر بوده است. امیدواریم روزی بتوانیم بگوییم که کارگر همان کارفرما و کارفرما همان کارگر است.

وضعیت نامناسب صندوق‌های بازنشستگی

وی اظهار کرد: برای آینده کارگر همه باید تلاش کنیم. باید در تمام حوزه‌ها اقتصاد، سرمایه و استعدادهای نهفته کشور را متعلق به نسل‌ها و عصرهای آینده بدانیم و عمده جامعه کارگری چنین نگاهی دارند. بنابراین در این راستا باید چند مؤلفه توجه کرد که یک از این موضوعات توجه به صندوق‌ها است. من مرثیه صندوق‌ها را چند بار در چندین جلسه خوانده‌ام؛ متأسفانه در حال حاضر صندوق‌ها وضعیت خوبی ندارند و ضریب پشتیبانی صندوق‌ها بسیار ناپایدار است و نسبت پشتیبانی در صندوق بازنشستگی کشوری تقریباً بین نیم تا هفت‌دهم است در حالی که براساس شاخص‌های جهانی باید هفت باشد.

مرتضوی تصریح کرد: ضریب پشتیبانی بهترین صندوق ما که صندوق تأمین اجتماعی است تقریباً چهار و چهاردهم است و اگر با این شیب پیش برویم به معنای هزینه کردن میراث آیندگان در امروز است. گریزی برای پایداری صندوق‌ها وجود ندارد مگر آنکه به دو اصل توجه کنیم؛ اولاً سرمایه صندوق‌ها را امانت بدانیم و افراد کارآمد و کارآزموده مدیریت این صندوق‌ها را در دست گیرند. حتماً با ایجاد ارزش افزوده، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه و استخدام فناوری روز به اتکا این منابع و کاهش مصارف، ضریب پشتیبانی صندوق‌ها را افزایش دهیم.

لزوم اصلاح ساختار صندوق‌های بازنشستگی

وی ادامه داد: نکته دوم اصلاح در ساختار صندوق‌هاست و گریزی از اصلاحات معقول و منطقی که آسیبی بر جامعه وارد نکند نیست. حتماً باید به این موضوع توجه کنیم تا امانت آیندگان را پاس بداریم زیرا کارگر آتیه می‌خواهد. تضمین آینده کارگران از موضوعات مهمی است که دولت اراده دارد تا نظام خدمات جامعه بهداشتی و درمانی را ارتقا دهد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این مهم اهتمام دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در دو سال‌ گذشته بیشترین تعداد بازنشستگان را در کشور داشته‌ایم بیان کرد: همکاران ما اجازه ندادند تا ضریب پشتیبانی صندوق‌ها کاهش پیدا کند. الحمدلله با آمار دقیق و به روش‌های مختلف موضوع یک میلیون فرصت شغلی قابل ارائه به رسانه‌ها است.

انتهای پیام
captcha