همایش هنری اربعین برگزار شود/ ایجاد فرهنگ اربعین در آینده‌ای نه‌چندان دور
کد خبر: 3547104
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
اسماعیل آذر:

همایش هنری اربعین برگزار شود/ ایجاد فرهنگ اربعین در آینده‌ای نه‌چندان دور

گروه ادب: استاد ادبیات دانشگاه آزاد با بیان اینکه به زودی شاهد ایجاد فرهنگ اربعین و تشکیل شاخه جدیدی در ادبیات که به اربعین می‌پردازد خواهیم بود، پیشنهاد داد تا بعد از برگزاری مراسم اربعین، همایشی با موضوع اربعین برگزار شود.

اسماعیل آذر، استاد ادبیات دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به مراسم پیاده‌روی اربعین پرداخت و گفت: وقتی نهضتی در مقابل یک ملت شکل گرفته، تقویت می‌شود و در نهایت همه‌گیر می‌شود، در زندگی روزمره مردم نیز تأثیر می‌گذارد.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث می‌شود چنین حرکت‌هایی ایجاد فرهنگ کنند، اخباری است که به گوش مردم می‌رسد و مردم در جریان قرار می‌گیرند که در مسیر حرکت به سمت حرم مطهر حضرت سیدالشهداء(ع) چه حوادثی رخ می‌دهد، این اتفاق به مرور زمان به شکل یک فرهنگ مطرح می‌شود.
وی با بیان اینکه به زودی شاهد تشکیل فرهنگ اربعین خواهیم بود گفت: تا کنون فرهنگ‌هایی مانند فرهنگ عاشورایی داشته‌ایم اما فرهنگی برای اربعین آن هم به این شکلی که به وجود آمده است نداشته‌ایم، این نهضت بزرگ به زودی به یک فرهنگ تبدیل می‌شود و وقتی به فرهنگ مبدل شد قطعاً در شعر، ادبیات و تمام موضوعاتی که به فرهنگ مربوط است جا باز می‌کند، به همین دلیل در آینده نه‌چندان دور شاهد شاخه جدیدی در ادبیات به نام فرهنگ اربعین خواهیم بود و تمام اتفاقاتی که پیرامون مراسم اربعین رخ داده است، وارد فرهنگ، اشعار، داستان، رمان و... می‌شود.
آذر در ادامه این گفت‌وگو با مطرح کردن پیشنهاد تشکیل همایش اربعین و تأثیر آن بر ایجاد فرهنگ اربعین تصریح کرد: پیشنهاد می‌دهم که همایشی را بعد از اربعین راه‌اندازی کنیم و از شاعران و هنرمندان دعوت کنیم تا اشعار و آثار خود را با موضوع اربعین در این جشنواره ارائه کنند، این کار می‌تواند فرهنگ شدن مراسم اربعین را زودتر محقق کند.
وی به نقش نویسندگان و شاعران در ایجاد فرهنگ اربعین اشاره کرد و گفت: اگر شاعران و نویسندگان، تفکر و اندیشه عمیق را ضمیمه کار خود کنند، عمق اندیشه جامعه را فراخواهد گرفت.
نویسنده کتاب «شکوه عشق» با بیان اینکه مردم به یک کتاب مرجع در مورد وقایع کربلا نیاز دارند اذعان کرد: فقها و اندیشمندان اسلام جمع شوند و به اتفاق یک تاریخ عاشورا را جمع‌آوری کنند که مرجعی کامل در مورد وقایع کربلا باشد و همه به آن کتاب مراجعه کنند.

captcha