نقش عالمان دینی در گسترش صلح در افغانستان بررسی شد
کد خبر: 1408157
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴

نقش عالمان دینی در گسترش صلح در افغانستان بررسی شد

شعب خارجی: طی همایشی در بلخ با حضور عالمان دینی و فعالان جامعه مدنی، نقش عالمان دینی در تعمیم و گسترش صلح در افغانستان بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه غرب آسیا، مولوی غلام جیلانی حنیف، از عالمان دینی بلخ در این همایش با بیان اینکه مردم افغانستان احترام و اعتماد خاصی به علمای دینی دارند گفت: نقش عالمان دینی در جامعه اسلامی بارز و با اهمیت است.
وی افزود: اگر عالمان دینی به‌ صورت متعهد و پایبند عمل کرده و مردم را به‌ سوی تحکیم صلح و ثبات راهنمایی کنند، خوشبختی و صلح در جامعه تأمین خواهد شد.
حنیف همچنین با اشاره به دست داشتن کشورهای بیگانه در نا امنی‌های کشور، این جنگ را خطرناک دانسته و وحدت همه جانبه و هماهنگی فراگیر مردم افغانستان را برای رسیدن به امنیت الزامی دانست.
این عالم دینی که پروسه تحکیم صلح در کشور را تاکنون ناکام می‌داند از دولت و مسئولان خواست که برای ایجاد تغییرات جدی در تشکیل شورای عالی صلح و اتخاذ استراتژی ملی و مشخص اقدام کند تا این برنامه با ایجاد تغییر در نظام و حکومت فرونپاشد.
در ادامه  نجیب پیکان، یکی از فعالان مدنی در بلخ  نقش عالمان دینی در تعمیم صلح و وحدت در کشور را کلیدی خواند و گفت: در جامعه‌ای ارزش محور، عالمان به عنوان راهنمایان مردم حرف اول را می‌زنند.
این فعال مدنی اظهار کرد: تأثیرگذاری نقش عالمان دینی مشروط بر عملکرد عادلانه و وجدانی آنان است که متأسفانه در جامعه افغانستان این مسئله کمرنگ است.

پیکان افزود: در افغانستان کسانی هستند که از مقام و لباس عالمان دینی سوء استفاده کرده و مخالف مصالح ملی کشور عمل می‌کنند.
یادآور می‌شود، این نشست از سوی عالمان دینی و برخی نهادهای مدنی در راستای تحکیم صلح و ریشه کن کردن اختلافات یکشنبه، 28اردیبهشت، در شهر بلخ برگزار شد.

captcha