کردستان شهریورماه میزبان هشتمین جشنواره بین‌المللی «دف نوای رحمت» می‌شود
کد خبر: 3717714
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶

کردستان شهریورماه میزبان هشتمین جشنواره بین‌المللی «دف نوای رحمت» می‌شود

گروه فرهنگی- رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان از برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی «دف، نوای رحمت» باشعار «هنر، همگرایی، مهربانی» در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی در شهریور ماه 97 خبر داد.

کردستان شهریورماه میزبان هشتمین جشنواره بین‌المللی «دف نوای رحمت» می‌شود

امین مرادی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: جشنواره دف‌نوازی «دف نوای رحمت» به عنوان یکی از مهمترین و باسابقه‌ترین جشنواره‌های موسیقی عرفانی در کشور هر ساله توسط حوزه هنری استان کردستان با هدف ترویج مضامین و مفاهیم رفیع اسلامی و انسانی، کشف و حمایت از استعدادهای جوان در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی، خلق و تولید آثار هنری فاخر و نمونه برای ابلاغ تعالیم اسلامی، توجه به موسیقی‌های خانقاهی و عرفانی در فاصله بین عید قربان و غدیر برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه استان کردستان از 31 مرداد الی 2 شهریورماه در سنندج میزبان دف نوازان برتر ایران و گروه هایی از دیگر کشورها خواهیم بود.
وی در خصوص بخش های جشنواره گفت: جشنواره شامل دو بخش بین الملل و سراسری است که در آن گروه نوازان و تک نوازان دف در دو رده سنی جوانان و بزرگسالان آقایان و خانم ها با هم به رقابت می پردازند .
مرادی با اشاره به استقبال بسیار بالا از جشنواره در طول سنوات گذشته، افزود: امسال نیز به منظور ایجاد شور و نشاط برنامه های متنوعی در بخش جنبی جشنواره پیش بینی شده است که هرشب در یکی از مراکز تاریخی سنندج با حضور گروه هایی از استان های گیلان، بوشهر، لرستان، کردستان و یک یا دو گروه خارجی، یک برنامه ویژه میزبان علاقه مندان موسیقی خواهیم بود.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در ادامه در خصوص شرایط عمومی و تخصصی جشنواره گفت: بخش بین الملل جشنواره به صورت غیر رقابتی بوده که در این دوره شاهد حضور گروه هایی از چند کشور آسیایی و اروپایی خواهیم بود.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته با دعوت از اساتید مطرح از دانشگاه های معتبر موسیقی از کشورهای مطرح پنل هایی تخصصی را با موضوع بررسی مقام های موسیقی خانقاهی، تاثیر موسیقی در آئین ها، دف و سازهای کوبه‌ای هم خانواده آن در جهان برگزار می کنیم.
مرادی در مورد بخش سراسری که به صورت رقابتی خواهد بود، اظهار کرد: بخش گروه نوازی شامل بخش اصلی و بخش ویژه (مولودی خوانی) خواهد بود و با توجه به هویت جشنواره تنها ساز دف (كه اولویت اصلی جشنواره است) و سازهای دو طبله و تاس (با توجه به جایگاه آئینی) مجاز به شرکت هستند و سازهای به اصطلاح ملودیك (ایرانی و غیرایرانی) حق شركت ندارند.
وی به شرایط شرکت رد جشنواره هم اشاره و تصریح کرد: در گروه نوازی اعضای گروه حداقل چهار و حداكثر شش نفر باید باشند اما در بخش ویژه محدودیتی در تعداد اعضاء وجود ندارد .
رئیس حوزه هنری کردستان، تعداد قطعات در گروه نوازی را 2 قطعه دانست و گفت: امكان حضور رده های سنی مختلف در گروه نوازی بلامانع است.
وی با اشاره به اینکه در بخش ویژه جشنواره حضور تک خوان الزامی و حضور همخوان (ها) اختیاری است، تصریح کرد: در بخش گروه نوازی هر گروه تنها می‌تواند در یکی از بخش های اصلی یا ویژه شرکت کند.
مرادی در خصوص دیگر شرایط جشنواره در بخش گروه نوازی نیز عنوان کرد: در این بخش علاوه بر شرایط عنوان شده باید مدنظر شرکت کنندگان مواردی را در نظر داشته باشند که از جمله اینکه آهنگسازی (مواردی همچون جمله بندی و ترکیب ریتم ها، پلی ریتم و...، استفاده (خلاقانه) از ریتم های خانقاهی و...)، حجم صوتی(نوانس ها و...)، هماهنگی در اجرا (حفظ تمپو و ...) و آداب صحنه(در هنگام ورود، اجرا و خروج) است.
وی ادامه داد: در بخش ویژه علاوه بر موضوعات فوق اشعار، تکنیک و کوک خواننده و کرال نیز به صورت مجزا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
رئیس حوزه هنری کردستان بیان کرد: جشنواره این حق را برای خود محفوظ می‌دارد تا اثر برگزیده در هر بخش گروه نوازی را برای یک اجرای زنده مورد استفاده قرار دهد .
وی گفت: مدت زمان اجرای برنامه در گروه نوازی حداقل 7 دقیقه و حداكثر 10 دقیقه خواهد بود و در بخش ویژه حداکثر 15 دقیقه است.
مرادی به شرایط جشنواره در بخش تک نوازی که دو رده سنی 13 تا 19 سال (نوجوانان ) و 19 سال به بالا (بزرگسالان) است اشاره و ذکر کرد: سن افراد شركت كننده در رده سنی نوجوان باید تا تاریخ برگزاری جشنواره از محدوده سنی 13 تا 19 سال كمتر و بیشتر نباشد .
وی در این زمینه تصریح کرد: دبیرخانه جشنواره در صورت مغایرت موضوع در هر مرحله مجاز به حذف شركت كننده از مسابقه خواهد بود .
رئیس حوزه هنری استان کردستان در خصوص زمان اجرا در بخش تک نوازی گفت: حداقل زمان اجرا سه دقیقه و حداكثر پنج دقیقه در نظر گرفته شده است و در آن شناخت مقام های خانقاهی دف و ریتم خوانی و ریتم نوازی، در بخش تك نوازی از بخش های اصلی مسابقه و دارای امتیاز برابر است.
وی در خصوص دیگر شرایط جشنواره اظهار کرد: علاقه مندان و شرکت کنندگان می توانند برای دریافت فایل فراخوان و دیگر شرایط جشنواره به آدرس www. Artsanandaj.ir مراجعه و یا با شماره تلفن 33243624 و 33227125 با پیش شماره 087 تماس بگیرند.
مرادی در خصوص تقویم زمان بندی جشنواره هم عنوان کرد: مهلت ارسال‌ آثار تا پایان تیر ماه 97 تعیین شده است که تا 10 مرداد ماه پس از داوری مقدماتی راه یافتگان بخش نهایی جشنواره معرفی می شوند.
وی خاطرنشان کرد: صبح روز چهارشنبه 31 مرداد ماه 97 پذیرش شرکت کنندگان صورت خواهد گرفت و پس از رقابت شرکت کنندگان در بخش های مختلف بعدازظهر جمعه 2 شهریورماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.
مرادی با دعوت از علاقه مندان جهت شرکت در این رویداد بین المللی، آدرس دبیرخانه جشنواره را سنندج – خ فلسطین – روبروی فرمانداری – حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان -- تلفن 33243624- 33227125- 33243646-087، کدپستی 53348-66166 اعلام کرد.
انتهای پیام

captcha