مخازن سدهای خراسان‌شمالی خالی است
کد خبر: 4210835
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶
لزوم مدیریت مصرف آب؛

مخازن سدهای خراسان‌شمالی خالی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌‌شمالی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در استان، گفت: هم اکنون ۷۷ درصد از مخازن سدهای استان خالی است.

مخازن سدهای خراسان‌شمالی خالی استبه گزارش ایکنا از خراسان‌‌شمالی، سید عقیل مرتضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌‌شمالی امروز در جمع خبرنگاران اظهارکرد: در خراسان‌‌شمالی هشت سد وجود دارد که چهار مورد آن به منظور استفاده کشاورزی، صنعت و سایر مباحث زیست محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرد و چهار سد شیرین دره بجنورد، بارزو شیروان، بیدواز اسفراین و چندیر رازوجرگلان نیز تامین آب شرب را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۳ درصد حجم مخازن استان دارای آب بوده و ۷۷ درصد نیز خالی بوده، افزود: با توجه به بارندگی‌های خوبی که از ابتدای سال داشتیم اما همچنان وضعیت سدهای استان مناسب نیست.

مرتضوی با تاکید بر لزوم رعایت مدیریت مصرف آب، یادآورشد: متاسفانه دما هم دو درجه افزایش پیدا کرده که این مهم مصرف آب را به صورت تصاعدی بالا می‌برد، و زحماتی را برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت مخازن سدهای آب شرب ۲۲۲ میلیون متر مکعب بوده و هم اکنون ۵۰ میلیون متر مکعب دارای آب است، گفت: سال گذشته در همین روز میزان ظرفیت مخزن سدهای آب شرب ۵۴ میلیون مترمکعب بود که هم اکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش هفت درصدی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌‌شمالی خاطرنشان کرد: هم اکنون ظرفیت سد شیرین دره ۵۰ ، بیدواز اسفراین ۹۰ درصد، شیروان ۹۴ درصد و چندیر رازوجرگلان نیز ۵۴ درصد خالی بوده و آب ندارد.

مرتضوی با بیان اینکه ۹۰ درصد اقلیم استان خشک و نیمه خشک است، گفت: در سطح استان سه هزار و ۳۸۷ حلقه چاه مجاز وجود دارد که ۴۰۰ میلیون متر مکعب برداشت آب از منابع زیرزمینی دارند به طوری که بیش از یک هزار از این چاه‌ها حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب برداشت غیرمجاز دارند.

وی با اشاره به فعالیت چهارهزار چاه غیرمجاز در استان، یادآورشد: این تعداد چاه ۳۰ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی برداشت دارند و این در حالیست که چاه های مجاز سه برابر چاه‌های غیرمجاز اضافه برداشت دارند.

مرتضوی با اشاره به اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آبخوان‌ها و نصب کنتور برای چاه‌های مجاز، یادآورشد: هم اکنون برای ۹۰ درصد چاه‌های مجاز کنتور نصب شده که با استفاده از کارت می آن برداشت آب شارژ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته بعضا برخی از کشاورزان میزان مصرف آب را رعایت نکردند و برق برخی چاه ها توسط وزارت نیرو قطع شد، افزود: کشاورزان عزیز بدانند که در فصل کشت و زراعت میزان مصرف آب خود را مدیریت کنند زیرا اضافه برداشتی برای هیچ چاهی وجود نداشته و کارت آنان تمدید نخواهد شد، و برداشت اضافه موجب قطع برق چاه می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌‌شمالی گفت: این سازمان از دستگاه‌های دولتی به ویژه شهرداری‌ها و صنایع حدود ۹۸ میلیارد تومان مطالبه دارد که در صورت پرداخت به موقع این شرکت میتواند خدمات بهتری به مردم ارائه دهد.

انتهای پیام
captcha