غرب برای هویت‌بخشی به خود تصویری دروغین از اسلام ارائه کرده است
کد خبر: 3523365
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
بیژن عبدالکریمی:

غرب برای هویت‌بخشی به خود تصویری دروغین از اسلام ارائه کرده است

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه آزاد تهران واحد شمال با بیان اینکه غرب برای هویت‌بخشی به خود تصویری دروغین از شرق و اسلام ارائه کرده است، گفت: تصویری که از اسلام در رسانه‌های غربی مطرح شده، تنها کاریکاتوری از اسلام است،

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از ستاد خبری دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی، طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی 15 تا 29 مردادماه با حضور بیش از 300 نخبه علوم انسانی در مقطع کارشناسی در سراسر کشور با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دهکده وسف در حال برگزاری است، در این دوره هر روز یک استاد به ایراد سخنرانی می‌پردازند.
در روز دهم این دوره، دکتر بیژن عبدالکریمی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه آزاد تهران واحد شمال به سخنرانی پرداخت.
این استاد دانشگاه با بیان این‌که بسیار ظاهر اندیشانه است که مراد ما از عالم جدید همان تولید ابزارهای جدید است، اظهار کرد: مراد ما از عالم جدید یعنی این که تاریخ بشر ورق خورده است و فصلی به پایان رسیده و فصل جدیدی آغاز شده است و فهم بشر از خود و نسبت او با جهان و معانی و مفهوم علم در عالم جدید دگرگون شده است.
وی با اشاره به بسط بیش از پیش دنیای مدرن و ویران شدن سنت‌های گذشته، بیان کرد: بیش از دو قرن است که متفکران ما سعی به پاسخ دادن به این بحران‌هایی که توسط دنیای مدرن شکل گرفته است را دارند، البته پاسخ دادن به این موضوعات ساده نیست و یکی از ویژگی‌های جامعه ما این است که پرسش‌های بزرگ را خیلی ساده می‌کنند.
عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه آزاد تهران واحد شمال با اشاره به این پرسش که ما در جهان کنونی چگونه می‌توانیم به نظام معرفتی دست پیدا کنیم که هم به سکولاریسم ختم نشود و هم از ارزش های خود دفاع کنیم، افزود: مهمترین دلیل بر اهمیت این پرسش، فروپاشی عالم سنت است و این در حالی است که جوامع مسلمان در مواجهه با عالم جدید شکل سکولاری پیدا کرده اند.
وی با بیان این که برخی‌ها بهشت موعود را در غرب می‌بینند، تصریح کرد: در 40 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، روند پیشرفت سکولار در کشور ما بیش از گذشته بوده است و این روند در هیچ زمانی از تاریخ ایران مشاهده نشده است.
دکتر عبدالکریمی با بیان این که از 15 سال قبل ایده اسلامی کردن علوم در ایران بدنبال واکنش نشان دادن حل تعارض عالم سنت و مدرنیته در جهان اسلام شکل گرفت، اظهار کرد: ما در دهه اخیر با دومین شکاف تمدنی خود مواجه شدیم که البته با پیدایش دنیای پسامدرن شکاف عظیم بین سنت و مدرنیته پوشانده شده است.
وی با بیان این‌که پیدایش دوران پست مدرن پس از جنگ جهانی دوم و فروپاشی شوروی با شدت افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: هیچ یک از روحانیون و متفکران ما آمادگی مواجهه با مشکلاتی که در پسا مدرن ایجاد شد را نداشتند و در این راستا در دهه‌های اخیر شاهد پیدایش پدیده‌هایی هستیم که همه متفکران نمی‌توانند آن را تببین کنند که پیدایش داعش یکی از این مشکلات است.
استاد دانشگاه ادامه داد: روحانیون و متفکران ما هنوز به مواردی می‌اندیشند که با دنیای پسا مدرن فاصله بسیاری دارد و در چنین جهانی فاصله ما با سنت هر روز بیشتر خواهد شد، البته گروهی تلاش کردند که راه حل هایی بیان کنند، ولی بسیاری از این راه ها بر اساس مبانی نظری و معرفتی روشنی ترسیم نشده است.
وی با بیان این که برخی ها در این راستا اسلامی کردن علوم را مطرح کرده اند، اظهار کرد: این ایده نوزادی گول زاد است که از اول مرده متولد شده است، نخستین کسی که این ایده را مطرح کرد، متفکر مالزیایی بوده است که بعدها به بیهوده بودن این ایده خود اعتراف کرده است.
دکتر عبدالکریمی با بیان این که یکی از انگیزه هایی که باعث شده است اسلامی کردن علوم مطرح شود تثبیت قدرت سیاسی است، تصریح کرد: طرح ایده علوم انسانی اسلامی تا حد زیادی از انگیزه های سیاسی نشأت می گیرد، البته نباید گفت که این ایده ها با سیاست ربط وسیعی دارد ولی ما شاهد این هستیم که بعد از حوادث سال 88 طرح اسلامی کردن علوم انسانی قوت بیشتری پیدا کرده است.
وی با بیان این که امروز علم جدید یک نظام قدرت است، یعنی دانش قدرت تولید می کند، بیان کرد: بسیاری از این ایده ها با پشتوانه قدرتی که دارند، مطرح می شوند.
این عضو هیأت علمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که غرب برای هویت بخشی به خود تصویری دروغین از شرق و اسلام ارائه کرده است و تصویری که از اسلام در رسانه های غربی مطرح شده است تنها کاریکاتوری از اسلام است، بیان کرد: غرب سعی دارد تا با تقابل با شرق دروغین به خود هویت ببخشد و ما نباید به منطق شرق شناسی غرب تن دهیم و در مقابل با این منطق دست به غرب شناسی وارونه بزنیم.
وی گفت: گفتمان مدرنیته غربی قدرت تولید می کند و فرهنگ و تمدن را آلوده قدرت کرده است و ما باید پیوند قدرت و سیاست را از مقوله فرهنگ و علم جدا کنیم، گفتمان مدرنیته  و علم انسانی دینی به ظاهر منطقشان مخالف است ولی در باطن از یک منطق تبعیت می کنند.
دکتر عبدالکریمی با بیان این که دامن گفتار شرق‌شناسی غربی به استراتژی طرد آلوده است و وقتی از شرق صحبت می کنند، آن را تکه تکه می‌کنند، افزود: البته سنت گرایان ما نیز در غرب‌شناسی خود مانند شرق‌شناسی غربی‌ها عمل می‌کنند و تصویر مجهولی از غرب ارائه می‌کنند، ما باید بدانیم که علم جدید دستاوردهای بزرگی دارد که نمی‌شود به سهولت آن را انکار کرد.
وی با بیان این که تفکر آینده نه تفکر اروپا محور است و نه ضد اروپا محسوب می شود، اظهار کرد: این تفکر نه شرق شناسی است و نه شرق شناسی وارون و امروز بسیاری از متفکران غربی در برابر تصویری که رسانه های غربی و غرب از اسلام مطرح می کنند، مقاومت می کنند.
استاد دانشگاه تهران با بیان این که کسانی که دست‌آوردهای علمی غرب را نمی‌پذیرد کور و دجال است، بیان کرد: تاریخ غرب بخشی از تاریخ بشر است و البته ما نمی‌گوییم که باید شیفته غرب باشیم بلکه ما می‌گوییم تاریخ بشر را همانطور که هست باید دید و سنت تاریخی ما نیز عظمت‌های بزرگی دارد و با کسانی که می گویند سنت تاریخی ما جهل است نیز مخالفیم.
وی با بیان این که ما معتقدیم که اگر راه نجاتی برای بشر باشد از تمدن شرق عبور می کند، بیان کرد: در ایران برخی از جریان های اسلام گرا ادعای میل به برون رفت از این گفتمان را مطرح می کنند و باید توجه داشت که تعارضات سیاسی و ایدئولوژیک به معنای جایگزین منطقی بر منطق دیگر نیست.
دکتر عبدالکریمی با بیان این که حرکت ساختار شکنانه در مواجهه با غرب یعنی تغییر بنیادین منطق گفتمان، تصریح کرد: مبارزه با غرب از طریق دیالوگ و پرسش‌های مبتنی بر منطق آن ممکن خواهد بود و پیروان علوم انسانی از همان منطق غرب انتقاد می‌کنند.
captcha