عروج فقیهی دیگر از تبار فقهای شیعه + عکس
کد خبر: 1406652
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
به بهانه درگذشت آیت‌الله‌ شیرازی؛

عروج فقیهی دیگر از تبار فقهای شیعه + عکس

گروه اجتماعی: عصر روز سه‌شنبه، 23 اردیبهشت همزمان با میلاد امیرالمؤمنین حضرت علی(ع)، آیت‌الله‌ سیدمحمدباقر شیرازی پس از گذراندن یک دوره بیماری طولانی در بیمارستان امام رضا(ع) دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیت‌الله‌ سیدمحمدباقر شیرازی، از مراجع تقلید در رجب سال 1350 هجری قمری در خانواده‌ای متدین در شیراز به دنیا آمد.
پدر آن عالم ربانی، مرحوم آیت‌الله‌ سیدعبدالله طاهری شیرازی، از مراجع تشیع بودند که همین امر موجب شد تا از همان اوان کودکی مشتاق فراگیری علوم دینی شود تا جایی که در سنین اول عمر و در سن بیست سالگی  به رتبه عالیه اجتهاد نائل شده و مرتبه علمی ایشان مورد تأیید مراجع عظام تقلید وقت واقع شد.

چهره درخشان خادم مکتب اهل بیت(ع)
آن عالم فقید در طول دوران عمر با برکت خویش یکی از چهره‌های درخشان خادم مکتب اهل بیت(ع) و اسلام بود که خدمات بیشماری را در این راه ارائه داد.

سرانجام در عصر روز سه‌شنبه، 23 اردیبهشت همزمان با میلاد امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) پس از گذراندن یک دوره بیماری طولانی و بستری شدن طولانی‌مدت در بیمارستان امام رضا(ع) دعوت حق را لبیک گفت.
در ادامه این گزارش به سراغ علمای مختلفی رفته و از زبان ایشان جویای احوال آن عالم ربانی می‌شویم.
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی شیرازی، فرزند آن مرحوم در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: ایشان در بین علما و مراجع از همان حدود 50 سال قبل به داشتن مقام تقوا و تزکیه معروف بودند.

وی افزود‌: معظم‌له شخصیتی بسیار رئوف و مهربانی بودند که نسبت به رسیدگی به مسائل و مشکلات اقشار مستضعف جامعه تلاش وافری داشتند ضمن اینکه از هوش و ذکاوت فوق‌العاده‌ای برخوردار بودند به طوری که در بسیاری از علوم روز تحبر داشتند.

آن عالم ربانی مبتکر اولین قبله‌نمای عالم اسلام بود
حجت‌الاسلام شیرازی با یادآوری اینکه آن عالم ربانی مبتکر اولین قبله‌نمای عالم اسلام بودند، افزود:‌ در علوم هیئت و نجوم تنها مرجع معاصر بودند و علاوه بر مسائل علمی نسبت به مسائل مبارزاتی چه در زمان رژیم بعث در عراق و چه در زمان رژیم شاهنشاهی در ایران با همکاری با مجموعه انقلابیون و به سبب داشتن ارتباط ویژه با امام خمینی(ره) برنامه‌های بسیار مفصلی را در ایام انقلاب داشتند.
وی ادامه داد:‌ در این زمینه آن عالم ربانی همکاری گسترده‌ای با آیت‌الله طبسی، تولیت آستان قدس رضوی، مرحوم آیت‌الله مروارید، مرحوم آیت‌الله میرزا جوادآقای تهرانی، مرحوم آیت‌الله فلسفی و شهید هاشم‌نژاد در مشهد داشتند که نقش ویژه‌ای در هدایت و رهبری مبارزات علیه رژیم ستمشاهی در آن زمان ایفا کردند و یکی از افراد مؤثر در این زمینه بودند.
حجت‌الاسلام شیرازی با اشاره به مهاجرت پدر خود از شیراز به مشهد مقدس گفت: ایشان به اصرار مجموعه‌ای از علما از جمله رهبر معظم انقلاب در سال 1356 برای هدایت و رهبری جریانات انقلابی از شیراز به مشهد مهاجرت کردند و تا قبل از فوت در این شهر مقدس زندگی کردند.
فرزند مرحوم آیت‌الله‌ شیرازی اضافه کرد: آن عالم ربانی پس از ارتحال آیت‌الله سیدعبدالله شیرازی والد ایشان، کرسی درس مرحوم پدر خود را به عهده گرفتند و برای مدت حدود 20 سال به عنوان تنها مرجع مشهد مقدس در استان خراسان فعالیت داشتند.

وی اظهار کرد: در کنار تربیت شاگردان مبارزی از جمله حجت‌الاسلام راشد یزدی، حجت‌الاسلام رحمانی، رئیس اسبق عقیدتی ـ  سیاسی نیروی انتظامی، حوزه‌های علمیه‌ای‌ با عنوان‌های صاحب‌الزمان(عج) در مشهد و شیراز، حوزه علمیه امام هادی(ع) در شیراز، حوزه علمیه میرزای شیرازی در سامرا، حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع) در نجف را از خود به یادگار گذاشت.

تشییع و تدفین در حرم امام رضا(ع)
حجت‌الاسلام شیرازی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مراسم تشییع و تدفین آن عالم فقید روز جمعه، 26 اردیبهشت در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برگزار خواهد شد، افزود: این مراسم از ساعت 9 صبح از دفتر معظم‌له واقع در خیابان آیت‌الله شیرازی مشهد مقدس آغاز و به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) ادامه می‌یابد و پیکر آن مرحوم در یکی از رواق‌های بارگاه ملکوتی آن امام همام در جوار شیخ بهایی دفن خواهد شد.
وی ابراز کرد: همچنین مجالس بزرگداشتی در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه به‌مدت 3 روز در دفتر آیت‌الله‌‌ شیرای از ساعت 9 الی 12 در دو بخش بانوان و آقایان در مشهد مقدس برگزار می‌شود.
بنا بر این گزارش، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز به خبرنگار ایکنا گفت: آن عالم ربانی فرزند مرحوم مرجع عالیقدر شیراز مرحوم آیت‌الله‌ سیدعبدالله شیرازی بودند و دوران تحصیل خود را عمدتاً در حوزه علمیه نجف اشرف سپری کردند.

وی افزود: ایشان از محضر مراجع بزرگواری مانند آیت‌الله‌‌ خویی و دیگران استفاده کردند و در مبارزات علمای عراق بر ضد رژیم بعث حضور داشتند و بر اثر این مبازات به زندان افتادند و مدت‌های مدیدی زندان، شکنجه و ناراحتی‌های مختلفی را متحمل شدند تا اینکه به همراه والد معظمشان به ایران آمدند.

فعالیت آیت‌الله شیرازی در مشهد
آیت‌الله ایمانی اظهار کرد: آن عالم ربانی مدتی در کنار والد معظمشان در مشهد مقدس و بعد از فوت والدشان کرسی درس و بحث معظم‌له را اداره و شاگردانی در حوزه علمیه مشهد تربیت کردند و جز مراجع عالیقدر مشهد مقدس محسوب می‌شدند.
امام جمعه شیراز ادامه داد:‌ به دلیل اینکه آن عالم ربانی متولد شیراز و تمام اجداد بزرگوارشان نیز شیرازی بودند رفت و آمد مستمری داشتند و مدتی از عمر مبارکشان در شهر شیراز به سر بردند و دفتر معظم‌له در این مدت به نام ایشان دائر بود.

وی عنوان کرد: مدارس علمیه‌ای در مشهد تحت نظر مبارکشان اداره می‌شد تا اینکه در سامرا نیز بنای برپایی حوزه علمیه شیعه داشتند که به خاطر مسائل امنیتی دچار نوساناتی شد و امیدواریم که فرزندان و وارثان ایشان بتوانند این راه را دنبال و تعقیب کنند.
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در بخش پایانی سخنان خود از اعلام عزای عمومی در فارس خبر داد و گفت:‌ از سوی نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان و استانداری فارس امروز، 24 اردیبهشت در استان فارس عزای عمومی اعلام شد و مراسم تشییع و تدفین ایشان در مشهد مقدس در جوار حرم امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحی‌الدین طاهری، دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز و پسر عموی آن عالم ربانی نیز در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت:‌ آن عالم فقید از مراجع تقلید بزرگ جهان تشیع بودند.
وی افزود: در بین فرزندان مراجع تقلید جزو چهره‌های شاخصی بودند که به سطح مرجعیت رسیدند؛ معمولاً در میان فرزندان مراجع به خصوص در قرن اخیر این اتفاق کم رخ می‌دهد به جز امام خمینی(ره)، اما آیت‌الله شیرازی جزو کسانی بودند که در مرجعیت در سطح بالایی قرار گرفتند.

مبارزه با رژیم بعث عراق
حجت‌الاسلام طاهری عنوان کرد: در دوران مبارزات قبل از انقلاب در عراق سابقه طولانی داشتند و مدت‌ها ایشان در یک وضعیت ناهنجاری در سلول‌های انفرادی که هیچ‌کس حتی گمان نمی‌کرد ایشان سالم بیرون آید، به سر بردند و جزو مبارزان در مقابل حکومت بعث عراق محسوب می‌شدند تا اینکه عنایت امام زمان(عج) شامل حال ایشان شد و از زندان‌های رژیم بعث نجات یافتند.

رئیس هیئت امنای آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) ادامه داد: پس از آن ایشان همزمان با رجعت آیت‌الله‌ سیدعبدالله شیرازی به ایران آمدند و در مبارزات قبل از انقلاب در مشهد که مرکزیت مبارزات انقلابی مردم ایران بود فعالیت کردند.
وی اضافه کرد:‌ آن زمان محور این مبارزات بیت مرحوم آیت‌الله شیرازی بود که ایشان نیز در خدمت امام و علما وارد شد و جزو شخصیت‌هایی بودند که سهم بسزایی در پیروزی انقلاب داشتند و همراهی با امام و انقلاب و نظام را وظیفه خود می‌دانستند.
حجت‌الاسلام طاهری با بیان اینکه آن عالم ربانی در کارهای فرهنگی و علمی نیز موفق بودند، گفت: تلاش فراوانی در زمینه تربیت طلاب و روحانیان داشت و تا همین اواخر عمرشان نیز کلاس‌های درسشان تعطیل نشد و در مشهد مقدس به تربیت طلاب مشغول بودند.

آیت‌الله‌العظمی شیرازی در مسائل علمی و دینی بسیار خوشفکر بودند
دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز گفت: معظم‌له جزو شخصیت‌هایی بودند که در مسائل علمی و دینی بسیار خوشفکر بودند و در مسائل و علوم روز ایشان پیش‌قدم بودند و مسائل و احکام و نظرات فقهی ایشان در میان علما ثبت شده است. 

وی بیان کرد:‌ بعد از پیروزی انقلاب در زمان دفاع مقدس حمایت از نظام را وظیفه خودشان می‌دانستند و در واقع پشتیبانی از رهبر معظم انقلاب داشتند  و توصیه ایشان همیشه این بود که نظام را باید تقویت کرد و نقاط ضعفی که وجود دارد باید برطرف شود.
حجت‌الاسلام طاهری با بیان اینکه آن مرحوم در ارتباط با نشر مکتب اهل بیت(ع) حساسیت عجیبی داشتند، گفت: با توجه به فعالیت‌هایی که گروه‌های تکفیری داشتند، تمام هم و غم ایشان این بود که فعالیت‌های ضدبشری و ضد دینی را خنثی کنند و حقیقتاً در طول حیات خود، سعیشان بر این بود که در خدمت اسلام و مکتب اهل بیت(ع) باشند.
این گزارش می‌افزاید، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا خوشنویس، مدیر اجرایی ستاد زکات فارس نیز در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: مرحوم آیت‌الله‌ سیدمحمدباقر شیرازی از مراجع معاصر بودند که از خانواده عظیم شیرازی‌های مقیم مشهد محسوب می‌شدند.
وی افزود:  ایشان از جمله حامیان این نظام و ولایت فقیه بود و نسبت به رهبر معظم انقلاب و اندیشه‌های ایشان احترام قائل بودند حتی در سفری که مقام معظم رهبری به استان فارس داشتند ایشان پیام دادند و مردم را به حضور بیشتر تشویق کردند و آمدن معظم‌له را به مردم تبریک گفتند.

معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس با بیان اینکه آن عالم ربانی در میان علمای فارس دارای وجاهت و مورد احترام بود، گفت:‌ ایشان در استان فارس نیز مقلدانی داشتند به‌ویژه کسانی که مقلد مرحوم آیت‌الله‌ سیدعبدالله شیرازی بودند.
وی در پایان گفت: درگذشت ایشان رخنه‌ای در دین و جامعه اسلامی است و امیدواریم که جبران شود و مراجع تقلید حی جای ایشان را پر کنند و طلاب و علمایی که در حال تحصیل هستند به مدارج عالیه برسانند تا جای این علما بزرگ خالی نشود.

captcha