استاد «عبدالغنی قيم»، پدر صوت و لحن ايران به لقاء الله پيوست
کد خبر: 1587450
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۸

استاد «عبدالغنی قيم»، پدر صوت و لحن ايران به لقاء الله پيوست

گروه فعاليت‌های قرآنی:«عبدالغنی قيم» پير تواشيح و پدر صوت و لحن ايران، پس از سال‌ها زندگی پر بار و در خدمت قرآن، صبح ديروز به لقاء الله پيوست.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) استاد عبدالغنی قيم، ساعت پنج صبح روز گذشته، هشتم مهرماه پس از تحمل روزها بيماری در بيمارستان شركت نفت درگذشت.
استاد قيم از جمله فعالان عرصه قرآنی بود كه در ايران به صورت مستقيم و غيرمستقيم سمت استادی و پيشكسوتی برگردن بسياری از مربيان و قاريان قرآن داشت.
مراسم تشييع و به خاك‌سپاری پيكر آن مرحوم در ساعت 10 صبح امروز، 9 مهرماه در تهرانسر و سپس بهشت زهرا برگزار ‌شد.
يادآوری می‌شود، «ايرج قيم» در سال ۱۲۹۸ هــ.ش در محيطی قرآنی و با پدری علاقه‌مند به ديانت چشم به جهان گشود. او را «عبدالغنی» نيز می‌ناميدند، نامی كه نشان از عرب بودن اعقاب وی داشت. خانواده عبدالغنی عرب‌زبان بودند و اين برای كسی كه در آينده به استاد مسلم فن تجويد و صوت و لحن قرآن تبديل می‌شد، امتياز بزرگی بود.
عبدالغنی (ايرج) تحصيلات مقدماتی را در دبستان پهلوی و دبيرستان رازی آبادان گذراند و سپس از دانشكده نفت آبادان در رشته ادبيات فارغ التحصيل شد. او كه از ۹ سالگی و همپای پدر كار در شركت نفت را آغاز كرده بود در ۱۹ سالگی به طور رسمی به استخدام شركت ملی نفت درآمد، در بخش امور اداری كار خود را آغاز كرد و به واسطه شايستگی روز به روز مراتب پيشرفت را درنورديد.
از كودكی قرائت قرآن را آغاز كرده بود و به واسطه صوت خوش و مداقه در علوم تجويد و صوت و لحن به عنوان يكی از قراء معروف و مسلط شناخته می‌شد.
با افتتاح راديو آبادان، نخستين قاری قرآن اين راديو بود. با اتكا به همين پيشينه بود كه در سال‌های بعد به راديو تهران فرا خوانده شد تا در آنجا به تلاوت قرآن بپردازد.
استاد قيم از حول و حوش سال‌های ۱۳۳۲ هــ.ق. به مدت شش سال، هر سال ماه رمضان، هنگام غروب در راديو تهران قرآن قرائت می‌كرد، اما همه اين برنامه به صورت زنده اجرا می‌شد و هنوز سيستم ضبط و آرشيو در راديو راه اندازی نشده بود، بنابراين تلاوت ضبط شده‌ای از قرائت وی در آن سال‌ها به جا نمانده است.
استاد سال‌ها طی سفرهای مكرر به عراق و مصر ضمن قرائت قرآن با قراء معروف حشر و نشر داشت و بسيار چيزها از آن‌ها آموخته و آموزانده‌ است. تقريباً تمام قراء معروف و پيشكسوت غير ايرانی او را به نيكی و احترام می‌شناسند، با اساتيدی چون ابوالعينين شعيشع، مصطفی اسماعيل و ... دوستی نزديك و ديرينه‌ای داشت. او همچنين بيش از بيست سال بارها در ايران و خارج از ايران به عنوان معلم و مدرس صوت، لحن و تجويد و داور بين‌المللی مسابقات قرآن حضوری فعال و موثر داشت.
در دهه ۱۳۵۰ هــ.ش در تهران سكنی ‌گزيد و در اين جا بود كه حلقه كلاس‌های او بيش از پيش رونق گرفت.
نخستين كتابی كه در ايران در زمينه «فن تجويد» نوشته می‌شود، كتابی است به نام «فن تجويد قرآن مجيد»، كه آن گونه كه در مقدمه كتاب آمده است، استاد قيم در سال ۱۳۴۷ هــ.ش آن را به نگارش در می‌آورد. كتاب مذكور در خرداد ماه سال ۱۳۵۰ از سوی سازمان اوقاف در چاپخانه علمی به زيور طبع آراسته ‌شد. بنابراين شايسته است اگر او را پدر علم تجويد، صوت و لحن در ايران بناميم.
به گفته اساتيد قرآن، استاد قيم نخستين كسی است كه در سال ۱۳۶۱ هــ.ش سبك و شيوه تواشيح را به قراء ايرانی معرفی می‌كند.
روحش شاد و يادش گرامی باد.
captcha