الزام حراجی‌های کتاب به دریافت مجوز/ کتاب قاچاق نخرید
کد خبر: 3590145
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
آموزگار عنوان کرد:

الزام حراجی‌های کتاب به دریافت مجوز/ کتاب قاچاق نخرید

گروه ادب: رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تأکید بر اینکه کتاب قاچاق خریداری نکنید، گفت: حراجی‌های نمایشگاه‌های کتاب باید با صدور مجوز اتحادیه ناشران و کتابفروشان باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ظهر امروز، 27 فروردین‌ماه در نشست خبری «چاپ غیرقانونی کتاب» گفت: ماجرای انتشار غیرقانونی کتاب، موضوع تازه‌ای نیست و سال‌هاست که با آن مواجه هستیم، به‌ویژه بعد از رونق فضاهای مجازی، این موضوع در جامعه افزایش یافته و حوزه نشر را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. از سوی دیگر موضوع انتشار غیرقانونی کتاب، چه به صورت کاغذی و یا بارگذاری در فضای مجازی، حقوق ناشران و صاحبان اثر را مورد هدف قرار داده است.

وی افزود: از سال 1389 که در هیئت مدیره اتحادیه کارم را شروع کردم، از همان زمان در پی راه‌حلی برای این مشکل بودم و کارگروهی تشکیل شد، اما اراده جدی در برخورد با آن وجود نداشت و به همین دلیل نتیجه مطلوب حاصل نشد. 

آموزگار ادامه داد: پس از آن بررسی‌هایی انجام و دلایل این موضوع مشخص شد؛ یکی از دلایل این است که قانون حمایت از مؤلفان و مصنفان صرف‌نظر از موضوعاتی که در متن قانون است، با اقتضائات امروز تناسب ندارد و باید تغییر یابد و از سوی دیگر عمل به این قانون نیز به طور جدی پیگیری نشده و دلیل آن نیز یک بام و دو هوا پنداشتن این موضوع است. 

وی در ادامه عنوان کرد: در سال گذشته مذاکراتی با معاونت فرهنگی انجام شد تا اقدامات لازم در راستای صیانت از مجوزهای صادر شده برای انتشار کتاب انجام شود. در این راستا کارگروهی تشکیل شده بود و اولین جلسه آن نیز 8 شهریورماه 1394 برگزار شد و به این نتیجه رسید که اتحادیه به تنهایی قادر به برخورد با این مشکل نسبت و با توجه به اینکه نشر به امر ملی است از این رو برخورد با مشکلات این حوزه نیز نیازمند عزم ملی است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران تصریح کرد: طی پنج جلسه‌ای که در این زمینه انجام شده، نماینده وزارت ارشاد نیز حضور دارد و می‌توان گفت پس از دو سال این کارگروه تکمیل شده است و به همین دلیل نیز 22 دی‌ماه 95 تفاهم‌نامه‌ای میان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضاء شد. این تفاهم نامه سه هدف مشخص یعنی صیانت از حقوق مادی و معنوی ناشران، بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی در فضای نشر و فرهنگ‌سازی در جهت موضوع تفاهم‌نامه و ترویج اخلاق حرفه‌ای دارد.

وی در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه امضاء شده بیان کرد: با امضای این تفاهم‌نامه وارد فضای جدیدی شدیم؛ چراکه نیازمند همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی بودیم و در این راستا نیز نامه‌ای از سوی وزیر ارشاد سابق، به رئیس قوه قضائیه و رئیس اتحادیه ناشران به رئیس کل دادگستری ناشران ارسال شد تا همکاری‌های لازم در برخورد با متخلفان چاپ غیرقانونی کتاب انجام شود که در این زمینه جلساتی را با سردار حسن ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ و رئیس دادسرای فرهنگ و رسانه برگزار کرده‌ایم که نتایج خوبی از آن حاصل شده است.

آموزگار با اشاره به وضعیت کنونی عرصه نشر گفت: تمام کسانی که آثارشان به صورت غیرقانونی منتشر شده و شکایتی دارند، شکایت خود را به اتحادیه ناشران اعلام کرده و وکالت می‌دهند تا اتحادیه پیگیر شکایات آنها از مراجع قضایی باشد و در این راستا اقدام فوری، آنی و کوتاه‌مدت صورت گیرد.

وی افزود: در ادامه پیگیری‌هایی که داشتیم، چندین مورد مبنی بر فروش کتاب‌های چاپ غیرقانونی در تعدادی از کتاب‌فروشی‌ها گزارش شد که پس از پیگیری مشخص شد این کتابفروشی‌ها اطلاع نداشته‌اند؛ از این‌رو بر کتابفروشان تأکید شده که از صحت فاکتور و وضعیت کتاب‌ها مطمئن شوند و اقدام به فروش هر کتابی نکنند.

آموزگار گفت: شگرد جدیدی که سودجویان دنبال می‌کنند، این است که به ادارات، سازمان‌ها، شرکت‌های بزرگ، پردیس‌های سینمایی، مساجد، فرودگاه‌ها و ... مراجعه کرده و نمایشگاه‌های کتاب با تخفیف 50 درصد ارائه می‌کنند که این موضوع را از طریق سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان مطلع شدیم و راه‌حلی که به کار گرفته شده این است که نامه‌ای از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران به همه ادارات، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ... ارسال و اعلام شده، هر گونه حراجی و نمایشگاه کتاب باید با مجوز اتحادیه ناشران و کتابفروشان باشد.

وی ادامه داد: برگزاری طرح‌هایی مانند عیدانه، تابستانه و ... نشان داد که در این سیستم نیز کتاب‌هایی به این شکل به فروش می‌رسند؛ چرا که آمار فروش آنها غیرمنطقی بود. اما به هر حال آمار دقیقی در دست نیست که این کتاب‌ها چند درصد از فضای نشر را به خود اختصاص می‌دهند، اما می‌توان تخمین زد که ناشران 10 درصد کتاب‌هاشان مورد اقبال واقع شده و به چاپ‌های بالاتر می‌رسند و 90 درصد کتاب‌ها در همان چاپ نخست می‌مانند؛ از این‌رو ناشری که حرفه‌ای است هزینه 90 درصد را در همان 10 درصد پوشش می‌دهد، از سوی دیگر کتابی که دارای شمارگان بالا و چاپ‌های متعدد باشد، در معرض سرقت ادبی قرار می‌گیرد.
آموزگار در بخش دیگری از سخنان خود به فراخوان اتحادیه ناشران اشاره کرد و گفت: کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان به طور جدی برای مقابله با تکثیر غیرقانونی آثار به روش‌های چاپی، الکترونیکی و فضای مجازی وارد عمل شده و با متخلفان به‌شدت برخورد خواهد شد، از این‌رو از ناشران درخواست می‌شود نهایت دقت در تهیه و توزیع کتاب، فایل‌های سی‌دی، پی‌دی‌اف و ... از منابع اصلی همراه با فاکتور رسمی و با برخوردار بودن تخفیف‌های متعارف اقدام کنند.
وی ادامه داد: در صورت مشاهده هرگونه عرضه آثار منتشر شده به صورت غیرقانونی در همه شکل‌ها اعم از الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها، کاغذی و ... مراتب تخلف به دبیرخانه کارگروه صیانت واقع در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به نشانی: تهران، خیابان انقلاب، بعد از پیچ شمیران، خیابان عباس اصفهانی، کوچه شریف، طبقه سوم جهت پیگیری و اقدام لازم گزارش شود.
آموزگار یادآور شد: هرگونه نشر و توزیع غیرقانونی آثار، جرم بوده و با متخلفان به استناد ماده 23 قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان تحت پیگرد قرار خواهند گرفت و مجازات این تخلف از 6 ماه تا سه سال حبس است، البته باید مجازات به گونه‌ای باشد که سبب بازدارندگی بیشتری شود.
وی تأکید کرد: در کنار این برخوردها باید برخوردهای فرهنگی و فرهنگ‌سازی نیز وجود داشته باشد، به عنوان مثال در کتاب‌هایی که چاپ می‌شود جمله‌ای با این مضمون که «کتاب قاچاق نخرید» درج شود و قبح این ماجرا به جامعه نشان داده شود تا کسی بدون اجازه کسی اقدام به چاپ اثرش نکند.
آموزگار در ادامه به ناشران توصیه کرد: برای اینکه مؤلفان و پدیدآورندگان بتوانند از حقوق خود صیانت کنند، با ناشر قرارداد بنویسند و حل اختلاف احتمالی را در قرارداد پیش‌بینی کرده و حل آن را به اتحادیه ناشران ارجاع دهند.

captcha