نمایش نسخه‌های قدیمی در نمایشگاه قرآن کشمیر
کد خبر: 1431981
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱

نمایش نسخه‌های قدیمی در نمایشگاه قرآن کشمیر

گروه بین‌الملل: نمایشگاهی از نسخ قدیمی قرآن کریم دیروز، ۳۰ تیرماه، در شهر «سرینگر» در ایالت جامو و کشمیر هندآغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «Kashmir Reader»، این نمایشگاه از سوی آکادمی هنر، فرهنگ و زبان‌های جامو و کشمیر به مدت سه روز برپا شده است.

بیش از صد نسخه قرآن کریم از جمله نسخه فتح‌اللهی نوشته شده توسط فتح‌الله کشمیری در سال 1238 میلادی به همراه نمونه‌های بسیار ارزشمندی از هنر خوشنویسی اسلامی در این نمایشگاه ارائه شده است.

از جمله آثار به نمایش گذاشته شده می‌توان به نسخه بسیار بزرگی از قرآن کریم به قلم محی‌الدین قریشی متعلق به حدود 200 سال پیش، نسخه قرآن کریم متعلق به سال 1594 میلادی که تنها قرآن نوشته شده با زعفران است و نیز نسخه‌ای از قرآن کریم که در قرن شانزدهم از سوی شیخ حمزه، از علمای کشمیر، به یکی از شاگردانش داده شده، اشاره کرد.

همچنین در این نمایشگاه تفاسیر قرآن کریم از جمله تفسیر کشاف زمخشری متعلق به قرن دوازدهم که در قرن 15 توسط حاکم کشمیر از مکه گرفته شده، تفسیر کبیر مربوط به قرن دوازدهم میلادی، تفسیر پارسی و ... نیز در معرض دید عموم گذاشته شده‌اند.

در بخش خوشنویسی این نمایشگاه نیز آیات خوشنویسی شده قرآن کریم به نمایش گذاشته شده است.

همچنین در بخشی از این نمایشگاه بازدیدکنندگان اقلامی همچون مهر منسوب به حضرت محمد(ص)، نامه ایشان به پادشاه ایران برای دعوت به اسلام، نامه حضرت سلیمان به ملکه صبا و اولین نسخه قرآن کریم نوشته شده بر استخوان شتر را رؤیت خواهند کرد.

این نمایشگاه فردا، 1 مردادماه، به کار خود پایان خواهد داد.

captcha