اقتصاد مقاومتی در تمام شئونات زندگی ایرانی‌ها نمود پیدا کند
کد خبر: 3487835
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲

اقتصاد مقاومتی در تمام شئونات زندگی ایرانی‌ها نمود پیدا کند

گروه سیاسی: عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان گفت:اقتصاد مقاومتی باید در تمام شئونات زندگی ایرانی‌ها نمود پیدا کند، به خصوص این امر مهم ابتدا باید از درون واحدهای کوچک و از جمله در خانواده‌ها عملیاتی شود.

محمدرضا ستوده‌نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با اشاره به بخشی ازآیه 32 سوره فاطر «وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ»، اظهارکرد: براساس این آیه یک عده از مردم در زندگی میانه‌رو هستند و عده‌ای نیز افرط و تفریط می‌کنند، اما دراینجا میانه‌روی یک الگو است و از طرف دیگر در قرآن آیاتی وجود دارد که خداوند به پیغمبر(ص) دستور می‌دهد که هر آن چه که دارید خرج و انفاق نکن و از طرف دیگر می‌فرماید مبادا بخل بورزی و چیزی به کسی ندهید و انفاق نکنید.
وی با بیان اینکه این آیات بیانگر اقتصاد مقاومتی می‌باشد، یعنی بهترین نوع اقتصاد، اقتصاد مقاومتی و رعایت حد وسط و اعتدال است، افزود: زندگی و روایات امیرالمومنین و ائمه معصومین و خود پیامبر(ص) اسوه‌های اقتصاد مقاومتی هستند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به شعار سال 95 «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، بیان کرد: تاکید بر اقدام و عمل در این نام‌گذاری، نشان دهنده این است که ما باید در تحقق اقتصاد مقاومتی از حالت شعاری خارج شویم و بلکه به صورت عملی در این راه گام برداریم.
ستوده‌نیا خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی باید در تمام شئونات زندگی ایرانی‌ها نمود پیدا کند، به خصوص این امر مهم ابتدا باید از درون واحدهای کوچک و از جمله در خانواده‌ها عملیاتی شود.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه واژه اقتصاد در زبان عربی به معنای میانه روی می‌باشد و در قرآن «وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ» آمده که در اینجا مقتصد یعنی میانه‌روی است، بیان کرد: این میانه‌روی به این معنا است که نه خیلی زیاده‌روی و اسراف شود و نه در هزینه‌ها آن قدر تنگ برخورد شود که مردم به زحمت بیفتند.
ستوده‌نیا  تصریح کرد: مقاوم بودن یک ویژگی است برای اینکه در اقتصاد مدیریت انجام شود و در حقیقت این مهم همان میانه‌روی می‌باشد که اسلام آن را تاکید کرده است.
وی افزود: این حالت مقاومتی به این معنا است که برنامه‌ریزی کشور بر اصل میانه‌روی باشد و نه براساس افراط و تفریط و نه بر اساس اسراف، بلکه اقتصاد باید به گونه‌ای باشد که با توجه به کاستی‌ها و درآمدهایی که در کشور داریم، اعم از درآمدهای نفتی که هنوز تحریم‌ها باقی است و مسائل داخلی و مشکلاتی که در تولید و در اقتصاد داریم به گونه‌ای عمل شود که اقتصاد ما یک اقتصاد شکننده نباشد که با یک معادله سیاسی، اقتصادی کشور تحت شعاع قرار گیرد و با مشکل جدی مواجه شود.
وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که در سخت‌ترین شرایط نیز نمی‌شود به آن ضربه‌ای وارد کرد و برهمین اساس ما باید در سبک زندگی خود در محیط خانواده و محل کار و نهادها و صرف هزینه‌ها، اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار دهیم.
ستوده‌نیا تصریح کرد: اکنون ما باید قید خیلی از تجملات را بزنیم و خودمان را به گونه‌ایی عادت بدهیم که به حداقل‌ها بتوانیم زندگی‌مان را مدیریت کنیم و در زندگی روزمره خود صرف جویی داشته باشیم و اگر این رویکرد در سطوح مدیریت کلان کشور، به صورت فرهنگ نهادینه شود، تاثیرات قابل توجهی به همراه خواهد داشت.
captcha