نخستين اجلاس «جوانان و بيداری اسلامی» شب گذشته پايان يافت
کد خبر: 2265291
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۰

نخستين اجلاس «جوانان و بيداری اسلامی» شب گذشته پايان يافت

گروه سياسی: نخستين اجلاس بين‌المللی «جوانان و بيداری اسلامی» شب گذشته، 10 بهمن‌ماه پس از بررسی ابعاد مختلف بيداری اسلامی و طرح پيشنهادهايی در زمينه تداوم اين مسير در مركز همايش‌های برج ميلاد با قرائت بيانيه پايانی به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، نخستين اجلاس بين‌المللی «جوانان و بيداری اسلامی» از روز يك‌شنبه، 9 بهمن‌ماه، با حضور بيش از 1200 نفر از جوانان فعال در عرصه بيداری اسلامی از 73 كشور كار خود را آغاز كرد و در ادامه در قالب 6 كميسيون «مبانی نظری، فكری و عوامل پيشرفت و گسترش بيداری اسلامی»، حاكميت اسلام، الگوها، دستاوردها»، «جوانان، آسيب‌شناسی فرصت‌ها و تهديدهای پيش روی بيداری اسلامی»، «جوانان، مقاومت و بيداری اسلامی»، «استكبار جهانی، آمريكا و صهيونيسم در مواجهه با بيداری اسلامی» و «چشم‌انداز و افق‌های آينده بيداری اسلامی» به بحث، گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.
همچنين شركت‌كنندگان در اين اجلاس صبح روز گذشته با حضور در حسينيه امام خمينی(ره) با رهبر معظم انقلاب ديدار كردند و ضمن بيان نقطه‌نظراتشان در مورد بيداری اسلامی از رهنمودهای معظم‌له بهره‌مند شدند.
اين اجلاس در نوبت عصر روز دوم، به ارائه گزارشی از كميسيون‌های شش‌گانه پرداخت. همچنين نمايندگانی از افغانستان، پاكستان، آذربايجان، تركيه، عراق، مصر، ليبی، بحرين، بالكان، امريكای لاتين، آسيای شرقی، آسيای ميانه و آفريقا دقايقی كوتاه به سخنرانی پرداختند.
بنابراين گزارش، عرفان‌الحق از فعالان پاكستانی در عرصه بيداری اسلامی در اين اجلاس با اشاره به مقابله جهان استكبار با بيداری اسلامی اظهار كرد: همه قدرت‌های جهان عليه اسلام متحد شده‌اند و عليه اسلام توطئه می‌كنند.
وی ضمن تأكيد بر حفظ اتحاد كشورهای اسلامی خاطرنشان كرد: دشمنان از سويی با استفاده از رسانه‌ها عليه مسلمانان فعال شده‌اند و ما بايد جمهوری اسلامی ايران را به عنوان الگوی ايد‌ه‌آل كه عليه آمريكا تاكنون فعال بوده است، در مسير مبارزات خود انتخاب كنيم.
حمدانی از جوانان فعال يمن نيز ديگر سخنران اين اجلاس بود كه بر مقاومت ملت‌ها در برابر تسخير انقلاب‌های منطقه از سوی بيگانگان تأكيد كرد.
وی گفت: دخالت‌های منطقه‌ای و بين‌المللی سعی دارد انقلاب‌ها را در نطفه خفه كند، اما مردم يمن در برابر آنها ايستاده‌اند و با آنها مخالف هستند.
وی با اشاره به مقاومت ايران در برابر جهان استكبار ادامه داد: ايران ثابت كرده است در برابر استكبار صدق نيت داشته است و در تمامی زمينه‌ها ملت‌های اسلامی بيشترين نياز را به تجربيات اين ملت دارد.
خليلويچ، به عنوان نماينده منطقه بالكان به سخنرانی پرداخت و با تأكيد بر اينكه موج بيداری اسلامی تنها مختص كشورهای اسلامی نيست، گفت: تاريخ معاصر بالكان نشان داد، مسلمانان اين منطقه با جان و مال خود در برابر زورگويان ايستادند و نشان دادند اهل بيداری اسلامی هستند.
وی افزود: بيداری اسلامی منطقه بالكان مرهون تلاش‌های جمهوری اسلامی ايران و همه ملت‌های اسلامی است. شما جوانان مسلمان كمك كرديد، اذان در قلب اروپا طنين‌افكن و اسلام در اروپا ماندگار شود.
در ادامه اين اجلاس، محمد مدهون، وزير جوانان و ورزش فلسطين در سخنانی اظهار كرد: فلسطين منطقه اساسی و معيار و محل امتحان همه حكومت‌های اسلامی است به همين خاطر افتخار می‌كنم كه به عنوان يك مسلمان ساكن فلسطين هستم.
وی پيشنهاد داد، ضمن ايجاد وحدت بين جوانان امت اسلامی، اتحاديه‌ای برای جوانان مسلمان تشكيل شود؛ همچنين شبكه ماهواره‌ای برای معرفی و تبيين بيداری اسلامی راه‌اندازی شود.
ايجاد صندوق حمايت از جوانان جهان اسلام برای شناسايی و حمايت از جوانان خلاق و دانشمند مسلمان از ديگر پيشنهادهای وزير جوانان و ورزش فلسطين در اين اجلاس بود.
همچنين همسر شهيد مصطفی احمدی‌روشن با حضور در اين اجلاس به سخنرانی پرداخت.
وی اظهار كرد: عصر كنونی عصر مبارزه با استعمار فرانوين است، استعماری كه استعمارگر نه مستقيم كه به واسطه دست‌نشانده‌ها و حكام ديكتاتور، ملت‌ها را مرعوب و مغلوب می‌سازد و هژمونی خود را بر آنها می‌گستراند.
وی ادامه داد: امپرياليسم با اين تغيير چهره توانست سلطه اختاپوسی خود را بر امت اسلامی از شاخ آفريقا تا خاورميانه بسط و گسترش دهد، سلطه‌ای كه تاريخ‌مصرف آن به بركت بيداری اسلامی و بصيرت مثال‌زدنی جوانان انقلابی به پايان يافته و به زودی آمريكا و متمحدانش با فضاحت بسيار به مرزهای جغرافيايی خود عقب رانده شده و انتقام خون‌های به ناحق ريخته شده مظلومان در سراسر بلاد اسلامی را خواهند گرفت.
همسر شهيد احمدی‌روشن تصريح كرد: ملت ايران سال‌هاست كه در عرصه‌های مختلف سياسی، هسته‌ای، علمی و فرهنگی جهادی مقدس را دنبال می‌كند و هزينه‌های اين مجاهدت را نيز پرداخت كرده و می‌كند؛ تحمل بيش از سی سال انواع تحريم‌ها تنها اندكی از هزينه‌هايی است كه بر دوش ملت غيور ايران گذاشته‌اند، ليكن دشمن نمی‌داند كه ما فرزند رمضانيم.
وی خاطرنشان كرد: دانشمند نخبه جوان، مصطفی احمدی‌روشن تنها يكی از هزينه‌هايی بود كه ملت ايران در استمرار جهاد مقدس خود به پيشگاه حضرت حق تقديم كرد اما به زودی به مدد مصطفی و ديگر شهدای جهان اسلام انتقامی سخت از آنها خواهيم گرفت.
رونمايی از كتاب «فلسطين» برگرفته از ديدگاه‌های رهبر معظم انقلاب در مورد فلسطين و مسائل مربوط به اين سرزمين اشغال‌شده از ديگر برنامه‌های مراسم اختتاميه جوانان و بيداری اسلامی بود كه توسط علی‌اكبر ولايتی، ابراهيم جعفری و محمد مدهون صورت گرفت.
همچنين در پايان اين مراسم بيانيه پايانی اجلاس بين‌المللی بيداری اسلامی توسط محمد مرهون، وزير جوانان فلسطين قرائت شد كه در اين بيانيه آمده است: شركت‌كنندگان در اين اجلاس ضمن ابراز خرسندی از توفيقات جنبش بيداری اسلامی و با توجه به ديدگاه‌های مطرح شده در سخنرانی‌ها و نشست‌های تخصصی بر موارد زير تأكيد كردند: بيداری اسلامی، از وعده‌های صادق الهی و حقيقتی گران‌بهاست و حضور گسترده مردم به ويژه جوانان به عنوان عامل محرك جنبش در ميدان عمل و صحنه مبارزه و جهاد يكی از مهم‌ترين مؤلفه‌های نهضت بيداری اسلامی به شمار می‌آيد.
همچنين انقلاب اسلامی به رهبری امام خمينی(ره) احياگر بزرگ اسلام درتاريخ معاصر، الهام‌بخش حركت‌های اسلامی بوده و موجب تعميق انديشه اسلامی شده است.
خشم و انفعال دشمنان اسلام از جنبش بيداری اسلامی نشانه قدرت و موقعيت تأثيرگذار اسلام در جهان است.
همچنين شركت‌كنندگان در اجلاس خواستار بررسی و اتخاذ تصميم در موارد زير از سوی مجمع جهانی بيداری اسلامی شدند:
- تداوم برگزاری اجلاس جوانان مجمع جهانی بيداری اسلامی با حضور گسترده‌تر زنان در نشست‌های آينده
- ايجاد شبكه اجتماعی در فضای مجازی به منظور ايجاد ارتباط و تعميق ديدگاه‌ها و انتقال تجربيات جوانان در جهان اسلام.
- راه‌اندازی پايگاه اطلاع‌رسانی اينترنتی با عنوان بيداری اسلامی جهت استفاده جوانان مسلمان.
- تأسيس مركز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی در حوزه بيداری اسلامی.
اجلاس بيداری اسلامی با قرائت كلام‌الله مجيد توسط حامد شاكرنژاد، از قاريان بين‌المللی جمهوری اسلامی ايران به كار خود پايان داد.
captcha