نقش ویژه خوشنویسی در اماکن مقدسه کشور
کد خبر: 3552259
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۸

نقش ویژه خوشنویسی در اماکن مقدسه کشور

گروه فرهنگی: پیشکسوت خوشنویسی با اشاره به جایگاه خوشنویسی در معماری اسلامی، گفت: خوشنویسی در معماری اسلامی جایگاه بسیار بالایی دارد قطعاً اگر خوشنویسی در آثار ما مشاهده نمی‌شد ما دچار مشکلاتی می‌شدیم زیرا هم‌اکنون کتیبه‌هایی در اماکن مقدسه مشاهده می‌شود که خط و تزئینات جایگاه ویژه‌ای در آن دارند.

محمدعلی فراستی، پیشکسوت خوشنویسی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اظهار کرد: خوشنویسی یکی از ارکان‌ اصلی هنرهای سنتی است که در مکان‌های مقدس مشاهده می‌شود. 
وی با بیان اینکه به طور مثال در حرم مطهر امام رضا(ع) بسیاری از کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌ها مربوط به خوشنویسی است که خودنمایی می‌کند، بیان کرد: در مراکز مقدس، علمی و هنری از قدیم به صورت خوشنویسی کتیبه‌هایی اجرا می‌شده است.
فراستی با اشاره به جایگاه خوشنویسی در معماری اسلامی، عنوان کرد: خوشنویسی در معماری اسلامی جایگاه بسیار بالایی دارد قطعاً اگر خوشنویسی در آثار ما مشاهده نمی‌شد ما دچار مشکلاتی می‌شدیم زیرا هم اکنون کتیبه‌هایی در اماکن مقدسه مشاهده می‌شود که خط و تزئینات جایگاه ویژه‌ای در آن دارند.
این پیشکسوت خوشنویس مشهدی یادآور شد: زمانی که یک کتیبه اجرا می‌شود هنرمندان زیادی در خلق آن دخیل هستند، زمانی که یک ساختمان طراحی می‌شود باید ساختار اصلی بنا پیش‌بینی شود کتیبه‌هایی که می‌خواهد اجرا شود ابعاد، اندازه، و طرح آن باید از قبل لحاظ شده باشد.
وی تصریح کرد: به طور مثال در زمان تولید یک فیلم، عوامل زیادی در پشت صحنه حضور دارند که نقش مؤثری را در تولید آن فیلم ایفا می‌کنند، در کتیبه‌های خوشنویسی نیز عوامل متعددی در پشت صحنه حضور دارند که منجر به خلق این اثر هنری جاویدان می‌شود.
نقش ویژه خوشنویسی در اماکن مقدسه کشور
فراستی با بیان اینکه خوشنویسی نقش ویژه‌ای در اماکن مقدسه کشور دارد، ابراز کرد: خوشنویسی جایگاه ویژه‌ای در معماری مساجد و اماکن مقدسه ایران دارد و از قدیم الایام تمام گچ‌بری‌های انجام گرفته خوشنویسی نیز بر روی آن‌ها انجام می‌شده است.
این پیشکسوت خوشنویس مشهدی با بیان اینکه بیشتر کتیبه‌های گچ‌بری در گذشته به خط کوفی بوده است، گفت: کتیبه‌هایی که از گذشته به یادگار مانده بسیار زیبا بودند و به لحاظ اینکه خط کوفی به صورت عمودی و افقی بوده است به لحاظ گچ‌بری راحت‌بوده و هنرمندان بیشتر از خط کوفی استفاده می‌کردند.
وی تصریح کرد: همچنین در بعضی از اماکن و کتیبه‌ها در لابه‌لای خط کوفی از خط ثلث نیز استفاده شده که این کتیبه‌ها را به اختیار زیبا‌تر کرده است.
فراستی با اشاره به نقش خط در دوران مختلف اسلام، اظهار کرد: خوشنویسی در هر زمان و دوره‌ای با توجه به اساتیدی که داشته به یک سبک و سیاقی نوشته می‌شد، به طور مثال در زمان میرعماد و میرزا غلامرضا اصفهانی آثار بسیار زیادی خلق شده است که هنوز نیز زیبا بوده و در موزه‌های سراسر دنیا می‌درخشد.
این پیشکسوت خوشنویس مشهدی با بیان اینکه تابلوها و کتیبه‌هایی که در گذشته اجرا می‌شد نسبت به عصر کنونی زیباتر بوده است، گفت: شاید هم‌اکنون خطوط ظرافیت بیشتری دارند اما خطوط قدیم واقعا زیبا اجرا می‌شد و پخته‌تر بوده است.
وی یادآور شد: زمانی که یک هنرمند می‌خواهد کاری را اجرا کند باید مسئولان نیز همکاری لازم را انجام بدهند مشهد ظرفیت بسیار بالایی در حوزه خوشنویسی دارد، بنابراین باید بتواند کتیبه‌های زیبایی را برای مخاطبان خلق کند.
captcha