لزوم پرهیز از تحلیل‌های صرفا نظری در الگوی پیشرفت
کد خبر: 3523515
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
دکتر درخشان:

لزوم پرهیز از تحلیل‌های صرفا نظری در الگوی پیشرفت

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره) گفت: دانشجویان باید به این باور برسند که مشکلات اقتصادی کشور را باید با ایمان به باورهای خود و تلاش و واکاوی موضوعات و مشکلات اقتصادی بررسی کرد و راهکارهای برون رفت از این مشکلات را یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) دومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی 15 تا 29 مردادماه با حضور بیش از 300 نخبه علوم انسانی در مقطع کارشناسی در سراسر کشور با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دهکده وسف در حال برگزاری است.
در دهمین روز این دوره دکتر مسعود درخشان، استاد اقتصاد انرژی و عضو هیئت علمی دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» به سخنرانی پرداخت.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، یک نوآوری بود که مقام معظم رهبری بکار بردند و برگرفته از معارف و ارزش‌های اسلامی است، بیان کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به نظام‌سازی معتقد است و از پرداختن به تحلیل‌های صرف نظری پرهیز دارد.
وی با بیان اینکه این الگو از مقولات کاربردی است، یادآوری کرد: این الگو به نظام‌سازی در سطح کلان معتقد است و شرط محقق شدن آن در پیروی از نظام ولایت خواهد بود.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ایشان این الگو را صرفاً برای بخش تولیدی و صنعتی نگفته‌اند، افزود: ما باید توجه داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی  که یکی از ملزومات این الگو هست به کل بخش های نظام اختصاص دارد و مقاوم سازی نظام محسوب خواهد شد و اثراتش  در تمام بخش های نظام ظاهر خواهد شد.
وی با بیان اینکه ما زمانی از الگو سخن می گوییم که به مفهوم مدل نزدیک باشد، تصریح کرد: نخستین موضوعی که با مفهوم الگو به ذهن می رسد نقشه راهی است که برای تحقق هدف خاص نیاز است.
دکتر درخشان ادامه داد: الگو بدون هدف خاص، کاستی‌های بسیاری خواهد داشت، الگو نقشه راه است و هر راهی سمت و سوی مشخص دارد و هدف باید تعیین شده باشد، البته الگوهایی نیز هست که هدف را بیان نمی‌کند.
وی با بیان اینکه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ابعاد مختلفی از قبیل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به معنای عام دارد، اظهار کرد: این الگو در حقیقت چهارچوب کلان اقتصاد مقاومتی خواهد بود و اقتصاد مقاومتی در چهارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تعریف خواهد شد.
وی گفت: موضوع قراردادهای نفتی پیچیدگی بسیار زیادی دارد که ما باید بدانیم شرکت‌های خارجی با چه هدفی و برای کسب چه دستآوردی از فعالیت‌های نفتی در ایران استقبال می کنند. امروز قراردادهای نفتی ما به نوعی مطرح می شود که مانند این است ما فریب زیبایی فعالیت ها و سکوهای شرکت توتال را خورده ایم که البته برخی دانشجویان به نحوی در مقابل این قراردادهای پر اشکال ایستادگی کرده اند و روحیه مطالبه گری از خود نشان داده اند که برخی از مسئولان وزارت نفت گفته اند این دانشجویان چه می خواهند که بیش از 9 ماه است در برابر ما ایستادند و اجازه نمی دهند ما قراردادهای خود را با شرکت های خارجی امضا کنیم.
دکتر درخشان با بیان اینکه ما اگر می خواهیم الگو سازی کنیم باید ابتدا قوانین تغییر و حرکت آن پدیده را بشناسیم، افزود: پدیده های علوم انسانی در حال حرکت هستند و  و شناخت آن ها ملزم به این است که ما چرایی حرکت های آن ها را بدانیم و تا زمانیکه ما این چرایی را ندانیم نظام سازی را درک نخواهیم کرد.
وی با بیان اینکه از کشف قوانین و تغییر و حرکت ها در علوم انسانی به عنوان موضوع آن به اصطلاح علم تعبیر خواهد شد، تصریح کرد: یکی از مهمترین پیش فرض های چالش برانگیز علم، شرایط لازم برای درک اثرپذیری پدیده‌ها است که ما را ملزم می کند پدیده‌ها را همانگونه که هستند ببینیم و از نظام ارزشی خود برای شناخت آن پدیده استفاده نکنیم.
عضو هیئت علمی دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی  با بیان اینکه در کتاب‌های ما امروز هیچگاه نگفتند که اقتصاد و فرهنگ چه رابطه‌ای دارد، تصریح کرد: در این حالت غربی‌ها جولان خواهند داد و با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی  این مفهوم را قصد دارند ترویج دهند که کشورهای جهان سوم اگر کتاب‌های ما را نخوانند هیچ موضوعی را نخواهند فهمید.
وی با اشاره به نقش دانشجویان و دانشگاهیان در برطرف کردن مشکلات اقتصادی کشور، افزود: دانشجویان باید به این باور برسند که مشکلات اقتصادی کشور را هیچ استاد دانشگاهی نمی تواند برطرف کند و تنها شما باید با ایمان به باورهای خود و تلاش و واکاوی موضوعات و مشکلات اقتصادی راهکارهای برون‌رفت از این مشکلات را بیابید.
captcha