وظیفه مبلغ، نظریه‌پردازی سیاسی روی منبر نیست
کد خبر: 3528512
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه:

وظیفه مبلغ، نظریه‌پردازی سیاسی روی منبر نیست

گروه حوزه‌های علمیه: معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با تاکید بر لزوم ارتباط صمیمی میان مردم و روحانیت، تاکید کرد: وظیفه یک مبلغ و روحانی نظریه‌پردازی سیاسی روی منبر نیست، بلکه حفظ اعتقادات و رشد آن و پاسخ به شبهات براساس آیات و روایات مهمترین وظیفه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: بخش مهمی از تبلیغ دین دفاع از دین و رشد و تبیین اعتقادات و بیان احکام است، زیرا اگر اعتقادات مردم سست شود دچار آسیب‌های جدی خواهیم شد.
وی با بیان اینکه همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید فرمودند پاسخ به شبهات و سؤالات شکل گرفته در ذهن مردم درباره مسایل دینی یکی از وظایف مهم روحانیت است، اظهار کرد: دشمنان چون در جنگ‌های نیابتی نتوانستند اعتقادات و باورهای مردم را از آنان بگیرند در رسانه‌ها و فضای مجازی داخلی و خارجی این هدف را دنبال می‌کنند.
نبوی تصریح کرد: دشمنان می‌دانند اگر ایمان مردم را بزنند به اهداف سیاسی خود هم دست خواهند یافت و نظام را می‌توانند از پا در بیاورند. بنابراین مهمترین وظیفه این است که ما اعتقادات مردم را حفظ کنیم که مسایل سیاسی نیز در بطن آن وجود دارد، زیرا اسلام دینی غیرسیاسی نیست و سیاستش عین دیانت است.
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه گفت: دشمنان اگر به دنبال تضعیف رهبری هستند، با شخص دشمنی مادرزاد ندارند، بلکه رهبری را قویترین عنصر در دفاع از دین و مهمترین جایگاه در نظام اسلامی می‌دانند و می‌دانند اگر این جایگاه را بزنند پشتوانه‌های رهبری نیز زده خواهد شد.
این استاد حوزه تصریح کرد: بنابراین نمی‌توان مسایل سیاسی را در تبلیغات دینی و منابر نادیده بگیریم البته ما به مبلغان همواره تذکر داده‌ایم که وارد جریانات و بازی‌های سیاسی نشوند.
نبوی با اشاره به فعالیت شبکه‌های تبلیغی شیطان‌پرستی و عقاید انحرافی بیان کرد: مبلغان باید شبهاتی را که در ذهن جوانان ایجاد می‌شود، بشناسند و به این مسایل که ممکن است اعم از مسایل سیاسی و اعتقادی و ... باشد جواب بدهند زیرا مبلغ طبیب دوار است و باید متناسب با بیماری دارو تجویز کند.
بیان اعتقادات و احکام؛ لازمه تبلیغ در هر شرایطی
وی افزود: در منطقه‌ای که شبهات کمتر است ممکن است اولویت فرد، پاسخ به شبهه نباشد، ولی احکام و اخلاق و مباحث اعتقادی لازم است بیان شود. بنابراین مسایل اخلاقی_اعتقادی و احکام باید در همه شرایط توسط مبلغان و وعاظ تبلیغ شود و مباحث سیاسی و ... متناسب با فضای منطقه و طیف مخاطب قابل بررسی و تدبیر است.
معاون تبلیغ حوزه در پاسخ به این سؤال که جایگاه قرآن در تبلیغ دین کجاست گفت: ما این مسئله را در هر تبلیغ دینی مفروض می‌دانیم زیرا انسان در هر عرصه‌ای که بخواهد صحبت کند باید مبتنی بر قرآن و روایات باشد؛ وقتی بحث از احکام دینی است در واقع اجتهاد یک مجتهد از آیات الاحکام، مبنای تبلیغ قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: وقتی سخن از اعتقادات و اخلاق و اصول دین است این اصول مانند توحید و نبوت و معاد و ... برگرفته از آیات قرآن در درجه اول و روایات به عنوان تبیین و تفسیر آیات است؛ وقتی سخن از اخلاق است مطالب اخلاقی برگرفته از قرآن و روایات است. البته باید بر این نکته تاکید کنیم که خوب است مبلغان مستندات این مباحث مانند آیات و روایات را با ذکر آیه و ترجمه آن بیان کنند. در این صورت اعتماد مخاطب به صحبت مبلغ بیشتر خواهد شد.
وظیفه مبلغ نظریه‌پردازی سیاسی روی منبر نیست
نبوی بیان کرد: یک روحانی نباید مانند یک سیاستمدار حرف بزند و نظریه‌پردازی سیاسی بکند بلکه باید ملاکات کار سیاسی مورد نظر اسلام و قرآن را از قرآن و روایات بیان کند و نظر قرآن و روایات را برای مردم بگوید.
وی در پاسخ به این سؤال که متاسفانه در سالیان اخیر شاهدیم که فاصله میان روحانیت و مردم در حال بیشتر شدن است، اظهار کرد: بهترین راه برای تاثیرگذاری در تبلیغ، تبلیغ رفتاری دین است؛ در سفرهای حج وقتی مردم با روحانیون به مدت یک ماه حشر و نشر دارند بسیاری از ذهنیت‌های غلط که بر اساس تبلیغات منفی دشمنان شکل گرفته و یا ممکن است ناشی از برخورد نامناسب برخی روحانیون باشد از بین می‌رود.
وی تاکید کرد: دشمنان آنقدر تبلیغات منفی به راه انداخته‌ که ذهن برخی از مردم را نسبت به روحانیت خراب کرده‌اند و بهترین راه این است که مبلغان و روحانیون رابطه خود را با مردم قویتر کنند و با آنان نشست و برخاست کنند و بعد از منبر سریعا به منزل نروند بلکه در مسجد بنشینند و حرف جوانان را بشنوند چون گاهی برکات این نشست و برخاست‌ها از چندین منبر بیشتر است.
نبوی اظهار کرد: وقتی یک روحانی با مردم صمیمی باشد و مردم تواضع و رفتار خوب او را ببینند و اخلاص او را مشاهده کنند شیفته وی می‌شوند و این بهترین نوع تبلیغ و اثرگذارترین تبلیغ است.
مبلغ دین پیشگام ارتباط با مردم شود
وی افزود: عده‌ای به علت تبلیغات منفی هیچ رابطه‌ای با روحانیت و مبلغان دین برقرار نمی‌کنند و فاصله ذهنی در این میان ایجاد می‌شود که یک بخش مهمی از شکستن این فاصله بر عهده روحانی و مبلغ است.
وی تاکید کرد: روحانی می‌تواند مقداری زودتر از موعد نماز به سمت مسجد حرکت کند و در بین راه با کاسبان محله و مغازه‌داران خوش و بش کند تا این ارتباط ذهنی ایجاد و هیولای بدبینی فرو ریزد.
captcha