فعالان قرآنی تا پایان سال بیمه می شوند
کد خبر: 3599078
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱

فعالان قرآنی تا پایان سال بیمه می شوند

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همه فعالان قرانی واجد شرایط تا پایان سال جاری(1396) بیمه می شوند، از گسترش فعالیت های قرآنی در حوزه های سینما، مطبوعات و هنر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ایرنا نوشت: حجت الاسلام محمدرضا حشمتی گفت: یکی از کارهای ارزنده سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به موضوع قرآن و عترت در فعالیت های این وزارتخانه است.
وی افزود: صالحی امیری از معاونت های این وزارتخانه خواسته تا همیشه موضوع های قرآن و عترت را در تولیدات خود به عنوان یک پیوست بدانند و معاونت قرآنی را به عنوان یک حوزه تخصصی بشناسند و در برنامه های سینمایی، مطبوعاتی و فرهنگی و هنری تعاملات بیشتری با این معاونت داشته باشند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: البته شاید از نظر اعتباری شاهد افزایشی در معاونت قرآن نباشیم ولی با این دستور وزیر در کارهای تولیدی وزارتخانه نقش ارشادی داریم و دست ما برای تایید اولویت ها بازتر خواهد بود.
وی افزود: مثلا در حوزه سینما به صورت غیرمستقیم از فیلمنامه های ارزشی حمایت می کنیم و در حوزه هنر نیز به سراغ آثاری می رویم که به انتقال مفاهیم قرآنی و مذهبی کمک کند و همچنین در حوزه مطبوعات برای نشریات قرآنی اولویت قائل شویم.
** تحول در طرح های هنری قرآن
حشمتی با اشاره به دو برابر شدن اعتبارات قرآنی در سال 96 اظهار امیدواری کرد تا با حمایت از طرح های قرآنی بویژه در حوزه هنر شاهد تحولی در فعالیت های هنری قرآن در سال جاری باشیم.
وی افزود: بیشترین هزینه در حوزه فیلم بلند و سپس فیلم کوتاه است و همچنین در حوزه هنرهای تجسمی نیازمند هزینه های بسیاری هستیم. البته این موضوع در حوزه تئاتر و نمایش نیز وجود دارد که گاهی برای فیلمنامه و نمایشنامه سفارش های مطرح می شود تا هنرمندان به ارائه آثار خود در محور قرآن بپردازند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: گرچه در برخی حوزه ها مانند قصه فقیر هستیم اما ارائه آثار قرآنی زمینه ای را آماده می کند تا هنرمندان در چنین مباحثی مشارکت کنند.
وی ادامه داد: در شوراهای مختلف معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد کارشناسی های بسیاری صورت گرفته اما بهترین کار را در این دیدیم که هنرمندانی را که وجهه هنری مشخص دارند و تخصص خوبی نیز دارند با بعضی سوژه ها و فرهنگ قرآنی آشنا شوند و از تولیدهای آنان حمایت شود که در آن صورت کارهای بزرگی صورت خواهد گرفت.
** تمام فعالان قرآنی تا پایان سال بیمه می شوند
حشمتی با اشاره به دو برابر شدن اعتبارات قرآنی و بیمه شدن تعدادی از فعالان قرآنی در سال 96 گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه تلاش های بسیاری داشت و سال ها بود که تعداد بیمه شدگان حوزه فرهنگ و هنر به دلیل بدهی زیاد وزارت ارشاد به سازمان تامین اجتماعی متوقف شده بود.
وی افزود: دولت با اعطای بودجه کمک کرد تا بدهی وزارت ارشاد به این سازمان پرداخت و در واقع صفر شود که در حوزه فعالان قرآنی درحدود چهار و 500 نفر واجد شرایط بودند و دو هزار نفر را به عنوان اولویت اول معرفی کردیم که این افراد بیمه شدند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: البته قبلا سه هزار و 500 فعال قرآنی بیمه شده بودند و در مجموع بیمه شده های حوزه فرهنگ و هنر 20 هزار نفر هستند و این روند ادامه دارد و اعتبار بیمه های قرآنی را هم اواخر سال پرداخت کردند.
وی افزود: بر اساس این آمار، 50 درصد از بیمه شدگان فعالان قرآنی ما افزایش می یابد و همه کسانی که واجد شرایط باشند تا پایان سال 96 این روند را طی کرده و بیمه می شوند.
حشمتی در ماه گذشته طی نامه ای از تلاش های وزیر ارشاد برای افزایش صددرصدی اعتبارات قرآنی و بیمه شدن تعدادی از فعالان قرآنی در سال 96 تشکر کرد و از طرف خود و خادمان قرآنی از تمامی دست اندرکاران همچون دولت یازدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و همچنین معاونت توسعه و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تجلیل کرد.
وی این افزایش اعتبارات و بیمه شدن فعالان قرآنی را هدیه ای از صالحی امیری دانست که در بدو ورود به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قول آن را داده بود.
حشمتی همچنین در این نامه از صالحی خواسته تا پیام تشکر جامعه قرآنی را در این زمینه به حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری برساند.
** بودجه 32 میلیاردی برای فعالیت های قرآنی
حشمتی با بیان اینکه در سال ۹۵ اعتبارات این معاونت ۱۶ میلیارد تومان بوده، گفت: میزان این اعتبار در سال ۹۶ به حدود ۳۲ میلیارد تومان رسید تا به این ترتیب شاهد رشد ۱۰۰ درصدی بودجه باشیم و این مبلغ در لایحه بودجه نیز آمده است.
وی افزود: زمانی که اعتبارات افزایش پیدا می کند، می‌توان فعالیت‌های اثرگذارتر و بیشتری را انجام داد و با این افزایش اعتبار، می‌توانیم بخش بیمه را فعال‌تر کرده و خدمات بیشتری به موسسات ارائه دهیم و بر همین اساس دست ما در حمایت‌ها مقداری بازتر خواهد بود.
حشمتی از تاثیر این افزایش اعتبار بر مسائل رفاهی همچون بیمه فعالان قرآنی گفت: با توجه به اینکه بحث بیمه و اعتبارات آن یک سرفصل جداگانه دارد، حدود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از این محل دریافت خواهد شد که تا حدود 2 هزار نفر را به جمع بیمه‌ها اضافه می کنیم.
وی با تأکید بر اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول داده تا در سال ۹۶ تعداد دیگری از فعالان قرآنی تحت پوشش بیمه قرار گیرند، افزود: این افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه موجب خواهد شد تا کمک‌های بهتری به موسسات قرآنی داشته باشیم که از جمله در تولید آثار هنری فاخر و انتقال مفاهیم قرآنی نیز با استفاده از این بودجه حمایت لازم صورت خواهد گرفت.
حشمتی با اشاره به برخی مشکلات مربوط به بودجه های قرآنی در سال های گذشته گفت: اشکال این بوده که هیچ وزارتخانه یا سازمانی مساله بودجه را از شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیگیری نمی کند تا به دنبال افزایش یا دریافت اعتبارات آن باشد، از این رو گزارشی از سوی دولت در این زمینه دریافت نشده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی معمولا چنین اقداماتی می کند.
وی افزود: البته فعالیت های خوبی از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت ارشاد و رئیس مجلس و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس صورت گرفت و ضرورت افزایش اعتبارات قرآنی بویژه در حوزه وزارت ارشاد گوشزد شد.
این مقام مسئول همچنین گفت: قرار بود 50 میلیارد تومان اعتبار برای فعالیت های قرآنی اختصاص یابد اما با دو برابر شدن اعتبار موافقت کردند.
وی ادامه داد: طبیعی است هر اندازه اعتبارات بهبود یابد، فعالیت های ما را از محل این اعتبارات صرف طرح های جدید از جمله تولید آثار هنری قرآنی می کنیم که بسیار موثر خواهد بود و در عین حال پرهزینه نیز است.
captcha