معارف - اندیشه
نقش نظامات تربیتی در تقریب مذاهب اسلامی

نقش نظامات تربیتی در تقریب مذاهب اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: باید نظامات تربیتی را به سمتی ببریم که مرکزیت این نظام، احترام به انسان به طور کلی و نگاه مثبت و همدلانه به دیگر ادیان و مذاهب باشد. اگر چنین روندی را در پیش گرفتیم آنگاه این امید وجود دارد که جامعه اسلامی به قله‌ها نزدیک شود و ما هم به عنوان شیعه حتماً جایگاه خودمان را پیدا خواهیم کرد. 
در اوصاف بهشت

در اوصاف بهشت

اولین نعمت بهشت این است که آدمیان تنها نیستند بلکه در صحبت خوبانند که خود نیز از جنس ایشانند و مصاحبت انسان‌های خوب در همین عالم نیز نعمتی بزرگ و موهبتی شاهانه است.
از مهمترین چالش‌های امام عسکری(ع) تا انتقاد از لباس برخی طلاب

از مهمترین چالش‌های امام عسکری(ع) تا انتقاد از لباس برخی طلاب

«مهمترین چالش‌های امام عسکری(ع) و تعیین تکلیف شیعیان در دوران حیرت» و «انتقاد آیت‌الله رشاد از لباس برخی طلاب و تاکید آیت‌الله اعرافی بر حوزه اصیل» و «» از جمله عناوین مهم صفحه معارف در هفته گذشته هستند.
فرهنگ جزیرة‌العرب هنگام ولادت پیامبر(ص) و پس از بعثت چگونه بود

فرهنگ جزیرة‌العرب هنگام ولادت پیامبر(ص) و پس از بعثت چگونه بود

استاد دانشگاه تهران ضمن اشاره به جاهلیت جامعه جزیرة‌العرب پیش از ظهور اسلام و گستردگی این جاهلیت، توضیح داد که پیامبر(ص) چگونه از این جامعه منحط، یک جامعه نمونه ساخت.
در اوصاف بندگان خدای رحمان

در اوصاف بندگان خدای رحمان

از جمله اوصاف بسیار شایسته و ستایش‌انگیز بندگان رحمان این است که بر روی زمین با فروتنی راه می‌روند و از غرور و فخرفروشی به دورند.
اسلام چگونه عادلانه بودن جهاد را اثبات می‌کند؟

اسلام چگونه عادلانه بودن جهاد را اثبات می‌کند؟

عضو هیئت علمی مرکز اسناد فرهنگی آسیا گفت: پس از ظهور اسلام در شبه جزیره، مفهوم جنگ متحول و مفهوم جهاد جایگزین آن شد. اسلام تأکید دارد که جنگ با هدف توسعه طلبی و خشونت انجام می‌شود اما جهاد از این اقدامات مبراست لذا اسلام تلاش کرده عادلانه بودن جهاد را نشان دهد.
در اوصاف اهل اخلاص

در اوصاف اهل اخلاص

اخلاص فرشته زیبارویی است که تمامی مردمان عاشق اویند و به راستی چه بهشتی است حضور انسانی که پاک وخالص و بی‌ریاست.
نشانه‌های ظهور یا نشانه‌های قیام؛ مسئله این است

نشانه‌های ظهور یا نشانه‌های قیام؛ مسئله این است

نویسنده و پژوهشگر مهدویت ضمن تمایز میان ظهور و قیام امام عصر(عج) این ادعا را مطرح کرد با قبول این تمایز، آنچه به عنوان نشانه‌های ظهور می‌شناسیم نشانه‌های قیام آن حضرت است و ما چیزی به نام نشانه ظهور نخواهیم داشت.
حل معضلات قرآنی و علوم تجربی با بهره‌گیری از میان‌رشتگی روشی

حل معضلات قرآنی و علوم تجربی با بهره‌گیری از میان‌رشتگی روشی

عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن اشاره به اینکه رابطه دو حوزه دانشی در میان‌رشتگی روشی به صورت خادم و مخدوم است تصریح کرد: در گونه سوم میان‌رشتگی روشی یک ایده را از قرآن می‌گیریم که در علم مورد توجه قرار نگرفته و یک فرضه جدیدی را در دنیای علم مطرح می‌کنیم.
نگاه قرآن به علم، شبه‌علم و شاخصه‌های عالمان واقعی

نگاه قرآن به علم، شبه‌علم و شاخصه‌های عالمان واقعی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تعریف علم و شبه‌علم به بیان نگاه قرآن به این دو موضوع پرداخت و تصریح کرد: علم چیزی است به نام قانونمندی طبیعت که از طریق روش علمی به صورت پویا به دست می‌آید و در مقابل، شبه‌علم ادعایی با ظاهر علمی است که شواهد قابل تکرار و مستند ندارد.