تقویت مناسبات فرهنگی ایران و بوسنی با محوریت قرآن
کد خبر: 3489399
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
فاضل‌اویچ خواستار شد؛

تقویت مناسبات فرهنگی ایران و بوسنی با محوریت قرآن

گروه بین‌الملل: مفتی شهر «توزلا»ی بوسنی‌و‌هرزگوین در ديدار با رايزن فرهنگی ايران در سارایوو با تأكيد بر تعمیق مناسبات فرهنگی دو کشور با محوريت قرآن كريم گفت: فرهنگ ايرانی ـ اسلامی می‌تواند الگويی برای مسلمانان باشد.

ادیت‌شده//تقویت مناسبات فرهنگی ایران و بوسنی با محوریت قرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی‌اصغر عامری، رایزن فرهنگی ايران در بوسنی‌و‌هرزگوین 26 فروردين‌ماه با واحد فاضل‌اویچ، مفتی شهر توزلا در این کشور ديدار و گفت‌وگو كرد.
 
در ابتدای اين ديدار، واحد فاضل‌اویچ طی سخنانی، با اذعان اينكه ما ایرانیان را دوست داریم و احترام ویژه‌ای برای آنان قائل هستیم، گفت: کشور بوسنی و ایران دارای اشتراکات فرهنگی بسیاری هستند كه امیدوارم با اهتمام و همکاری مسئولین دو کشور این میراث را به دو ملت معرفی كنيم.
مفتی توزلا افزود: فرهنگ دارای معانی متعدد و زیبایی است که ویژگی‌های انسانی در آن نهفته است و به ظهور می‌رسد. فرهنگ ما ریشه در دین اسلام دارد و معتقدم هیچ فرهنگی بدون اعتقادات دینی ماندگار نیست.
 
وی در ادامه سخنان خود، گفت: فرهنگ ایران با آن سابقه کهن و دیرینه خود که آمیخته با دین اسلام است، نمونه بارزی است که همه مسلمانان می‌ُتوانند از آن الگو بگیرند.
 
مفتی توزلا بيان كرد: قرآن چراغی است که روشنی آن هرگز فرو نمی‌نشیند و تقرب و گوش جان‌سپردن به نوای آن، معرفت و بصیرت انسان را افزایش می‌دهد و منجر به تنفس انسان در فضایی عطرآگین می‌شود.
 
وحدت و همبستگی مسلمانان؛ از اصول مهم اسلام
 
وی با تأكيد بر لزوم معرفی و توسعه فرهنگ قرآنی در شهر توزلا به ويژه ميان جوانان گفت: وحدت و همبستگی مسلمانان و امت پیامبر اکرم(ص) از اصول مهم دین اسلام است. امروز دشمن از تمامی ظرفیت‌های خود برای توطئه در کشورهای اسلامی استفاده می‌کند و به همین دلیل وحدت و همدلی نیاز اصلی کشورهای اسلامی و ملت‌های مسلمان در جهان به شمار می‌رود.
 
واحد فاضل‌اویچ افزود: امروزه، انسجام و یکپارچگی میان مسلمانان نه تنها از ضروری‌ترین مسائل روز به شمار می‌آید؛ بلکه ادامه حیات آنان به این امر مهم بستگی پیدا کرده است.
 
مفتی شهر توزلا ضمن تقدير از فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ايران اذعان كرد: ما از اجرای هر برنامه‌ای در زمینه قرآن کریم استقبال می‌کنیم و معتقدیم اجرای اینگونه برنامه‌های قرآنی، به دلیل اهداف مشترکی که در آن وجود دارد منجر به تعمیق مناسبات فرهنگی دو کشور می‌شود.
 
برگزاری «هفته قرآنی» در بوسنی
 
رایزن فرهنگی ایران در بوسنی نیز طی سخنانی در این دیدار، با اشاره به فرارسيدن ماه مبارك رمضان گفت: از آنجايی كه ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، برگزاری «هفته قرآنی» در بوسنی در دستور کار این نمايندگی فرهنگی در این ماه قرار دارد.
 
علی‌اصغر عامری ادامه داد: قرآن کریم به عنوان مهم‌ترین محور وحدت مسلمانان است كه همواره باید همچون چراغ راه پیش روی ما قرار داشته باشد.
 
وی ضمن تشریح برنامه‌های «هفته قرآنی» در بوسنی اظهار كرد: در بخش نمایشگاهی، هنرمندان ایرانی آثار خود را در زمینه‌های خوشنویسی، تذهیب، معرق، منبت و ... عرضه خواهند كرد و در بخش دیگر، دو تن از قاریان بین‌المللی قرآن کریم و همچنین، گروه تواشیح که سروده‌هایی را به زبان‌های فارسی، عربی و بوسنیایی آماده دارند در مساجد اصلی به اجرای برنامه می‌پردازند.
 

ادیت‌شده//تقویت مناسبات فرهنگی ایران و بوسنی با محوریت قرآن
captcha