هشدار رئیس مرکز پزشکی حج نسبت به تغذیه زائران
کد خبر: 4145172
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۷

هشدار رئیس مرکز پزشکی حج نسبت به تغذیه زائران

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به اینکه نیمی از زائران حج امسال بیماری‌ قند و قلبی دارند، از آنها خواست در مصرف غذا به ویژه نوشیدنی‌های گازدار، رژیم مناسب سلامتی خود را مراعات کنند.

جمعه/ زائران حج مراقب نحوه تغذیه خود باشندسیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه در حج تمتع امسال برخی از زائران تا 42 روز در سرزمین وحی حضور خواهند داشت و یک سفر طولانی را تجربه می‌کنند، گفت: امسال نسبت به سال‌های گذشته مدت اقامت زائران چند روز افزایش پیدا کرده است و همین مسئله بر تغذیه و البته سلامتی زائران تأثیر دارد.

وی با اشاره به اینکه یک برنامه غذایی از سوی سازمان حج و زیارت برای زائران ارائه شده است، گفت: شاید خیلی ساده به نظر بیاید که این برنامه غذایی باید از نظر کالری، چربی، قند و ... مورد توجه باشد، اما در کشورمان فرهنگ‌های غذایی متفاوت و متنوعی داریم و هرطور که با یک برنامه کلی بخواهیم تغذیه را اداره کنیم، زائر خوزستانی، با زائر استان سیستان و بلوچستان و اردبیل و گیلان ذائقه‌های متفاوتی دارند و همین مسئله ارائه یک لیست غذایی مطلوب همه زائران را مشکل می‌کند.

مرعشی اضافه کرد: این مسئله را هم باید در نظر گرفت که ما در خانه‌‌های خود هر روز شام مفصل نمی‌خوریم و گاهی شام‌ ساده مصرف می‌شود اما وقتی در حج برای پنج تا شش هفته فرمول مشخصی از غذا تکرار شود ذائقه زائر بهم می‌ریزد و ممکن است عدم آمادگی برای این حجم و سبک از غذا زائران را از نظر جسمی و گوارشی دچار مشکل کند.  

وی اظهار کرد: هر نوع و سبک غذایی که ارائه شود، بالاخره عده‌ای از زائران با آن مخالف هستند، اما مسئله مهم این است که برای حفظ سلامتی در حج، خود زائر باید به نحوه تغذیه خود توجه کند و هر غذایی که سرو شد را نخورد، خودش رژیم مناسب غذایی را رعایت کند و از نوشیدنی‌های گازدار تا حد ممکن استفاده نکند چراکه بسیاری از زائران حتی اگر سالم هم باشند آمادگی مصرف نوشابه در هر وعده غذایی را ندارند. در سفر حج در کنار هر وعده غذایی نوشابه گازدار سرو می‌‌شود که زائران باید میزان مصرف این نوشیدنی را خودشان کنترل کنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت ضمن هشدار نسبت به این مسئله که 15 هزار زائر حج امسال دیابت دارند و 25 هزار زائر نیز مشکل قلبی دارند، گفت: یعنی نصف زائران ما دچار این دو مشکل سلامتی هستند که کنترل این بیماری‌ها به تغذیه مربوط می‌شود پس زائران باید خودشان نحوه تغذیه خود را مراعات کنند.

انتهای پیام
captcha