وضعیت سرانه مطالعه در کشور خیلی وخیم نیست
کد خبر: 4193086
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸

وضعیت سرانه مطالعه در کشور خیلی وخیم نیست

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: وضعیت سرانه مطالعه در کشور آنطور که عنوان می‌شود، خیلی وخیم نیست.

مهدی رمضانی،دبیرکل کتابخانه های عمومی کشوربه گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امروز نوزدهم دی ماه در نشست خبری که در کتابخانه آیت الله مهمان‌نواز در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اعداد و ارقام، ۹ میلیارد گردش مالی حوزه نشر و یا انتشار ۱۱۰ هزار عنوان کتاب در سال اعداد بسیار قابل توجهی بوده که این نشانگر آن است که سرانه مطالعه کتاب وضعیت خیلی وخیمی ندارد.

وی با بیان اینکه سرانه مطالعه در کشور سر و ته مشخصی ندارد و به نوعی پیمایش دقیق و شاخص یکسانی برای آن وجود نداشته، گفت: زود مرکز آمار ایران، نهاد کتابخانه‌ها، مرکز اسناد کتابخانه ملی هر یک در این حوزه آماری ارائه مي‌دهند، طبق آخرین بررسی مرکز افکارسنجی صدا و سیما سرانه مطالعه در هر روز در میان ایرانیان ۳۳ دقیقه است.
 
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص تمدن سازی و لزوم مطالعه، یادآور شد: با نگاه تمدنی فاصله داریم و در برخی مواقع جوسازی‌های می‌شود تا مردم ما کتابخوان‌تر نشوند و این در حالیست که مسئله مطالعه به خواندن عزیمت کرده است.
 
‌وی با بیان اینکه در حوزه کتاب صحیح ذائقه سازی نشده و ذائقه‌ مناسب مبتنی بر شرایط ایجاد نکرده‌ایم و با تغيير ذائقه مواجه شده‌ایم، گفت: 
 
رمضانی خاطرنشان کرد: اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور در طول یک ماه به طور میانگین سه میلیون جلد کتاب به امانت می‌برند که در مجموع سالانه ۳۰ میلیون جلد کتاب می‌شود.
 
رمضانی تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور را بیش از ۱۰ میلیون نفر عنوان کرد، افزود: از مجموع این تعداد کمتر از سه میلیون نفر اعضای فعال و ۶۰ هزار نفر کودکان و نوجوانان هستند.
 
وی با اشاره به اختصاص ۲۰۰ دستگاه خودرو برای راه‌اندازی کتابخانه سیار تا پایان دولت سیزدهم، اظهار کرد: تعداد کتابخانه‌های سیار در حال حاضر نسبت به قبل از دولت سیزدهم ۱۰۰ درصد افزایش یافته و تعداد کتابخانه‌های سیار از ۲۵ باب به ۵۰ باب رسیده است.
 
رمضانی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون نفر عضو کتابخانه‌ها هستند، تصریح کرد: کمتر از سه میلیون نفر از اعضای کتابخانه‌ها فعال بوده، که از این تعداد ۶۰ درصد کودک و نوجوان هستند و از ۴۰ درصد باقی مانده ۶۰ درصد نیز شامل زنان خانه‌دار می‌شود.
 
وی از راه‌اندازی ۸۰ مرکز مشاوره در کتابخانه ها با کمک کمیته امداد در آینده نزدیک خبر داد و افزود: به دنبال افزایش کتابخانه‌های زندان‌ها هستیم تا این افراد به مسیر جامعه بازگردند هم اکنون بیش از ۲۰۰ زندان در کشور دارای کتابخانه هستند.
 
خبرنگار؛ آرزو یزدانی
انتهای پیام
captcha