چشم‌انداز مناسبی برای روابط ایران و عربستان وجود ندارد
کد خبر: 1461820
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲
علی بیگدلی:

چشم‌انداز مناسبی برای روابط ایران و عربستان وجود ندارد

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل بین‌المللی با توجه به اظهارات اخیر سعود الفیصل علیه ایران گفت: براساس شرایط فعلی نمی‌توان چشم‌انداز مناسبی برای روابط ایران و عربستان متصور بود لذا با این اظهار نظر سعود الفیصل نه چیزی به اختلافات افزوده می‌شود و نه چیزی از آن کم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، هفته گذشته در اظهاراتی ضد ایرانی در جده گفت: «در بسیاری از بحران‌های منطقه ایران خود بخشی از مشکل است نه راه حل. اگر ایران بخواهد بخشی از راه حل بحرا‌ های منطقه‌ای باشد ما از آن استقبال می‌کنیم. اما اگر بخواهد همچنان بخشی از مشکل باقی بماند، این کشور نمی‌تواند نقشی در تحولات منطقه‌ای بازی کند».

در این راستا علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره چشم‌انداز روابط ایران و عربستان با توجه به این اظهارات گفت: ما با عربستان در زمینه‌های مختلف اختلاف نظر داریم و این اختلافات با یک نشست و برخاست برطرف نمی‌شود.

گستردگی و عمق حوزه اختلافات ایران و عربستان

وی ادامه داد: حوزه‌های اختلاف ما با عربستان بسیار گسترده است بنابراین اگر قرار به برطرف کردن این اختلافات باشد باید نشستی در سطح بالا و حداقل در سطح وزیر امور خارجه برگزار شود تا این اختلافات بررسی شود.

بیگدلی اظهار کرد: لذا با این اظهار نظر سعود الفیصل نه چیزی به اختلافات افزوده می‌شود و نه چیزی از آن کم می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی عنوان کرد: اگرچه آقای امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه، حدود ده روز پیش به عربستان رفته بود و آقای ظریف نیز با سعود الفیصل در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرده بود اما اختلافات ایران و عربستان آنقدر عمیق است که با این دیدارهای کوتاه برطرف نمی‌شود.

بیگدلی درباره حوزه‌های مختلف اختلافات دو کشور گفت: اختلافات ما هم سیاسی، هم نظامی و هم مذهبی است که حل آنها باید براساس یک استراتژی دائم و مستحکم باشد که در شرایط فعلی با توجه به اقدامات داعش در منطقه و اختلاف نظر ایران وعربستان در این مورد دور از ذهن به نظر می‌رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: عربستان یکی از مخالفان اصلی حضور ایران در ائتلاف ضد داعش بود زیرا عربستان نمی‌خواهد ایران به قهرمان منطقه تبدیل شود. حتی عربستان یکی از مخالفان سرسخت حل مسئله هسته‌ای ایران است و حتی در کنار اسرائیل از ابتدا این مخالفت خود را مطرح کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: من بعید می‌دانم روابط ما با عربستان عادی شود زیرا عربستان خود را رهبر دنیای اسلام می‌داند و حتی ما در زمان محمد رضا شاه هم نتوانستیم روابط حسنه و طولانی‌ مدتی با عربستان داشته باشیم.

وی افزود: عربستان در آن زمان حتی اجازه نداد ایران وارد شورای همکاری خلیج فارس شود. با اینکه آمریکایی‌ها نیز پیشنهاد حضور ایران در این شورا را داده بودند اما عربستان جلوی این کار را گرفت. لذا اختلافات ایران و عربستان ریشه‌دار است.

نقطه امیدواری در چشم‌انداز آینده روابط قابل مشاهده نیست

بیگدلی اظهار کرد: به نظر من براساس شرایط فعلی نمی‌توان چشم‌انداز مناسبی برای روابط ایران و عربستان متصور بود. البته نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که روابط ما با عربستان در کوتاه‌مدت بهبود خواهد یافت یا خیر.

وی ادامه داد: مثلا در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی، روابط ما با عربستان در یک دوره کوتاه‌مدت بهبود یافت و در سفر رسمی که ایشان به عربستان داشت استقبال شایسته‌ای نیز از ایشان به عمل آمد اما در ادامه با کوچک‌ترین حرکت عربستان دوباره خود را از ما جدا کرد و این جدایی هر روز بیشتر شد.

بیگدلی یادآور شد: مخصوصا در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد عمق اختلافات دو طرف بیشتر شد. لذا نقطه امیدواری در چشم‌انداز آینده روابط قابل مشاهده نیست.

تلاش ملک عبدالله برای شکستن هلال شیعی با خرید صدمیلیارد دلار اسلحه از امریکا

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به عنوان نمونه یکی از نقاط اختلاف ایران و عربستان بحث «هلال شیعی» است، گفت: این یکی از نقاط عمیق اختلافات دو طرف است. این اختلافات به مسائل منطقه‌ای کشیده شده بود و ملک عبدالله به اوباما گفته بود اگر شما بشار اسد را سرنگون کنید من از شما صدمیلیارد دلار اسلحه می‌خرم تا بتواند این هلال شیعی را بشکند ولی این کار اتفاق نیفتاد و اوباما مجبور شد برای دلجویی از ملک عبدالله به ریاض برود.

وی تأکید کرد: عربستان سعودی کشور قدرتمندی در جهان عرب است و ایران هم خود را یک قدرت منطقه‌ای می‌داند ولذا تنها می‌توان به کاهش سطح اختلافات میان دو کشور امیدورار بود ولی اینکه اختلافات آنها برای همیشه خاتمه یابد امری محال است.

captcha