متعهد شده‌ام عقب‌افتادگی 20 ساله بنیاد روایت فتح را دوساله جبران کنم
کد خبر: 3677119
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
محمدحسنی در مراسم بازگشایی «تماشاخانه سرو»:

متعهد شده‌ام عقب‌افتادگی 20 ساله بنیاد روایت فتح را دوساله جبران کنم

گروه هنر: من با قبول مسئولیت بنیاد فرهنگی روایت فتح، دو سال از دوستان فرصت خواستم تا عقب افتادگی‌ها را جبران نمایم تا اگر به حول و قوی الهی دل و دست و زبان دوستان و همکاران متحد شد و چوبی لای چرخ‌های ما نگذاشتند، عقب‌افتادگی 20 ساله بنیاد را ظرف همین مدت برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم بازگشایی «تماشاخانه سرو» که به همت گروه هنر‌های نمایشی بنیاد فرهنگی روایت فتح، پس از انتقال از مکان قدیمی آن واقع در محوطه مؤسسه روایت فتح در میدان فردوسی، ابتدای خیابان سپهبد قرنی به مجتمع فرهنگی و دانشجویی ۱۳ آبان، مورد بهره‌برداری مجدد قرار گرفته است، شامگاه روز گذشته چهارشنبه ۶ دی با حضور مسئولان بنیاد فرهنگی روایت فتح، مدیران اداره کل هنر‌های نمایشی ارشاد و جمعی از پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، امیر نصیربیگی، مدیرگروه هنر‌های نمایشی بنیاد فرهنگی روایت فتح با تشکر از حضور مخاطبان و علاقه‌مندان به تئاتر به عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌های هنر‌های نمایشی گفت: بازگشایی «تماشاخانه سرو» در راستای تحقق عدالت فرهنگی و به منظور توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و افزایش سرانه فضا‌های نمایشی بازگشایی می‌شود تا این تماشاخانه نیز در زمره تماشاخانه‌های مستقل بتواند رسالت خود را در بعد حمایتی و اختصاص مکانی مناسب برای اجرای آثار نمایشی ارزشی و انقلابی، ایفا نماید.

وی در ادامه گفت: امیدوارم همانطور که به افزایش فضا‌های نمایشی به مثابه توسعه کمی امکانات و سخت‌افزار‌های نمایشی توجه و بها داده می‌شود شرایطی نیز به وجود آید تا در زمینه محتوایی و نرم‌افزاری نیز شاهد تولید آثاری باشیم که بر مبنای آن‌ها آثار نمایشی فاخری در حوزه موضوعات ارزشی، انقلابی و دفاع مقدس را بر روی صحنه نظاره‌گر باشیم.

نصیربیگی در پایان سخنان خود گفت: «تماشاخانه سرو» زین پس این امکان را پدید می‌آورد تا شاهد اجرا‌های آثار نمایشی مطلوبی از سوی کارگردانان جوان تئاتر، دانشجویان این رشته در کنار سایر پیشکسوتان و اساتید این فن باشیم.

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم احسان محمدحسنی؛ مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح به ایراد سخن پرداخت و گفت: بازگشایی این تماشاخانه در روزگاری که کمتر اخبار امیدوارکننده در حوزه فرهنگ و هنر را می‌شنویم، کورسوی امیدی رو به فردای مطلوب و درخشان است و باید همینجا از دوستان همکارم در گروه هنر‌های نمایشی بنیاد نهایت تشکر را داشته باشم.

وی ادامه داد: حقیقت تلخ اینکه متأسفانه در شرایط کنونی تن رنجور بچه‌های محله هنر و فرهنگ این کشور خسته و نومید از جریان فرهنگی حاکم است و هر مسئول فرهنگی با آمدن بر سر کار با توجیه کسری بودجه و اینکه اساساً در بودجه‌های دولتی سهم حوزه فرهنگ و هنر مبالغ ناچیزی است بیان می‌دارد که ویرانه‌ای را تحویل گرفته که قادر به سرپا کردن آن نیست و در نتیجه طول دوران مسئولیت خود را سعی در گذران بی‌نتیجه و بدون ثمر اوقات می‌کنند.

محمدحسنی تصریح کرد: واقعیت این است که جامعه هنری دیگر تحمل و صبر و حوصله برگزاری سمینار و همایش را ندارد بلکه چشم انتظار تولید آثار هنری فاخر است چرا که آن‌ها از حرف خسته شده‌اند و آرزوی کار و فعالیت دارند پس اگر هر مقام و مدیر و مسئولی فرهنگی با وعده‌هایی بر سر کار می‌آید بی‌تعارف اگر قادر به تحقق حداقل وعده‌های خود نیست باید محترمانه خداحافظی کند و با ترک مسند خود جای را برای فردی باز کند که در خود توانایی تحول در اوضاع را سراغ دارد.

وی افزود: من با قبول مسئولیت بنیاد فرهنگی روایت دو سال از دوستان فرصت خواستم تا عقب افتادگی‌ها را جبران نمایم تا اگر به حول و قوی الهی دل و دست و زبان دوستان و همکاران متحد شد و چوبی لای چرخ‌های ما نگذاشتند عقب‌افتادگی ۲۰ ساله بنیاد را ظرف دو سال برطرف نماییم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح در ادامه گفت: متأسفانه وضعیت بودجه مملکت بسیار حتی از آنچه که تصور می‌شود خراب است و سال ۹۷ نیز اوضاع از این منظر نسبت به سالی که در آن قرار داریم بغرنج‌تر می‌شود، دلیل اصلی این مسئله آن است که دولتمردان طی این سال‌ها بیشتر به فکر رونق اقتصادی و اجتماعی در قالب آهن، سنگ و بتن و چوب بوده‌اند تا اندیشه و تفکر فرهنگی آحاد مردم و ما باید حداقل در ساختار اجرایی بنیاد با برگزاری برنامه‌هایی متنوع این کمبود و فقر فرهنگی را تا حد بضاعت خود برطرف سازیم.

وی به برگزاری جشنواره‌ها و رویداد‌های فرهنگی و هنری در بنیاد اشاره کرد و گفت: ظرف ۱۸ ماه تا ۲ سال آینده پردیس فرهنگی در مکان مؤسسه روایت فتح واقع در خیابان سپهبد قرنی احداث خواهد شد؛ با ۸ سالن سینمایی، دو سالن تئاتر، نگارخانه و فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی و هنری؛ هرچند که افزایش سرانه اماکن فرهنگی به خودی خود تأثیر چندانی ندارد و تا زمانی که بودجه کافی برای هزینه نداشته باشیم همچون بسیاری از سالن‌های نمایشی که شهرداری آن‌ها را احداث کرده است، متروکه باقی خواهند ماند، اما به هر حال به منظور حمایت و تأمین فضای فرهنگی درخور و مناسب با ماهیت فرهنگ و هنر انقلاب ناگزیر از ایجاد چنین پردیسی هستیم.

وی در پایان مجدد از تلاش پیگیرانه مسئولان گروه هنر‌های نمایشی بنیاد فرهنگی روایت فتح در تدارک و بازگشایی «تماشاخانه سرو» تشکر و قدردانی کرد و گفت: امیدواریم این فضای نمایشی نه‌چندان وسیع، اما صمیمی و مفید بتواند به شناسایی استعداد‌های نمایشی و دانشجویی تئاتر که ضامن آینده تئاتر متعهد دینی، انقلابی و اسلامی است، کمک شایان توجهی نماید.

همچنین در ادامه این مراسم مهدی شفیعی؛ مدیرکل هنر‌های نمایشی ارشاد به ایراد سخن پرداخت و گفت: تصور نمی‌کردم که این فضا که به فاصله کمی از محل قبلی خود برچیده شد به این سرعت در مکان دیگری برپا و بازگشایی شود و میزبان آثار نمایشی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس باشد.

شفیعی تصریح کرد: فعالیت مستمر و مؤثر «تماشاخانه سرو» تا به این لحظه نشان داده است که این ظرفیت مکانی قادر به میزبانی از آثار درخور و شایسته تئاتری با مضامین انقلابی و دفاع مقدس بوده است؛ آثاری که با موفقیت در این تماشاخانه اجرا شدند و با توجه به تغییر در شیوه اجرایی جشنواره «تئاتر فجر» شاهد هستیم که در بخش مرور این جشنواره، اغلب آثار نمایشی راه یافته به آن دارای همین مضامین و موضوعات هستند.

وی در پایان گفت: قطعاً سیاست‌های درست و راهبردی بنیاد فرهنگی روایت فتح در تولید آثار نمایشی و سینمایی که طی این سال‌ها شاهد آن بودیم و ادامه خواهد داشت همچنان مداومت داشته و در آینده نزدیک شاهد افتخارآفرینی بیش از پیش آثار نمایشی این حوزه و اعتلای هنر‌های نمایشی ارزشی و انقلابی خواهیم بود.

در پایان این مراسم با حضور مسئولان و پیشکسوتان از پوستر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر مقاومت» رونمایی شد و حضار پس از استراحت کوتاهی به تماشای نمایش «فیش‌آباد» به نویسندگی و کارگردانی سیروس همتی، به عنوان نخستین اثر نمایشی اجرا شده در «تماشاخانه سرو» پس از بازگشایی نشستند.

captcha