وقف در جامعه امروز، ناشناخته باقی مانده است
کد خبر: 1352179
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲

وقف در جامعه امروز، ناشناخته باقی مانده است

گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف زنجان گفت: در جامعه اسلامی امروز، وقف مظلوم و ناشناخته باقی مانده است و در مواردی، حتی مسئولان نیز از پرداخت اجاره‌بهای موقوفات امتناع می‌کنند.


حجت‌الاسلام حسن سلطانی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، درخصوص اهمیت وقف، عنوان کرد: اولین واقف خداوند است که سرزمین مکه را وقف کرده است تا در مالکیت هیچ فردی نباشد و پس از ظهور اسلام نیز رسول خدا(ص) و سپس حضرت علی(ع) هر چاهی را که حفر می‎کردند در همان محل صیغه وقف را برآن جاری می‎کردند.



وی با تأکید براین‌که شناخت و آشنایی با وقف باید استمرار داشته باشد، عنوان کرد: در آیه 46 سوره کهف آمده است: «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا؛  مال و پسران زیور زندگى دنیایند و نیکی‌هاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر امید [نیز] بهتر است» و یکی از مصادیق نیکی‌های ماندگار، وقف است که این سنت حسنه، جاریه است و ثواب و ارزش آن پس از مرگ و تا قیامت ادامه دارد.



رئیس اداره اوقاف زنجان ادامه داد: در جامعه اسلامی امروز، وقف مظلوم و ناشناخته باقی مانده است و در مواردی، حتی مسئولان نیز از پرداخت اجاره‌بهای موقوفات امتناع می‌کنند.



عواید موقوفات، برای مردم مصرف می‌شود



این مقام مسئول ابراز کرد: مردم خیال می‎کنند که اگر از مدرسه‌ای موقوفه اجاره‌بها دریافت شود، در امکانات و یا نوع آموزش دانش‎آموزان خللی وارد می‌شود، اما باید بدانند که چنین نیست و مسئولان وقف عواید وقف را برای خود دانش‎آموزان هزینه می‌‎کنند و به هیچ وجه سلب امکانات یا خروج از مدرسه مطرح نیست.



حجت‌الاسلام سلطانی اظهار کرد: مثال دیگری که می‌‏توان بر این مدعا آورد شهرستان قیدار است که با وجود موقوفه بودن تمام آن شهر، اکثر مسئولان دولتی اجاره پرداخت نمی‎کنند حال آنکه این هزینه‏‌ها تنها در آبادانی شهر از جمله مراکز آموزشی، درمانی، پژوهشی شهر استفاده خواهد شد ولی از پرداخت آن سر باز می‎زنند.



اجرایی شدن شعار «همه واقف باشیم» در دو سال اخیر



وی با اشاره به این‌که اگر می‎خواهیم وقف جایگاه خود را پیدا کند، باید از خود شروع کنیم، افزود: اداره اوقاف استان زنجان جهت شناساندن وقف، اقدامات بسیاری انجام داده و شعار دو سال اخیر «همه واقف باشیم» را اجرایی کرده است.



این مقام مسئول یادآور شد: حتی کمترین مقدار وقف، در امور جامعه تأثیرگذار خواهد بود؛ همچنین می‎توان در یک محله وقف دسته‌جمعی انجام داد که این هزینه‎های وقف در امور رفاهی و فرهنگی جامعه هزینه شود.



رئیس اداره اوقاف زنجان خاطرنشان کرد: اوقاف شهرستان زنجان چند وظیفه اصلی دارد و این وظایف شناسایی موقوفات متصرفه و سپس آزاد کردن آن، اجرای نیات واقفان و ارتقای بهره‎وری موقوفات می‎باشد.



تکمیل بازسازی آستان امامزاده ام‌البنین(ع)



وی ابراز کرد: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری درخصوص تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، تمامی فعالیت‎های فرهنگی به سمت امامزاده‎ها و بقاع متبرکه سوق پیدا کرده است و در این راستا بازسازی امامزاده‎ها و توسعه آن‎ها آغاز شده است؛ همچون امامزاده ام‎البنین(ع) که بازسازی آن مراحلی را گذرانده است اما برای تکمیل شدن نیاز به هزینه‎های وقفی بیشتری دارد.



حجت‌الاسلام سلطانی درخصوص برنامه‎های برگزار شده در هفته وقف امسال، عنوان کرد: برپایی خیمه‎های معرفت در قالب ایستگاه وقف، ایستگاه‎ مشاوره، ایستگاه نقاشی کودکان با موضوع وقف، حضور روحانیان برای مشاوره وقف، ایستگاه مشاوره، بیمه خادمان مساجد و تعمیر و بازسازی مساجد از جمله اقداماتی بود که در هفته گذشته انجام شد.



این مقام مسئول درخصوص سرپرستی ایتام، عنوان کرد: اگر این کار از طریق اوقاف صورت گیرد، این سرپرستی تنها بخشی از دوران زندگی ایتام را در بر نخواهد گرفت و این می‎تواند کمک بزرگی به این قشر از جامعه باشد.



وی در پایان عنوان کرد: شماره حساب‎های 505 کمک در زمینه تهیه جهیزیه، 606 هزینه درمان بیماران خاص، 707 کمک در زمینه حمایت از ایتام 808 چاپ قرآن کریم و 909 تجهیز و بازسازی امامزادگان و بقاع متبرکه، نزد بانک ملی آمادگی دریافت هزینه‌های وقفی مردمی را دارند.

captcha