گفتمان علوم انسانی وحدت عمیق حوزه و دانشگاه را به ارمغان می‌آورد
کد خبر: 3518893
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
پارسانیا:

گفتمان علوم انسانی وحدت عمیق حوزه و دانشگاه را به ارمغان می‌آورد

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به ایکنا درباره روند کند تحول در علوم انسانی با طبیعی خواندن این روند گفت: طرح «گفتمان علوم انسانی» وحدت عمیق حوزه و دانشگاه را به ارمغان می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز دهم مردادماه در نشست خبری دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد گفت: این طرح در سال قبل برای نخستین بار با حضور 150 نفر برگزار شد و دومین دوره نیز با حضور 350 نفر برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: این طرح از جمله طرح‌های دفتر برنامه‌ریزی و راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی است که در مرکز مطالعات راهبردی براساس مسایلی شکل یافته که باید دفتر نسبت به آنها تمرکز داشته باشد و اولویت‌هایش را براساس آن تنظیم کند چند قطب از جمله بنیادهای نظری نظام متقن علوم انسانی و اسلامی تشکیل و در ذیل این قطب هم سه میز تشکیل شد.
وی افزود: یک میز مربوط به علوم انسانی و یک میز آموزش و پرورش و میز دیگر نیز گفتمان علوم انسانی است که هر کدام از اینها مراحل تصویب‌خواهی خود را گذرانده و یکی از این میزها طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی است.
رئیس قطب بنیادهای نظری نظام متقن علوم انسانی و اسلامی با بیان اینکه این طرح در سال‌های گذشته نظیرهایی در محیط‌های دانشگاهی داشته است، بیان کرد: ویژگی این طرح آن است که متمرکز در بحث علوم انسانی است و مخاطب آن نیز دانشجویانی هستند که در علوم انسانی درس می‌خوانند و جزء نخبگان این رشته نیز هستند.
پارسانیا با بیان اینکه ظرفیت پذیرش طرح محدود است، ادامه داد: به همین دلیل این تعداد دعوت شده به طرح، افراد محدودی هستند البته طرح به صورت درازمدت تعریف شده، اگرچه شروع آن دوره کوتاهی است، اما در طول سال به تناسب رشته‌های خاص علوم انسانی ادامه خواهد یافت و تخصصی‌تر می‌شود.
وی افزود: هدف اولیه طرح آشنایی دانشجویان با هویت علوم انسانی و خودآگاهی بخشیدن نسبت به حوزه معرفتی است که به آن وارد می‌شوند و شناسنامه و تاریخچه آن علوم نیز سعی می‌شود، مورد بازبینی قرار گیرد و هدف دیگر این است که دانشجویان با رویکردهای متفکران حوزه و اسلامی نسبت به علوم انسانی آشنا شوند، البته تنها نظراتی که در حوزه وجود دارد بحث نمی‌شود بلکه از هر حوزه اندیشه در ایران یک نماینده وجود خواهد داشت. از این رو 12 نشست اصلی برگزار خواهد شد و به صورت کارگاهی مباحث مطرح شده، استاد بحث و گفت‌وگو خواهد شد.
انتشار محتوای اولین دوره گفتمان علوم انسانی
وی با بیان اینکه این طرح در سال قبل بسیار موفق بود ادامه داد: امسال با استفاده از تجربه سال قبل تلاش شده تا هم ظرفیت‌های بیشتری در اختیار طرح قرار گیرد و از امکانات بیشتری استفاده شود و کیفیت مباحث نیز بیشتر شود. از این رو درس‌ها و نشست‌های سال قبل تدوین و روی سایت مربوطه قرار گرفته و یک جلد کتاب نیز در این باره در حال انتشار است.
پارسانیا تصریح کرد: حدود 12 استاد صاحب نام و صاحبنظر در حوزه علوم انسانی را در طول این دوره داریم و یکی از خصوصیات این طرح آشنایی شرکت‌کنندگان با این اساتید است زیرا بدون شک آینده علوم انسانی توسط این افراد رقم خواهد خورد از این رو تلاش شده تا برنامه‌ریزی دقیقی روی آن صورت گیرد.
طبیعی بودن روند کند تحول علوم انسانی
وی در پاسخ به این سؤال ایکنا که سالیان متمادی از بیانات رهبر معظم انقلاب برای تحول در علوم انسانی می‌گذرد ولی حوزه روند کندی را به نظر برخی صاحبنظران دارد آیا با این روند موفق خواهیم بود؟ تصریح کرد: شاید مسئله نهضت نرم‌افزاری که حدود یکی دو دهه قبل رهبری معظم آن را بیان کردند به دنبال طرح مسئله با نامه برخی از فضلای حوزه بود و از همان موقع بخشی از این افراد که در دفتر تبلیغات اسلامی حضور داشتند کارهایی را آغاز کردند و در همان موقع برنامه‌هایی در این راستا در این دفتر اجرا شد و مستمرا نشست‌ها و گفتمان‌هایی برپا شد.
وی با بیان اینکه رشته‌هایی در این سال‌ها برای پاسخگویی به نیاز علوم انسانی در محیط های حوزوی و دانشگاهی تدوین شد، گفت: خصلت تحول در علوم انسانی بطئی و کند و همراه با تامل عمیق است و نیاز به گفت‌وگوهای مستمر و آشنایی با حوزه‌های نظری مختلف و متعدد و نظریه‌پردازی دارد.
ذات نظریه‌پردازی کند است
رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظریه‌پردازی کاری نیست که یک روز و یک شب و یکسال انجام شود و نیازمند انسان‌های متاملی است که سال‌ها وارد این عرصه شوند و به قله‌های آن حوزه برسند و بعد نظریه بدهند. اگر این مسیر طی شود و مقبولیت در مجامع علمی به دست آید تحولات مثبت رخ خواهد داد.
پارسانیا در پاسخ به اینکه آیا حوزه نمره خوبی خواهد گرفت؟ با بیان اینکه یکی از ثمرات این طرح وحدت عمیق حوزه و دانشگاه به صورت سازمان یافته خواهد بود تاکید کرد: آنقدر نیاز ما در این قلمرو زیاد است که نمره خوب دادن ممکن است موجب سستی و غرور شود و خودمان را فریب بدهیم و آن قدر کار لازم است که حتی فرصت نمره دادن هم نداریم.
وی افزود: دومین دوره طرح گفتمان علوم انسانی روزهای 15 مرداد تا 29 مردادماه در دهکده وسف با حضور 350 دانشجو برگزار می‌شود.
captcha