تحقیقات چند ساله برای برنامه «مشاعره قرآنی»
کد خبر: 3524584
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
اسماعیل آذر:

تحقیقات چند ساله برای برنامه «مشاعره قرآنی»

گروه ادب: استاد ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برنامه‌ تلویزیونی «مشاعره قرآنی» به اشعار قرآنی حافظ می‌پردازد، افزود: از آنجا که نباید خطایی در این حوزه به وجود آید، تحقیقات در این حوزه را از سال‌ها پیش آغاز کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سال‌هاست که قرآن در زندگی ما ایرانیان تأثیز بسزایی داشته است و می‌توانیم اثرات قرآن را در آثار هنری و فرهنگی کشورمان ببینیم.
در این بین در اشعار شاعران کشور شاهد بروز مفاهیمی از آیات قرآن هستیم که گاه کاملاً به آیات قرآن اشاره دارد و ما را به یاد نکاتی از قرآن کریم می‌اندازد. حافظ را می‌توان نمونه‌ بارز این زمینه برشماریم. وی که لسان‌الغیب نیز لقب گرفته‌ است بارها و بارها از آیات قرآن بهره‌ برده و آیات قرآن را با تار و پود ابیاتش درآمیخته است. 
برنامه «مشاعره قرآنی» روی آنتن خواهد رفت
اسماعیل آذر، استاد ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی، شخصی است که چهار جلد کتاب در رابطه با قرآن در ادبیات فارسی تألیف کرده که به دست مقام معظم رهبری نیز رسیده است. وی در این آثار به معرفی 400 شاعر که از آیات قرآن در شعر خود استفاده کرده‌اند می‌پردازد و ابیات و آیات قرآن را نیز نمایان می‌کند. آذر که خود در عرصه شعر از شاعران بنام کشور است در رابطه با قرآن در شعر و مشاعره قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: در آینده نزدیک یک برنامه «مشاعره قرآنی» خواهیم داشت که سال‌هاست تحقیقات در این باره را آغاز کرده‌ایم. کار در حوزه معارف بسیار دقیق و مشکل است؛ چرا که در این حوزه نباید هیچ گونه خطایی به وجود آید، برای همین بیشتر از دو سال است که در رابطه با برنامه مشاعره قرآنی، اتاق فکر تشکیل داده‌ایم و درباره شیوه برنامه، نحوه بیان مطالب و چگونگی نهادینه کردن مضامین کاربردی در اذهان مردم، مشورت، اندیشه و هزینه می‌کنیم.
ترجمه آیات قرآن توسط حافظ
وی به آیات قرآن در شعر حافظ اشاره کرد و گفت: قطعاً وقتی حافظ شعر می‌سرود آیات قرآن پیش روی او نمایان بود. حافظ از تفسیر آیات قرآن استفاده نکرده، بلکه آیات را در اشعارش مورد استفاده قرار داده است. چکیده دیوان حافظ را که بنگریم، آیات قرآن را می‌بینیم. برای مثال در بیت «غمناک نباید بود از طعن حسود ای دل/ شاید که چو وابینی خیر تو در این باشد»، می‌بینیم که آیه 216 سوره مبارکه بقره که می‌فرماید «و بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما بهتر است، و بسا چیزی را دوست دارید و آن برای شما بدتر است و خدا می‌داند و شما نمی‌دانید» در آن تجلی کرده است.
آذر درباره برنامه مشاعره قرآنی افزود: این برنامه به زودی پخش خواهد شد. فلاحتیان که پشتیبان مالی چاپ چهار جلد کتاب «قرآن در ادبیات فارسی» بود، این برنامه را نیز حمایت می‌کند. با توجه به تدابیری که برای انجام این کار به کار برده‌ایم، معتقدم که این برنامه می‌تواند قرآن را در ذهن و دل مردم متجلی کند. 
captcha