بانو همايونی از زبان مجتهده امين/ از قلب پاك روييده نمی‌گردد مگر گل‌های دانش
کد خبر: 1899044
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۵

بانو همايونی از زبان مجتهده امين/ از قلب پاك روييده نمی‌گردد مگر گل‌های دانش

گروه فعاليت‌های قرآنی: بانو مجتهده امين به مناسبت ترجمه كتاب اربعين‌‌الهاشمية توسط علويه همايونی نامه تقدير و تشكری به شاگرد خود (بانو همايونی) نوشته است؛ وی در بخشی از اين تقريظ آورده: «از قلب و دل پاك روييده نمی‌گردد مگر گل‌های دانش و علوم».

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، بانو «زينت‌السادات علويه همايونی»، 30 سال عاشقانه زحمت كشيده و حال كه گرد خستگی‌های زمان بر چهره بانو نشسته است، باز هم دست از فعاليت‌های علمی خويش برنداشته و اين بار هم پيروزمندانه بر روزگار، در خانه به فعاليت‌های علمی خويش ادامه داده و نگذاشته است زمانه هر آن‌چه بخواهد كند.
استاد وی از ابتدای شروع تحصيل علوم دينی بانوی ايرانی بوده و تا 50 سال به ‌طور مستمر در خدمت وی بود و ايشان را مصباح‌الهداية در سير و سلوك خود می‌دانست و در تمام امور از بانو امين پيروی كرد و مريدی عاشق در جهت مراد بود. يكی از ويژگی‌های بانو همايونی ذكر هميشگی استاد خود بانو مجتهده امين است، وی در همه حال از استاد خود به نيكی ياد می‌كند. بانو امين نيز به مناسبت ترجمه كتاب اربعين‌‌الهاشمية از علويه همايونی تشكر كرده كه متن نامه اين مجتهده اكنون از نظرتان می‌گذرد.
باسمه تعالی. مجلله عالمه فاضله از سادات حسينی، بانو زينت همايونی، در عنفوان جوانی و موقع شباب كه هر جوانی خصوصاً بانوان و دوشيزگان دنبال آرايش و جلوه‌گری می‌باشند ـ در صورتی كه برای ايشان، موقع [موقعيت] هم مساعد بود مانعی در راه نبود ـ با آن اصالت و سيادت كه جبلی ايشان بود، طريق سعادت را اختيار نمود. در اول وهله كه او را ملاقات نمودم، از وجنات صورت او آثار سعادت و استعداد كمال را مشاهده نمودم و نظرم آمد قوله تعالی در سوره اعراف آيه 58 كه فرموده: «وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لاَ یَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدًا ...»
آری از زمين پاك روييده نمی‌گردد مگر نباتات و اشجار طيب، همين‌طور از قلب و دل پاك روييده نمی‌گردد مگر گل‌های دانش و علوم، اين بود كه مايل گرديدم كه هرچه زودتر در تربيت و تعليم او پافشاری كنم و پس از آن‌كه توسط معلمين و علم‌آموزان در قوانين عربی اندازه‌ای پيش‌رفت نمود، راجع به اصول منطق و فلسفه و فقه اسلامی و اصول ديانت مخصوصاً اسفار ملاصدرا به وی تدريس نمودم تا اينكه پس از تعليم گرفتن علوم از استادان مبرز در علوم و معارف در معقول و منقول مشغول به تعليم و تربيت گرديد.
از جمله كارهای برجسته‌ او مؤسسه‌ای به نام مكتب فاطمه(س) است كه زير نظر ايشان داير گرديده و اخوات و دوشيزگان نورس تحت تربيت و سرپرستی ايشان به كمال رسيده‌اند و نيز از جمله زحمات ايشان در ترويج دين اسلام ترجمه همين كتاب حاضر، اربعين الهاشمية است كه چون اربعين مشتمل بر احاديث صحيح و اصول عقايد از توحيد و معارف اسلامی، عربی بوده، ايشان خواستند خدمتی به معارف اسلامی نمايند و آن‌را از عربی به فارسی ترجمه نمودند با مراعات كامل كه نه كلمه‌ای در اصل زياد گرديده و نه كلمه‌ای كم شده و اين خدمتی است شايان كه نسبت به مومنين و موحدين اجرا نمودند. (جزاك الله خيراً)
از خدای متعال برای اين بانوی فاضله عالمه توفيق خدمت علمی و دينی بيشتری مسئلت می‌نمايم و اينكه در مقام صدق پايدار گردد. زياده جز ملتمس دعا عرض نيست. نصرت امين 04/03/1354 ه.ش
بسم الله الرحمن الرحيم. الحمدالله وحده و الصلوة و السلام علی من لا نبی بعده وعلی آله و حجة الناهجين و بعد، السيدة الجليلة العاملة الفاضلة زينت‌السادات همايونی بنت مرحوم سيد رحيم قد استجازت من الحقيره فاستخرت الله فی الجازتها و اجزت ليها اين يروی عنی جمعيت ما صحت لی روايته من كتب التفسير والادعيه و الحديث والفقه و غير ذلك من مصنفات اصحابنا و ما رووه عن غيرنا بجميع طرقی المعلومه المضبوطة فی محلها عن مشايخی الكرام.
منها ما اخبرنی به اجازه المرحوم حجة‌الاسلام الشيخ محمد رضا النجفی الاصفهانی عن السيد الحسن العاملی و عن غيرهم و منها حجة‌الاسلام المرحوم الشيخ ابراهيم الحسينی النجفی الاصطهباناتی و منها حجة‌الاسلام المرحوم الشيخ محمد كاظم يزدی و غيرهم من المشايخ الكرام و المرجو منها ان لا ينسانی الدعوات فی مظانی ‌الاجابات و قد حررت هذه‌الوجيزه فی السابع بشهر رمضان المبارك فی سنه هزار و سيصد و پنجاه و پنج شمسی من الهجرة النبی و الصلوة و السلام عليه و علی آله المعصومين الكرام.
و انا الفقيرة الحقيرة بنت سيد محمدعلی ملقب بامين التجار اصفهانی الامة الله الجانية علی نفسها الموسوم به «نصرت امين» المشهور به «بانونی ايرانی و اصفهانی»
بسم الله الرحمن الرحيم. الحمد لله وحده و الصلاة والسلام علی من لا نبی بعده و علی آله و صحبة الناهجين و اما بعد، سيده جليله، عامله فاضله، زينت‌السادات همايونی، فرزند مرحوم سيد‌رحيم از حقير اجازه خواست، پس در اجازه دادن به او از خدا استخاره كردم و براساس آن به او اجازه دادم كه از طريق من، از مشايخ بزرگوارم به روش‌های مخصوصی كه در محل خودش روشن و ثبت شده است، تمام رواياتی را كه برای من صحيح می‌باشد، نقل روايت كند، از كتب تفسير، ادعيه، حديث و فقه و غير اين‌ها از مصنفات شيعه و روايات اهل سنت.
از جمله اين طرق، آن چيزی است كه در اجازه‌های زير به من خبر داده است: الف ـ مرحوم حجت‌الاسلام‌ والمسلمين شيخ محمدرضا نجفی اصفهانی از سيد‌حسن عاملی و از غير اين‌ها؛ ب ـ مرحوم حجت‌الاسلام‌ والمسلمين شيخ ابراهيم حسينی نجفی اصطهباناتی؛ ج ـ مرحوم حجت‌الاسلام‌ والمسلمين شيخ محمدكاظم يزدی و غير اين‌ها از مشايخ بزرگوار. از او انتظار دارم كه مرا از دعای خير در مواقعی كه گمان اجابت هست، فراموش نكند. اين اجازه را در هفتم رمضان‌ المبارك سال 1355 ه.ش نوشتم.
حقير فقير، دختر سيد محمدعلی مقلب به امين التجار اصفهانی، كنيز خدا، جانی بر نفس خويش، نصرت امين، معروف به يك بانونی ايرانی و اصفهانی.*
*ترجمه «اربعين الهاشمية» نوشته بانو مجتهده امين، ترجمه بانو زينت‌السادات همايونی، انتشارات نشاط اصفهان، خردادماه 1371.
captcha