اختتامیه دوره‌های کارگاهی نهج‌البلاغه در مشهد برگزار شد + عکس
کد خبر: 3364540
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷

اختتامیه دوره‌های کارگاهی نهج‌البلاغه در مشهد برگزار شد + عکس

گروه اندیشه: مراسم اختتامیه دوره‌های کارگاهی نهج‌البلاغه عصر روز گذشته، 26 شهریورماه با حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم اختتامیه دوره‌های کارگاهی ‌لبلاغه روز گذشته، 26 شهریورماه  با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و همچنین حجت‌الاسلام محمد تقی کاظمی نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

کنگره هزاره نهج‌البلاغه در خراسان برگزار شود

محمد علی‌قلی، دبیر هیئت علمی دوره‌های کارگاهی معارف نهج‌البلاغه در ابتدای سخنانش به ارائه گزارشی از فعالیت‌های علما و دانشمندان خراسان در حوزه نهج‌البلاغه پرداخت.

علی‌قلی بیان کرد: یعقوب بن احمد نیشابوری و فرزندش حسن یعقوب نیشابوری اولین کسانی بودند که از نهج‌البلاغه استقبال کردند و کلاس تدریس نهج‌البلاغه را در نیشابور برپا کردند و شاگرد این دو عالم، ظهیرالدین ابوالحسن زید بیهقی اولین شارح ‌لبلاغه بوده است که همه از اهالی خراسان بوده‌اند.

دبیر هیئت علمی دوره‌های کارگاهی معارف نهج‌البلاغه ادامه داد: شرح‌های ابوالحسن قطب الدین کیزری، علی بن ناصر سرخی، سید فضل‌الله راوندی، قطب الدین راوندی و در زمان ما کلاس‌های درس نهج‌البلاغه که توسط رهبر معظم انقلاب  و استاد مطهری برگزار می‌شد از دیگر فعالیت‌های علمای خراسان در حوزه نهج‌البلاغه است.

وی با اشاره به اساتید دیگر نهج‌البلاغه در خراسان همچون آیت‌الله عزیزالله عطاردی، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌نبوی خراسانی و شرح مفتاح‌السعاده وی بر نهج‌البلاغه، تأسیس بنیاد نهج‌البلاغه در مشهد، جمع‌آوری 20 هزار جلد با موضوع امام علی(ع) که در ایران منحصر به فرد است و همچنین وجود 750 نسخه خطی نهج‌البلاغه و شرح آن در آستان قدی رضوی و حضور اساتید دیگر نهج‌البلاغه در خراسان خواستار برگزاری «کنگره هزاره نهج البلاغه در خراسانـ با هدف تبیین فعالیت‌های هزار ساله علما دانشمندان خراسانی در حوزه نهج‌البلاغه شد.

وی در ادامه به دوره‌های کارگاهی تدریس نهج‌البلاغه اشاره کرد و ادامه داد: این طرح با شرکت 200 طلبه و دانشجو و با حضور بهترین اساتید حوزه و دانشگاه در 36 جلسه و 8 کارگاه آموزشی در سه ترم با موضوعات نهج‌البلاغه شناسی، آشنایی با روش تدریس نهج‌البلاغه، روش شرح ترتیبی و موضوعی نهج‌البلاغه، آشنایی با شرح‌ها و تفاسیر نهج‌البلاغه و کارگاه‌های پژوهش، تدریس و فن سخنوری برگزار شده است که تاکنون 120 مقاله علمی هم ارسال شده است که در نشریه فصلنامه نهج‌البلاغه و سایر نشریات به چاپ خواهد رسید.

سخنان امام علی(ع) در نهج البلاغه متناسب با زمان ماست

در ادامه برنامه آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور، رئیس بنیاد نهج‌البلاغه همه فعالیت‌های خود را لطف خداوند دانست و با اشاره به اینکه منشأ این فعالیت‌ها از علامه امینی بوده است، ادامه داد: در زمان طلبگی خدمت ایشان رسیدیم و از ایشان شنیدیم که فرمودند: در نجف در حال تحصیل و تدریس بودم که به حرم امیرالمومنین رفتم و از ایشان خواستم که کاری به ما بدهند، بعد از اینکه از حرم خارج شدم فکر تالیف الغدیر به ذهنم خطور کرد و من هم بعد از شنیدن این داستان گفتم چقدر خوب است حضرت کاری هم دست ما بدهند و از آنجا بود که بدون هیچ مقدمه‌ای روی کاغذ نوشتم بنیاد نهج‌البلاغه و کار از همان جا شروع شد.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه با اشاره به برگزاری اولین بزرگداشت هزارمین سال تألیف نهج‌البلاغه اضافه کرد: آن زمان در سال 60 که فکر برگزاری این مراسم افتادیم زمان حمله عراق به ایران و فتنه‌های منافقان بود اما وقتی از امام اجازه گرفتیم ایشان در همان زمان پیام دادند و با پیام ایشان نهج البلاغه از انزوا بیرون آمد، مردم بیش از پیش با نهج‌البلاغه آشنا شدند و این مراسم تا 15 کنگره ادامه یافت.

وزارت ارشاد حمایت از فعالیت‌ها در حوزه نهج‌البلاغه را وظیفه خود می‌داند

حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حشمتی با اشاره به فرصت استفاده از فضای مجازی در نشر سخنان امام علی(ع) اظهار کرد: امروز در یک کلاس با حدود 10 و 12 نفر می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم اما اگر بتوانیم کلمات قصار و حکمت‎های امیرالمؤمنین(ع) را با نماهنگ، تصویر و یا خط زیبایی همراه کنیم، می‎توانیم این سخنان را به ده‌ها، صدها و هزاران نفر منتقل کنیم.

معاون قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که ممکن است با طرح سخنان امیرالمؤمنین(ع) در فضای مجازی مقابله‌‎ای هم صورت گیرد، اضافه کرد: بعضی دوست ندارند فضای اخلاق نشر پیدا کند اما من معتقدم همانطور که با آمدن قرآن، معلقات سبع برداشته شد با آمدن سخنان نورانی قرآن و نهج‏البلاغه مطالب دیگر هم کنار خواهد رفت.


حجت‌الاسلام حشمتی ضمن تقدیر از خدمات آیت‌الله دین‎پرور و با بیان اینکه ما هم لفظی، هم زبانی و هم حضوری از ایشان تشکر کرده‌ایم، بیان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام پیام لوح تقدیر از آیت‌الله دین‌پرور را با ذوق، شوق و قلم خودش نوشت زیرا ما وظیفه داریم کسانی که در حوزه نهج البلاغه در حال فعالیت هستند را تکریم کنیم.

در این مراسم، با حضور حجت‌‍‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، علی امینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی و محمد علی‌قلی، دبیر هیئت علمی دوره‌های کارگاهی تدریس نهج‌البلاغه از آیت‌الله دین پرور با اهدای لوح تقدیر از طرف علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی و اهدای تابلو نفیس و متبرک از طرف آستان قدس رضوی تقدیر شد.

رونمایی از چهار کتاب منتشر شده با موضوع امام علی(ع) و نهج‌البلاغه و تقدیر از هاشم رضوی، زهرا مدیر خراسانی، نجمه زرگر قوچانی، رقیه قهرمانی نیک، حجت‌الاسلام محمدرضا خاتمی،حجت الاسلام سید محمد علی مقدس نیان، فاطمه موسوی و لینا حسینی که برگزیدگان دوره‌های کارگاهی تدریس نهج‌البلاغه بودند، از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

هاشم رضوی از برگزیدگان این دوره نیز با اشاره به آیات قرآن کریم به تبیین سه ویژگی جهاد در راه خدا، عمل به کتاب و تبعیت از سنت پیامبر(ص) پرداخت و ضمن تشکر از فعالیت‌های قرآنی آستان قدس رضوی خواستار تاسیس دارالنهج علوی با هدف ترویج مهارف نهج‌البلاغه شد.

captcha