کتاب «مبلغ مجاهد»؛ یادنامه آیت‌الله دهشت در مشهد رونمایی شد/ تقدیم این یادنامه به امام کاظم(ع)
کد خبر: 3297498
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲

کتاب «مبلغ مجاهد»؛ یادنامه آیت‌الله دهشت در مشهد رونمایی شد/ تقدیم این یادنامه به امام کاظم(ع)

گروه اجتماعی: کتاب «مبلغ مجاهد»؛ یادنامه آیت‌الله شیخ غلامرضا دهشت، صبح امروز در مشهد رونمایی و به دلیل ارادت این عالم برجسته کتاب به ساحت مقدس امام کاظم(ع) تقدیم شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، کتاب «مبلغ مجاهد»؛ یادنامه آیت‌الله شیخ غلامرضا دهشت، صبح امروز، 23 اردیبهشت ماه در مشهد رونمایی شد.

علیرضا نوروزی، مؤلف این کتاب با اشاره به ویژگی‌های این اثر ابراز کرد: این کتاب در 232 صفحه به نگارش درآمده و پنج فصل برای این کتاب تدوین شده است.

وی با بیان اینکه در فصل نخست به ابعاد مختلف زندگی مرحوم دهشت و خدمات علمی، تبلیغی، خیریه و اخلاقی ایشان در کنار زندگی برادرانش مرحوم حجت‌الاسلام شیخ محمد علی حائری و شیخ مسلم حائری پرداخته شده است، به انجام 30 مصاحبه در فصل دوم کتاب، بخش گفتارها، اشاره کرد و ادامه داد: در این فصل مصاحبه با علما، مدرسان، دوستان و هم دوره‌های مرحوم دهشت از جمله آیات عظام امامی‌کاشانی، سیدان، مروارید، اشرفی‌شاهرودی و حجت‌الاسلام به چشم می‌خورد.

برگی از خاطرات در فصل سوم کتاب «مبلغ مجاهد»

وی محتوای فصل سوم این کتاب را موضوع خاطرات دانست و افزود: 36 خاطره از دوستان و شاگردان ایشان در قالب موضوعات مختلف از دیگر مباحث این کتاب است.

مؤلف کتاب «مبلغ مجاهد»، فصل چهارم کتاب را اندرزها دانست و افزود: این فصل در دو بخش است که شامل مصاحبه با خود مرحوم دهشت و همچنین نکات اخلاقی، تربیتی و پندهای ایشان در موضوعات اخلاقی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی می شود.

وی با اشاره به اینکه فصل پنجم این کتاب به سروده‌ها و اشعاری در مورد شخصیت مرحوم دهشت است، ادامه داد: در انتهای کتاب نیز اسناد و تصاویری از زندگی و فعالیت های مختلف مرحوم دهشت قرار داده شده است.

نوروزی با اشاره به علت نامگذاری این کتاب به نام «مبلغ مجاهد» گفت: دو خصوصیت برجسته مرحوم دهشت در بحث تبلیغ و جهاد بود، در واقع ایشان مبلغ برجسته و خطیب توانایی بودند که بیش از 50 سال در سطح کشور و حتی خارج از کشور به فعالیت های تبلیغی پرداختند؛ نکته مهم دیگر در مورد شخصیت ایشان آن است که مرحوم دهشت سال گذشته در ایام سوگواری شهادت امام موسی کاظم(ع) رحلت کردند و این بخش دیگری از ارادت ایشان به آن امام بزرگوار است.

راه‌اندازی گروه تبلیغی حوزه علمیه خراسان در سال 1344 به همت آیت‌الله دهشت

وی با بیان اینکه راه‌اندازی گروه تبلیغی حوزه علمیه خراسان در سال 1344 شمسی از دیگر اقدامات مؤثر آن مرحوم است، ابراز کرد: بیش از 50 سال مسئولیت اعزام مبلغ به نقاط مختلف کشور و روستاهای محروم را بر عهده داشته است در واقع ایشان در آن دوران فعالیت های تبلیغی جهادی را پایه‌گذاری کردند.

مؤلف کتاب «مبلغ مجاهد»، بیان کرد: عنوان جهادی برای کتاب «مبلغ مجاهد یادنامه آیت‌الله شیخ غلامرضا دهشت» برای آن است که مرحوم دهشت در زمینه علمی نیز به معنای واقعی مجاهد بودند و فعالیت های علمی ایشان جهادگونه بود.

وی افزود: مرحوم دهشت دارای بالاترین توان علمی در سطح حوزه علمیه بوده و در حالی که می‌توانستند تدریس دروس خارج فقه را انجام دهند و به جایگاه علمی بالایی در حوزه دست یابند، ترجیح دادند با یک مجاهدت علمی به فعالیت‌های عملی و تبلیغی در حوزه جوانان و نوجوانان بپردازند.

نوروزی با اشاره به ارادت ویژه مرحوم آیت‌الله دهشت به امام موسی کاظم(ع)، یادآور شد: آیت‌الله دهشت حدود 50 سال در منزل خویش و در ایام کاظمیه مراسم عزا را برگزار می‌کردند، در وصیت‌نامه خویش به ادامه برپایی این مجالس تأکید کردند، لذا این کتاب به آستان باب‌الحوائج امام موسی بن جعفر(ع) تقدیم شده است.

captcha