سلمان فارسی؛ الگوی مسلمان کمال‏‌جو/دفاع درون‌شهری توسط وی پایه‌گذاری شد
کد خبر: 3454087
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹

سلمان فارسی؛ الگوی مسلمان کمال‏‌جو/دفاع درون‌شهری توسط وی پایه‌گذاری شد

گروه اندیشه: سلمان فارسی، الگوی مسلمان کمال‏‌جو، وارسته و خودساخته است و ارزش‌های متعالی بسیاری در خویش گردآورده بود. وی اولین تئوریسین دفاع درون شهری بودند و زمینه پیروزی بزرگ مسلمانان در جنگ خندق را فراهم آورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، پنجشنبه، 28 آبان‌ماه مقارن با هفتم در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز بزرگداشت سلمان فارسی از صحابه بزرگ پیامبر اکرم (ص) نام‌گذاری شده است.
حضرت سلمان فارسی از ارادتمندان و محبان واقعی خاندان عصمت وطهارت(ع) وپیامبر عظیم‌الشان اسلام بودند که عمر بابرکت‌شان را در راه تعالی اسلام و مسلمین سپری نمودند و مقام و مرتبت بسیار والایی نزد پیامبر گرامی اسلام داشتند به‌طوری‌که حضرت محمد(ص) در مورد ایشان فرمودند: سلمان از ما اهل‌بیت است.
وجود چنین بزرگانی در تاریخ اسلام مایه مباهات و افتخارایرانیان است و بیان‌گر ارادت مردم ایران زمین نسبت به اسلام و شخص پیامبراکرم(ص) و ائمه‌اطهار(ع) است.
هوش بالای حضرت سلمان فارسی زبان‌زد بوده است ایشان همان کسی هستند که پیشنهاد حفر خندق در مدینه در جنگ احزاب را دادند که با استقبال پیامبر گرامی اسلام و مسلمانان روبه‌رو شد و ایشان با این ابتکار جالب به‌نوعی اولین تئوریسین دفاع  درون شهری بودند و زمینه پیروزی بزرگ مسلمانان را فراهم آوردند.
سلمان شخصی ایرانی و فارسی بوده است که حس حق‌طلبی، او را به‌دنبال یافتن حقیقت کشانده و دین‌هایی را آزمایش نمود تا بالاخره با دیدن دین اسلام آن‌را پذیرفت و به آن ایمان آورد.
حدود دویست و شانزده یا سیصد و شانزده سال قبل از هجرت، در روستای «جی‏» از روستاهای اصفهان فرزندی به دنیا آمد، که نامش را «روزبه‏» گذاشتند و بعدها پیامبر اسلام(ص) او را «سلمان‏» نامید.
پدر سلمان «بدخشان کاهن‏» (روحانی زرتشتی) بود و کار همیشگی‏‌اش هیزم نهادن بر شعله آتش بود با این‌که سلمان در میان خاندان و محیطی زرتشتی دیده به جهان گشود، ولی هرگز در برابر آتش سر فرود نیاورد و به خدای یکتا اعتقاد یافت. سلمان در دوران کودکی مادرش را از دست داد و عمه‏‌اش سرپرستی او را به‌عهده گرفت.

سلمان، بعد از آن‌که دریافت قرار است او را شش ماه با اعمال شاقه زندانی سازند و پس از آن اگر به آیین نیاکانش ایمان نیاورد اعدامش کنند، با همکاری عمه‏‌اش گریخت و روانه بیابان شد.
در بیابان کاروانی دید که به‌سوی شام می‏رفت؛ پس به مسافران پیوست و رهسپار سرزمین‌های ناشناخته گردید.
سرانجام سلمان، در همان آغاز هجرت گمشده ‌اش را یافت و در حالی‌که برده یک یهودی بود، در محضر رسول خدا(ص) مسلمان شد.
پیامبر گرامی اسلام(ص) سلمان را به مبلغ چهل نهال خرما و چهل وقیه (هر وقیه معادل چهل درهم)، از مرد یهودی، خرید و آزادش ساخت و نام زیبای «سلمان‏» را بر او نهاد.

سلمان، الگوی مسلمان کمال‏‌جو، وارسته و خودساخته است و ارزش‌های متعالی بسیاری در خویش گرد آورده بود. بخشی از این فضایل عبارت از نزدیکی به رسول خدا(ص)، علم سلمان، عبادت سلمان،زهد سلمان هستند.

آنچه در زندگی سلمان، بسیار چشم‌گیر و جالب است عدم بی‌‏تفاوتی اوست. او با هوشیاری و جدیت کامل در صحنه‏‌های مختلف حضور داشت و در پیروی از امام‏ حق لحظه‏‌ای تردید نکرد. سلمان همواره، از هر فرصتی، برای گفتن حق بهره می‌برد و مسلمانان را به امامت‏ حضرت علی(ع) فرا می‏‌خواند.

captcha