فقدان نیروهای متعهد در ساخت انیمیشن‌های مذهبی/ سفارشی بودن کار را برای سازنده سخت می‌کند
کد خبر: 3464303
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
مهدوی‌پور عنوان کرد:

فقدان نیروهای متعهد در ساخت انیمیشن‌های مذهبی/ سفارشی بودن کار را برای سازنده سخت می‌کند

گروه هنر: مسئول انیمیشن و جلوه‌های بصری انجمن سینمای خراسان رضوی با بیان اینکه فقدان نیروی متعهد و متدین در ساخت انیمیشن‌های مذهبی در کشور وجود دارد، گفت: انیمیشن‌سازان خوبی در مشهد وجود دارند اما متأسفانه خلأ نیروی متعهد، کاربلد و دلسوز در زمینه انیمیشن، آن هم در نوع مذهبی دیده می‌شود.

حسن مهدوی‌پور، مسئول انیمیشن و جلوه‌های بصری انجمن سینمای خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه در ساخت و تولید انیمیشن مذهبی نیروی متعهد و متدین کم است، اظهار کرد: انیمیشن‌سازان خوبی در مشهد وجود دارند اما متأسفانه خلأ نیروی متعهد، کاربلد و دلسوز در زمینه انیمیشن، آن هم در نوع مذهبی دیده می‌شود.
توقع مالی و نبود فیلمنامه خوب؛ از ضعف‌های تولید انیمیشن
مهدوی‌پور یکی از ضعف‌های تولید انیمیشن را توقع مالی افراد و نبود فیلمنامه خوب دانست و ادامه داد: نیروی متعهد و متدین برای تولید انیمیشن چه مذهبی و ... کم است و افراد به جای آنکه هدف برایشان مهم باشد، درآمد برایشان مهم‌تر است لذا همین مسئله منجر به تولید آثار ضعیف در زمینه مذهبی می‌شود.
وی یکی از عوامل موفقیت انیمیشن شاهزاده روم را استفاده از نیروی متعهد و متدین دانست و افزود: یکی از دلایل موفقیت انیمیشن شاهزاده روم استفاده از نیروهای جوان با دستمزد کم اما دارای انگیزه و هدف بالا بوده است، از همین رو انیمیشن‌سازان اگر کمی از توقع خود کم کنند و هدف را در نظر بگیرند، شرایط مالی هم درست خواهد شد.
مسئول انیمیشن و جلوه‌های بصری انجمن سینمای خراسان رضوی، بیان کرد: علاوه بر بحث نیروی متعهد و متدین، بحث اخذ مجوز هم، قصه‌ای دیگر است که کار را برای افراد سخت می‌کند؛ چرا نباید یک کارگردان و یا تهیه کننده انیمیشن برای دریافت سرمایه و اسپانسر مالی از کشورهای اروپایی کمک گیرد تا باب مجوز سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر بر تولیدات انیمیشن داخلی باز شود.
وی با اشاره به اینکه مشهد بعد از تهران، منسجم‌ترین و بهترین انیمیشن‌سازان را دارد، اظهار کرد: با وجود این همه انیمیشن‌های خوب در مشهد تولید می‌شود و بعضی‌ها هم به خارج از کشور صادر شده‌اند ولی باز هم ضعف فیلم‌نامه در انیمیشن‌های مذهبی و ... دیده می‌شود در حالی که مشهد می‌تواند از لحاظ جذابیت گرافیکی و کیفیت رتبه دوم را به خود اختصاص دهد اما محتوای خوب کم است لذا باید در این زمینه به دقت کار شود.
سفارشی بودن انیمیشن مذهبی کار را برای سازنده سخت می‌کند
مسئول انیمیشن و جلوه‌های بصری انجمن سینمای خراسان رضوی افزود: سفارشی بودن انیمیشن مذهبی کار را برای سازنده سخت می‌کند، بنابراین باید علاوه بر صدا و سیما، ارگان‌های غیردولتی هم بر روی انیمیشن‌ها نظارت داشته باشند و سرمایه‌گذاری انجام دهند.
وی با بیان اینکه متأسفانه مکان مشخصی برای ارائه آثار هنری نیست، بیان کرد: از هنری مثل انیمیشن تقدیر نمی‌شود، تولید انیمیشن آن هم با محتوای دین و مذهب نیازمند زمان، دقت، هزینه و محتوای خوب است لذا باید در این زمینه اقدامات جدی صورت بگیرد تا انیمیشن‌سازان دست به کارهای خارق‌العاده‌تری بزنند.
مهدوی‌پور با اشاره به اینکه یک کارگردان انیمیشن بعد از اتمام دانشگاه دچار سردرگمی می‌شود، عنوان کرد: متأسفانه استعدادهایی که در این عرصه وجود دارند، به دلیل فقدان بازار کار از دست خواهند رفت و انگیزه‌هایشان کور می‌شود، افرادی هستند که با هزینه‌های شخصی خود دست به تولید انیمیشن‌هایی می‌زنند و در جشنواره‌های خارج از کشور جایزه کسب می‌کنند اما در کشور هیچ گونه حمایتی از آن‌ها نشده است.
مسئول انیمیشن و جلوه‌های بصری انجمن سینمای خراسان رضوی ادامه داد: چند سال پیش کاری را به سرپرستی مجید یزدان‌پرست به نام «غزوه خندق» که موضوع مذهبی در خصوص مبارزه امام علی(ع) با عمر بن عبدود و اتفاقات بین آن‌ها یک کار کوتاه 10 دقیقه‌ای تولید شد که مورد استقبال قرار گرفت.
تولید انیمیشن مذهبی نیازمند دقت و محتوای خوب است
وی در پایان تأکید کرد: تولید انیمیشن‌های مذهبی علاوه بر بحث هزینه به زمان و دقت نیاز دارد اگرچه محتوا و فیلم‌نامه خوب می‌تواند در این امر سهم بسزایی داشته باشد.
captcha