ناتوانی در تشخیص محکم از متشابه، عامل پیروی از مدعیان دروغین مهدویت است
کد خبر: 1409693
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۱
رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی:

ناتوانی در تشخیص محکم از متشابه، عامل پیروی از مدعیان دروغین مهدویت است

گروه اندیشه: به گفته حجت‌الاسلام ربانی، متاسفانه در جامعه شاهد ظهور مدعیان دروغین مهدویت هستیم و کسانی از این مدعیان تبعیت می‌کنند که نمی‌توانند محکم را از متشابه تشخیص دهند و نتیجه‌اش این است که گمراه می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی، رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بحث درباره دلایل پیروی برخی افراد از مدعیان دروغین مهدویت و راهکارهای مبارزه با آن پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در رابطه با فرج حضرت ولی عصر(عج) باید به آن توجه کنیم، پاک شدن و لیاقت حضور حضرت را پیدا کردن و دوم دعا برای آمدن حضرت است و زمینه هر دوی این خواسته‌ها در ماه رجب فراهم است.

ماه رجب؛ فرصتی برای دریافت برکات قدسی خداوند
وی افزود: از یک طرف ماه رجب ماه ریختن گناهان است و انسان از آلودگی‌های دل پاک می‌شود و انسان می‌تواند زمینه لازم برای منتظر بودن را داشته باشد؛ از طرف دیگر اگر ماه رجب را به عنوان ماهی که رحمت و لطف و برکات قدسی از جانب خداوند نازل می‌شود، معنا کرده و خودمان را در جایی قرار دهیم که بتوانیم از این رحمت‌ها  بهره‌مند شویم، بهترین استفاده از این رحمت این است که ما برای فرج حضرت دست‌ به دعا برداریم و سفارش‌هایی که از طرف ائمه و اهل بیت(ع)، افضل اعمال شمرده شده است را رعایت کنیم.
وی ادامه داد: ما پیروان مکتب شیعه و اهل بیت(ع) اعتقاد داریم که شیعیان و آن‌هایی که دنباله‌رو اهل بیت(ع) هستند، از زمان پیامبر(ص) تا زمان حاضر، نه در طول تاریخ و نه زمان دیگر ارتباطشان با معصوم قطع نشده است و تمام فعالیت‌ها و مسائل شیعه به نحوی با آن ائمه(ع) در ارتباط است و آن‌ها راه‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ا‌ند تا در دورانی که از آن با عنوان حیرت و تاریکی پیش می‌آید، مبادا این تفکر در میان شیعیان پیش بیاید که ما راهی برای شناختان معصوم نداریم.

پیروان مدعیان دروغین مهدویت، محکم را از متشابه تشخیص نمی‌دهند
ربانی در پاسخ به پرسشی درباره راهکار دوری از مدعیان دروغین مهدویت، اظهار کرد: کسی که منتظر است، وظیفه‌اش مراجعه به کسانی است که از جانب امام زمان(عج) به عنوان حجت معرفی شده‌اند. در این مورد بهترین عامل برای تشخیص و تطبیق نشانه‌ها با حوادث، همان حجت‌هایی هستند که از جانب امام زمان(عج) معرفی شده‌اند. آن‌هایی که با برخی روایت‌های بی‌اساس برخی حرف‌ها را زده‌اند، دلیل پذیرش سخنانشان از جانب برخی افراد این بوده که انسان صرفا گوش داده در حالی‌که وظیفه‌اش این بوده که این‌ها را بر حجت عرضه کرده و درستی آن‌ها را از حجت دریافت کند.
وی تاکید کرد: ما حق نداریم به روایات مراجعه کنیم و برداشت غلط داشته و آن برداشت را عملی کنیم و حتما باید اینها را بر حجت عرضه کنیم. این نکته بسیار مهمی است که ما متاسفانه در جامعه شاهد بروز و ظهور مدعیان هستیم و بدتر اینکه عده‌ای از شیعیان هم به دنبال آن‌ها راه می‌افتند. تقریبا همه کسانی که به دنبال این افراد می‌افتند کسانی هستن که اهل تشخیص نیستند و نمی‌توانند محکم را از متشابه تشخیص دهند و نتیجه‌اش این است که گمراه می‌شوند.

در دوران حیرت، حق انجام فعالیت‌های خودسرانه را نداریم
ربانی ادامه داد: کسانی‌که به دنبال سید علی باب و حسینعلی بهاء رفتند، کسانی بودند که از حجت خدا و کسانی‌که از جانب وی تعین شده بودند دست شستند و به دنبال این افراد افتادند. در کتاب‌های ما بسیاری از نشانه‌ها ذکر شده و راه تشخیص این حوادث و تطبیق با نشانه‌ها فقط بر عهده عالمان دین است و باید از این طریق ما این انتخاب را انجام دهیم.
رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی تاکید کرد: اگر یک نفر گفت من این نشانه‌های ظهور را دارم؛ مثلا من سید حسنی، سید یمانی یا شعیب ابن صالح هستم فرد منتظر باید وقتی اینها را قبول کند که عالمان دین و حجت‌های خدا این را امضا کنند.
وی افزود: ما در خانواده شیعه معتقدیم امام(ع) هست و مولای ما به دلایلی ماموریت غیبت را دارد. تدبیری که شده، این است که در این دوران که از آن با عنوان دوران تاریکی نام برده می‌شود، ما حق انجام رفتارهای خودسر نداریم. طبیعتا در این دوران راهزنان زیاد هستند و شیعه دائما در معرض تهدید انسان‌های طماع است که هر روز خودشان را به شکلی به عنوان دلسوز و دایه مهربان‌تر از مادر معرفی کرده و از خانواده مهدوی شکار خود را انجام می‌دهند.

دشمنی با حوزه و مرجعیت، وجه مشترک همه مدعیان دروغین مهدویت است
وی در پاسخ به پرسشی درباره بهترین تدابیر ممکن برای مقابله با این افراد عنوان کرد: بهترین تدبیر در این شرایط، این است که به تدبیر ولیّ زمان چنگ بزنیم. اگر شیعه تاکنون حفظ شده است به این دلیل است که از اهل بیت(ع) و حجت آن‌ها جدا نشده و این رمز ماندگاری‌اش است. در شرایط موجود هم، افراد مدعی زیادی داریم که با برخی حرف‌های بی‌اساس برخی مخاطبانی که بهره چندانی از دانش دین نبرده‌اند را جذب می‌کنند.
رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی تاکید کرد: وظیفه ما این است که به مردم تاکید کنیم که مبادا یک لحظه دست خود را از حجت‌هایی که از جانب امام زمان(عج) تعیین شده، دست بکشید؛ چون یکی از ویژگی‌های تمام مدعیان دروغین مهدویت این است که دشمن حوزه و مرجعیت هستند.

captcha