کاهش بودجه بیمارستان‌ها در صورت افزایش آمار سزارین/ اخطارهای لازم ارائه شد
کد خبر: 1446837
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۳
رضوی عنوان کرد:

کاهش بودجه بیمارستان‌ها در صورت افزایش آمار سزارین/ اخطارهای لازم ارائه شد

گروه سلامت: مدیرکل نظارت بر درمان و اعتبار بخشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه بیمارستان‌ها هر سه ماه باید ۲.۵ درصد میزان سزارین خود را کاهش بدهند، گفت: در صورت عدم کاهش میزان سزارین بودجه مراکز به صورت فوق العاده کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سیدسجاد رضوی، مدیرکل نظارت بر درمان و اعتبار بخشی وزارت بهداشت شامگاه گذشته در برنامه نبض شبکه خبر که به بررسی موضوع چالش‌های زایمان در کشور پرداخت بود، طی سخنانی با تاکید بر اینکه در سال گذشته 57 درصد زایمان‌ها به صورت سزارین در کشور انجام شده است، عنوان کرد: در سه ماهه‌ ابتدایی سال جاری با اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی طرح تحول نظام سلامت شاهد کاهش پنج درصدی میزان سزارین بوده‌ایم.
سزارین در بیمارستان‌های خصوصی 2 برابر مراکز دولتی است
رضوی با بیان اینکه متوسط میزان سزارین در کشورهای پیشرفته در حدود 20 درصد است، ادامه داد: براساس بررسی‌های صورت گرفته میزان سزارین در بخش خصوصی 87 درصد و در بخش دولتی و آموزشی 45 درصد بوده است. به تعبیری میزان سزارین در بخش‌های خصوصی دو برابر مراکز دولتی است.
بیش از 70 درصد زایمان در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود
وی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد زایمان در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود، یادآور شد: دولت در سال جاری با وجود مشکلات موجود، بودجه خوبی را برای زایمان طبیعی اختصاص داده و انجام آن در بیمارستان‌های دولتی به صورت رایگان درآمده است و گروه‌های ضعیف دسترسی قابل قبول‌تری به زایمان پیدا کرده‌اند.
مدیرکل نظارت بر درمان و اعتبار بخشی وزارت بهداشت خواستار تببین فواید زایمان طبیعی و عوارض سزارین برای مادران شد و افزود: باید متخصصان زنان و زایمان، مامایی و بیهوشی بازآموزی شوند و در این زمینه مهارت‌های لازم را کسب کنند.
بیمارستان‌ها هر 3 ماه باید 2.5 درصد میزان سزارین خود را کاهش بدهند
رضوی بر لزوم کاهش انجام سزارین در بخش‌های دولتی و خصوصی تاکید کرد و گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، بیمارستان‌ها هر سه ماه 2.5 درصد باید میزان سزارین خود را کاهش بدهند تا در پایان سال به کاهش 10 درصدی در این حوزه دست پیدا کنند.
مدیرکل نظارت بر درمان و اعتبار بخشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه برخی از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به دلیل عدم اجرای مناسب این برنامه اخطارهای لازم را از وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: به این مراکز پس از ارائه اخطارهای لازم فرصتی به منظور اصلاح وضعیت موجود داده می‌شود.
کاهش بودجه بیمارستان‌ها در صورت افزایش سزارین/ اخطارهای لازم ارائه شده است
وی در تکمیل این بخش از سخنان خود تاکید کرد: در صورت عدم کاهش میزان سزارین شاهد کاهش ارزشیابی بیمارستان‌ها و در پی آن نیز درآمد و بودجه مراکز به صورت فوق العاده کاهش پیدا خواهد کرد. ولی در مقابل اگر میزان سزارین در این مراکز براساس برنامه ارائه شده کاهش پیدا کند به طبع براساس طرح‌های تشویقی بودجه‌های این بیمارستان‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

captcha