چسباندن فقه به قالب‌های جدید تحولی ایجاد نمی‌کند/ لزوم بررسی ایجاد حوزه‌ علمیه نوین
کد خبر: 3331580
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
محمد فاکر میبدی:

چسباندن فقه به قالب‌های جدید تحولی ایجاد نمی‌کند/ لزوم بررسی ایجاد حوزه‌ علمیه نوین

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه با اشاره به برخی خبرها مبنی بر ایجاد حوزه علمیه مدرن بر لزوم بررسی دقیق و همه جانبه این مسئله از سوی شورای گسترش حوزه علمیه تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فاکر میبدی، قرآن‌پژوه و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در واکنش به ایجاد حوزه علمیه که از آن به عنوان «مدرن» یاد می‌شود، گفت: من اجمالا ایجاد چنین حوزه‌ای را شنیده بودم ولی از اینکه راه‌اندازی شده باشد اطلاعی ندارم.

وی در مورد ایجاد چنین مدارس و حوزه‌هایی عنوان کرد: اگر شورای گسترش حوزه‌های علمیه این مسئله را بررسی و مجوز ایجاد چنین مدارسی را بدهد خوب است البته به شرط آن که جوانب امر در این موضوع به طور کامل بررسی و دیده شود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) ادامه داد: نه افراط قدیم و نه تفریط جدید در ایجاد چنین مدارسی و برنامه‌ریزی درسی مطبوب نیست و باید این مسائل لحاظ شود تا بنیه علمی طلاب آسیب نبیند.

لزوم تغییر قالب و محتوا

وی افزود: چسباندن فقه به قالب‌های جدید که در برخی مواقع شاهد آن هستیم تحولی ایجاد نخواهد کرد بلکه باید هم قالب‌ها نوین و جدید شوند و هم محتوا تغییر یابد.

فاکر میبدی تصریح کرد: فقه باید پاسخگوی نیازهای امروز باشد و این مهم نیازمند تامین محتوا و قالب است ضمن آنکه باید اخلاق و علمیت نیز در حوزه‌های علمیه حفظ شود.

4 شرط تحول در حوزه

این قرآن‌پژوه تاکید کرد: علمی بودن، اخلاق، قالب و محتوا چهار مسئله اصلی و ضروری برای ایجاد تحول در نظام آموزشی حوزه و سرعت‌بخشی به اهداف علمی و دینی در حوزه است.

وی با اشاره به اینکه در نوع حوزه‌ای که از آن نام برده شد نه تنها شهریه‌ای به طلبه داده نمی‌شود بلکه شهریه گرفته هم می‌شود بیان کرد: مهم رسیدن به اهداف علمی در حوزه است و دریافت یا عدم دریافت شهریه مسئله‌ای فرعی است.

دریافت شهریه از طلاب بی‌سابقه نیست

وی با بیان اینکه دریافت شهریه در گذشته حوزه نیز بی سابقه نبوده است گفت: در گذشته برخی اساتید از طلاب خود شهریه دریافت می‌کردند زیرا همیشه وضعیت حوزه مانند امروز نبوده و گاهی استادان مجبور بوده‌اند که شهریه بگیرند و اگر امروز هم عده‌ای حاضر باشند برای فراگیری علوم دینی شهریه بدهند مشکلی وجود ندارد.

فاکر میبدی تصریح کرد: مهم تحقق هدف از مسیر صحیح است و اخذ یا عدم اخذ شهریه وجهی ندارد البته نکته مهمی که در اینجا باید متذکر شد این است که وضعیت این مدارس به وضعیت مدارس غیرانتفاعی در آموزش و پرورش تبدیل نشود.

آفت مدارس آموزش و پرورش دامنگیر حوزه نشود

استاد حوزه علمیه بیان کرد: در مدارس آموزش و پرورش و با غیرانتفاعی شدن آن‌ها، جنبه تقویت علمی چندان به عنوان هدف دنبال نشده است و بیشتر جنبه اقتصادی مدنظر است و در حوزه باید مراقب این موضوع باشیم که هدف از ایجاد این مدارس، نگاه به جنبه اقتصادی نباشد که حرکت بر خلاف مسیر اهداف تعیین شده برای ایجاد حوزه‌های علمیه است.

یادآور می‌شود، اخیرا بنابر نقل برخی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، حوزه علمیه‌ای با عنوان مدرن در قم ایجاد شده که ماهانه از طلاب خود شهریه دریافت کرده و دروس آن نیز اندکی با دروس حوزه تفاوت دارد به گونه ای که طلاب در سال ابتدایی ورود زبان انگلیسی، در سال بعد زبان عربی و در سال‌های بعد نیز دروس حوزوی را فرا می گیرند و به صورت شبانه روزی نیز در این مدارس حضور دارند.

خبرگزاری ایکنا تماس‌های مکرری با معاون آموزش حوزه برای بررسی این مسئله طی یکی دو روز اخیر داشته است اما با وجود قول قبلی، هنوز پاسخی در این زمینه داده نشده است.

captcha