مسئولان حج ایران عازم سرزمین وحی شدند
کد خبر: 4145116
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۷

مسئولان حج ایران عازم سرزمین وحی شدند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت با بدرقه رسمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری عصر امروز راهی عربستان شدند.

ارسالی/ مسئولان حج ایران عازم سرزمین وحی شدندبه گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سیدعباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت امروز با بدرقه رسمی حجت‌الاسلام محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری راهی عربستان شدند.

در مراسم بدرقه سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت در ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران، سعید چلندری، مدیرعامل شرکت شهرفرودگاهی امام خمینی(ره) و جمعی از مدیران بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی هنگام بدرقه از نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خواست برای حل مشکلات جهان اسلام دعا کند.

حجت‌الاسلام والسملمین نواب پیش از ترک تهران در یک نشست مطبوعاتی به پرسش‌های خبرنگاران درباره حج امسال پاسخ داد و با اشاره به اینکه بعد از کرونا و تعطیلی حج، امسال سهمیه حج کشورهای اسلامی کامل است، گفت: تعداد زائران ایرانی با توجه به کاهش تعداد خادمان حجاج بیش از تعداد زائران حج سال ۱۳۹۸ است و برای آن‌ها آرزوی سفری آسان و پربار را داریم.

وی ادامه داد: با توجه به برقراری رابطه دو کشور ایران و عربستان امید است همکاری‌های کشور میزبان بهتر از قبل باشد و به انتظارات زائران ایرانی پاسخ بگویند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: بعثه، سازمان حج و مرکز پزشکی وظیفه دارند تا در مورد اسکان، تغذیه، انتقال و دیگر مسائل مورد نیاز زائران وظایف خود را انجام دهند. امسال برنامه‌ریزی‌هایی که شده بهتر از گذشته است چرا که ما هم از تجربه پیشکسوتان و هم فناوری‌های جدید استتفاده کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب بیان کرد: از همه کسانی که برای سامان‌بخشی مطلوب حج زائران ایرانی تلاش کردند، به ویژه مرحوم آیت‌الله ری شهری و تمام کسانی که در گذشته در خدمت حج بودند، قدردانی می‌کنیم.

وی، درباره برنامه ملاقات‌ با مقامات سایر کشورها توضیح داد و گفت: ملاقات‌هایی با نمایندگان کشورهای اسلامی که وزیران حج یا مسئولان حج هستند، انجام می‌شود و گفت‌وگوها در جهت بهینه کردن برنامه‌های حج است و کشورهای مختلفی برای دیدار با مسئول بعثه حج ایران ابراز تمایل کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تأکید کرد: آنچه در خصوص خدمت به زائران ضرورت داشته، انجام شده است و کمبودی وجود ندارد. در هر حوزه‌ای بررسی‌های لازم انجام شده تا آنچه نیاز زائر است، برآورده شود و تا به امروز زائران بدون هیچ مشکلی در مدینه و مکه مستقر شده‌اند و برنامه‌های پیش‌بینی شده به خوبی درحال اجراست.

حجت‌الاسلام والسملمین نواب درخصوص همکاری عربستان با زائران ایرانی نیز گفت: گزارش‌های ما نشان می‌دهد رویکرد کشور میزبان سازنده است. زائران ایرانی انتظار دارند دعای کمیل را در نزدیک بقیع برگزار کنند که خواسته زیادی هم نیست. یکی از انتظارات این است که مسئولان عربستان از خانواده شهدای منا دلجویی کنند که انتظار اخلاقی و به جایی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: پیش از این هرساله در مدینه و مکه برنامه‌های‌های انس و معرفت را در سه سطح شامل مباحث فرهنگی، مناسکی و معرفتی برای زائران داشتیم و یکی از برنامه‌های امسال که به صورت مجموعه کاروان‌هایی که در هتل هستند انجام می‌شود، برنامه انس با قرآن است. همچنین برای زائران اهل سنت هم برنامه به صورت مستقل داریم.

وی افزود: برنامه دیگر ما در سطح ملی است که برای همه زائران یکپارچه انجام می‌شود مانند برنامه برائت از مشرکین و دعای روح‌بخش عرفه. علاوه بر اینها ترجمه و تفسیر قرآن هم انجام می‌شود که برنامه جدیدی است. در این برنامه از حافظان و قاریان زائر نیز استفاده می‌شود و در مجموع فضای قرآنی جلسات بیشتر شده است. برنامه روایت‌گری را نیز به طور همزمان در مکه و مدینه داریم که توسط یک راوی انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha