دفتر نوزدهم حافظ پژوهی منتشر شد
کد خبر: 3536878
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷

دفتر نوزدهم حافظ پژوهی منتشر شد

گروه هنر:‌ همزمان با برگزاری نشست علمی یادروز حافظ، دفتر نوزدهم حافظ پژوهی به‌همت مركز حافظ شناسی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، همزمان با برگزاری نشست علمی یادروز حافظ با عنوان «حافظ و معنویت» كه امروز، 18 مهرماه در شیراز برگزار شد، دفتر نوزدهم حافظ پژوهی نیز به‌همت مركز حافظ شناسی منتشر شد.
این دفتر با آثاری از مریم آذرنیا، محمدجواد اعتمادی، محمدعلی افشانی، نصرالله امامی، مریم پرهیزکاری، علی جنتی، منصور رستگارفسایی، فاطمه سرطاوی، بابک شمشیری، محمود عابدی، عباس عاشوری نژاد، ماندانا فیروزآبادی، بهزاد مریدی، بهمن نامورمطلق و الهه نخعی انتشار یافته است.
در این شماره از دفتر «حافظ پژوهی» که به کوشش سعیده رضازاده از سوی مرکز حافظ شناسی منتشر شد، منیژه عبدالهی در سخن نخست آن، اشاره می‌کند: «فهم ساختار نهفته در دیوان حافظ، شاعری که اهل اندیشیدن به مسایل بنیادی وجودی است، بی‌گمان از مسیر فهم ادبی اشعار او می‌گذرد؛ اما ادراک ادبی هنری‌ای که به متن به عنوان فراورده و آفریده وجودی یک فرد می‌نگرد یا به تعبیری، شیوه تحلیلی که ادبای سنتی روا می‌دارند و متن را تنها از زاویه زیباشناسی ادبی، واژگانی و معنایی، بی ارتباط با بنیه فرهنگی گوینده و نویسنده می‌سنجند، ناقص و یک سویه است و نمی‌تواند به آن سوی دیگر متن بنگرد و آنرا به تعبیر داریوش آشوری به منزله فراورده یک زندگانی تاریخی و فرهنگی دریابد و تحلیل کند.
این گزارش می‌افزاید، شماره نوزدهم «حافظ پژوهی» در ۲۱۰ صفحه به سفارش مرکز حافظ شناسی، قطب علمی پژوهش‌های فرهنگی و ادبی فارس و بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز منتشر شده است.
یادآور می‌شود، در حاشیه برگزاری نشست علمی بیستمین یادروز حافظ، كتاب «شرح تحقیقی دیوان حافظ» اثر منصور رستگار فسایی نیز به عنوان كتاب سال حافظ معرفی شد.
captcha