عملیاتی‎شدن پروژه «تهران‎ سرای قرآن» نیازمند بودجه و تأیید شورای شهر است
کد خبر: 3523633
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳
جعفری:

عملیاتی‎شدن پروژه «تهران‎ سرای قرآن» نیازمند بودجه و تأیید شورای شهر است

گروه جامعه: مدیرعامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران ضمن اشاره به رعایت اصول معماری مدرن و اسلامی در پروژه‌های فرهنگی، عملیاتی‎شدن پروژه «تهران سرای قرآن» را منوط به تأیید شورای شهر و بودجه شهرداری اعلام کرد.

علیرضا جعفری، مدیر عامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهر تهران، در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به سؤالی مبنی بر ضرورت رعایت اصول معماری ایرانی ـ اسلامی ‌در ساخت فضاهای فرهنگی در جهت ترویج فرهنگ اسلامی، گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به سیمای شهر اسلامی و معماری ایرانی ـ اسلامی، شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی با رویکرد حفظ هویت و اصالت شهر، پایبندی به معماری اسلامی و ایرانی و رعایت زیبایی و استحکام بناها‌ در تمامی فعالیت‌هایش این موضوع را در اولویت قرار داده است.
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم معماری ایرانی ـ اسلامی را با ترکیب مدرن و امروزی ارائه کنیم، افزود: باتوجه به این موضوع در فعالیت‌های فرهنگی ازجمله، تئاتر‌ها، مساجد، مجموعه‌های فرهنگی و تمامی فعالیت‌هایی که برای آن برنامه و مطالعات پیش‌بینی شده و با توجه به سند چشم‌انداز، توجه به مبانی اسلامی و ایرانی را در نظام ساخت و ساز مورد توجه قرار می‌دهیم.
مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه معماری درونی فضاهای فرهنگی تابع استاندارد‌ها است، گفت: فضاهای مجموعه‌های ‌فرهنگی ـ هنری کاملا ساده و با رنگ بندی‌های مناسب و هماهنگ صورت می‌گیرد و علاوه بر اسلامی بودن نگاه مدرن نیز در آنان لحاظ شده است. به عنوان مثال ظاهر و سالن‌های مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران‌، بر مبنای برخورداری از فضای راحت، در دسترس بودن و بدون تشریفات شکل گرفته است.

هارمونی معماری اسلامی و مدرن در فضا‌های فرهنگی

جعفری با اشاره به تلفیق معماری ایرانی با سبک معماری مدرن، گفت: نگاه اسلامی در معماری فقط داشتن گنبد و مناره و پنجره‌های مسجد مانند نیست، لذا آنچه که در معماری فضاهای فرهنگی از جمله معماری بیرونی و فضاهای داخلی انجام می‌شود هارمونی بین معماری اسلامی و مدرن است.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر روند پروژه ساخت مسجد 72 تن در میدان آزادی، گفت: در راستای سیاست‌های فرهنگی و مذهبی شهرداری تهران مبنی بر اختصاص 72 قطعه زمین به نیت شهدای کربلا احداث یکی از مساجد به صورت نمادین در دستور کار شرکت توسعه قرار گرفت و از آنجایی که ایجاد مساجد در مدخل‌های ورودی شهر تهران در دستور کار قرار داشت، اهمیت ساخت مسجد 72 تن دو چندان شد.
مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه مسجد 72 تن کارکرد فرامنطقه‌ای دارد، افزود: مجاورت این مسجد با پایانه مترو، اتوبوس، تاکسی و فرودگاه باعث شده است این پروژه به لحاظ ملی و مذهبی اهمیت چندین برابری پیدا کند. به همین خاطر بکارگیری فناوری‌های روز و مصالح مقاوم متناسب با برج آزادی جهت اجرای نمای ساختمان، از جمله نکات مورد توجه در اجرای این پروژه بوده است.
جعفری، افزود: عرصه مذهبی و فرهنگی تعریف شده برای این پروژه بالغ بر 5000 متر مربع و در چهار طبقه، دو طبقه زیر زمین و دو طبقه همکف و اول و سطح اشغال حدود 1200 متر مربع است. ظرفیت  پذیرش نمازگزار در این مسجد بالغ بر 650 نفر است که شبستان آقایان 450 نفر و بانوان 200 نفر به صورت مجزا ظرفیت دارد.

پایان سال ‌اتمام مسجد به صورت کامل

وی در خصوص زمان اتمام این پروژه، گفت: در حال حاضر قسمت‌های داخلی مسجد تکمیل شده و به زودی اقدامات عمرانی مربوط به ساخت کتابخانه، سالن همایش و نمای آن به پایان می‌رسد و نهایتا تا پایان سال شاهد اتمام این مسجد به صورت کامل خواهیم بود. البته امیدواریم با مدیریت و کنترل هزینه‌ها، مسجدی مدرن  با رعایت‌ معماری اصیل اسلامی و ایرانی و در عین حال با کیفیت عالی را شاهد باشیم.
وی در خصوص عدم پیشرفت کاری برخی از پروژه‌های فرهنگی ازجمله گذر فرهنگ، تهران سرای قرآن و نینوا هم، گفت: مطالعات عمیق در خصوص این پروژه‌ها انجام شده و جز مهمترین اقدامات مطالعاتی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی است، اما برای عملیاتی شدن این  پروژه‌ها نیازمند بودجه و تایید شورای شهر هستیم. لذا تلاش می‌کنیم به فراخور اولویت، هر یک از این پروژه‌ها را به شورا ارسال کنیم تا آنها نیز با با توجه به نیاز شهر و بودجه اقدامات لازم را در خصوص پروژه‌ها انجام دهند.
captcha