اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در زنجان افتتاح شد
کد خبر: 3457030
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
با حضور محمدی؛

اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در زنجان افتتاح شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: شعبه اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت زنجان صبح امروز، چهارم آذرماه با حضور مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در حاشیه افتتاح اتحادیه تشکل‌های قرآن وعترت در زنجان، اظهار کرد: فرهنگ همانند ظرفی است که سایر مؤلفه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در آن قرار می‌گیرد، بر همین اساس توجه به مقوله فرهنگ در رشد و ارتقای جامعه بسیار ضروری است و در همین رابطه توجه به قرآن و فرامین این کتاب الهی به‌عنوان منشور فرهنگی بسیار لازم است.

وی با بیان اینکه ضروری است نظام کشور توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های مردمی در حوزه قرآن داشته باشد، افزود: دین مبین اسلام ترویج فرهنگ ارزشی و دینی را بر عهده خود مردم گذاشته و کاری با این وسعت به جز حضور توده مردمی به خوبی پیش نخواهد رفت که فلسفه امر به‌معروف و نهی از منکر نیز که تاکید ویژه‌ای بر آن شده است، از همین مقوله است.

تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآن با هدف انسجام‌دهی
محمدی با اشاره به اینکه تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآن با هدف انسجام‌دهی به فعالیت‌های قرآنی تشکیل شده است، تصریح کرد: تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآن با هدف انسجام‌دهی به فعالیت‌های قرآنی، تأسیس معاونت قرآن در ذیل معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین تخصیص بودجه‌های قرآنی از جمله اقدامات خوبی هستند که در زمینه رشد و توسعه فعالیت‌های قرانی در سطح کشور انجام شده است.

این مسئول با بیان اینکه توجه به فعالیت‌های قرآنی یک توجه استراتژیک برای نظام است، تأکید کرد: برای ارتقای نظام مقدس کشور باید به فعالیت‌های مردمی توجه ویژه‌ای صورت گیرد و عموم مردم به درک صحیحی از این ساختار برسند و در همین راستا اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور در سال 82 با هدف ارتقای کمی و کیفی مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد تشکیل شد.

وی افزود: در سال 82 تنها 14 مؤسسه ثبت شده قرآنی در کشور وجود داشت که دارالقرآن زنجان یکی از این مؤسسات بود این در حالی است که هم اکنون بیش از دو هزار مؤسسه در سطح کشور و در شهرها و روستاهای مختلف فعالیت دارند.

محمدی با بیان اینکه مدعی هستیم بزرگترین شبکه اجتماعی ساختارمند را با این مؤسسات در حوزه فرهنگ شکل دادیم، اظهار کرد: برخی از این مؤسسات زیرمجموعه‌های فراوانی دارند که از آن جمله جامعة‌القران قم 700 شعبه و مکتب القرآن ثارالله فارس دارای 300 شعبه هستند که اگر دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند قطعا مقوله فرهنگی به خوبی قابل نهادینه کردن خواهد بود، به شرط اینکه درک صحیحی از این مسئولیت داشته باشیم.

بودجه قرآنی مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت با بیان اینکه سال گذشته اولین بودجه مستقیم مربوط به مؤسسات قرآنی و تشکل‌های مردم نهاد را گرفتیم، گفت: علی‌رغم این اتفاق مبارک، باید گفت این بودجه از دستمزد یک‌سال یک بازیکن فوتبال بسیار کمتر بود که ضروری است  مسئولین امر بازنگری ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

طرح‌های قرآنی با استقبال خوب در سطح کشور مواجه است
محمدی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در سطح کشور گفت: «رحله» که طرح مینیاتوری حفظ شبانه روزی 4 جزء از قرآن کریم در ایام تابستان بود که با حضور دو هزار 500 نفر از سراسر کشور برگزار شد و بسیاری از این حفاظ پس از حفظ 4 جزء اعلام تمایل برای حفظ کل قرآن کریم داشتند.

وی با اشاره به اجرای طرح «پنجره‌ای رو به آسمان» با رویکرد حفظ و تربیت حفاظ به صورت نیمه‌حضوری در استان فارس، افزود: در طرح دیگری با عنوان «اولی‌الباب» در 10 منطقه کشور و در هر منطقه 250 نفر آموزش دیده‌اند، همچنین در طرح «تقریب» نیز 17 هزار نفر از سراسر کشور شرکت کردند که آزمون این دوره به صورت اینترنتی در حال برگزاری است.

از فعالیت جزیره‌ای در حوزه آموزش قرآن پرهیز شود
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت با تأکید بر اینکه برای اثربخش بودن فعالیت‌های قرآنی باید از فعالیت جزیره‌ای پرهیز شود، گفت: تشکیل اتحادیه‌های قرآنی گامی در همین راستا است که درحال حاضر در 29 استان کشور این اتحادیه‌ها وجود دارند و در دو استان دیگر نیز به زودی شاهد افتتاح این شعبات خواهیم بود.

محمدی توجه به مناطق محروم و پرخطر را از دیگر اولویت اتحادیه‌های قرآنی عنوان و بیان کرد: در آذربایجان‌غربی و همدان طرح تربیت معلم قرآنی روستا  در حال برگزاری است که از هر روستا یک نفر به عنوان معلم قرآن تربیت و در راستای آموزش این کتاب الهی فعالیت خواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت بیمه فعالین قرآنی را یکی از دغدغه این  حوزه عنوان کرد و گفت: تاکنون 7 هزار نفر فعال قرآنی بیمه شده بودند که با پالایش صورت گرفته هم‌اکنون کمتر از 5 هزار نفر در سطح کشور بیمه هستند، درحالیکه تا 20 هزار نفر افراد واجد شرایط برای بیمه در این بخش در سطح کشور وجود دارند و ضروری است مسئولین امر اهتمام ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

captcha