مهدی بابایی، مدیر دارالکتابة مرکز طبع و نشر جمهوری اسلامی ایران در گفتوگو با ایکنا؛ ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای مرکز بیان کرد: دارالکتابة در راستای اهداف مرکز طبع و نشر فعالیت میکند که در واقع تهیه مصحف جمهوری اسلامی ایران است و حدود بیست سال است که روی مبانی علمی رسم، ضبط و کارهایی تحقیقاتی، تمرکز کرده و به شیوه کمعلامت رسیده است که در نوع خود یک فعالیت بینظیر و خوب محسوب میشود، از سال ۹۰ نیز مرکز طبع و نشر، وارد فاز هنری و خوشنویسی تهیه مصحف جمهوری اسلامی شده است.
بابایی در ادامه تصریح کرد: این کار را با شناسایی شاخصترین خوشنویسان قرآن در سراسر کشور از سال ۹۰ آغاز کردهایم و در طول هفت سال اول فعالیت دارالکتابة، بیش از هفتاد جلسه شامل کارگاههای آموزشی با حضور این اساتید و هنرمندان داشتهایم که این افراد تحت نظر اساتید برجسته کتابت قرآن آموزشهایی را دیدند و فعالیتهایی را انجام دادند و از بین آنها، افراد شاخص شناسایی و به کار کتابت قرآن مشغول شدند.
مدیر دارالکتابة مرکز طبع و نشر جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: خیلی خرسندیم از این که تعدادی از کتابتها به انتها رسیده و برخی هم چاپ شده است و این جریان ادامه دارد، کتابت قرآن توسط اساتید و کاتبان جوان برجسته ادامه دارد و به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای هر مصحف، یک تیم کارشناسی و نظارت از حوزههای مختلف از جمله علوم قرآنی، هنری و مقولات تخصصی خوشنویسی حضور داشته و به کار اشراف دارند.
وی در ادامه افزود: مقوله کتابت قرآن، طی سدههای اخیر با فراز و نشیبهای جدی مواجه بوده است، دورانی را داشتهایم که میرزا احمد نیریزی و امثال ایشان، در آن دوران هنر نماییهایی کرده و به قلههایی رسیدهاند، لذا این کار همراه با فرازهایی بوده است و از طرفی در دوره پهلوی نیز، این کار در کنج عزلت بوده و در سایه بی توجهی حکومت آن زمان با ضعف همراه بوده است.
بابایی تصریح کرد: ما نیز، از بدو انقلاب میراثدار این جریان ضعیف شده حوزه کتابت و خوشنویسی قرآنی بودهایم و این ضعف و فترت تاریخی قاعدتا نیازمند یک سیر زمانی و گذشت زمان است که دوباره یک نهضتی ایجاد شود و دوباره به آن قلهها نزدیک شویم و قرآنهایی که به سلیقه مردم امروز نزدیک باشد و اهل قرآن بتوانند از آن لذت ببرند به مردم ارائه شود که البته مستلزم گذشت زمان است.
مدیر دارالکتابة مرکز طبع و نشر جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: آنچه طی این هفت سال به آن رسیدهایم، شناسایی بهترین و برجستهترین استعدادها از کل کشور است که اینها مشغول فعالیت هستند و امیدواریم بتوانیم در طی هر سال، بین دو تا سه مصحف جدید به خط این کاتبان به انتها برسانیم و منتشر کنیم، هر اندازه که پیش میرویم، اندک اندک به یک مصحفی که از لحاظ عیار هنری و خط خوشنویسی در شان قرآن و نام جمهوری اسلامی باشد، نزدیکتر میشویم.
بابایی بیان کرد: مرکز طبع و نشر، با هدف تهیه مصحف جمهوری اسلامی تاسیس شده و با جدیت هم این هدف پیگیری میشود، در بخش هنری دارالکتابة هفت سالی است که قرآنی با عیار هنری مناسب و شاخص داشته باشیم که با معیارهای امروزی نیز متناسب باشد، چون مصاحف کهن ما که بسیار شاخص است، با سلیقه و ذوق مردم امروز که بخواهند هر روز با این نوع انس داشته باشند، فاصله دارد واین فاصله باید با تلاش کاتبان امروز و در سیر یک حرکت تحقیقی مفصل پر شود و ما هم با جدیت دنبال این کار هستیم و از اواخر سال ۹۶ جلساتی را در دارالکتابة با عنوان ارتقای کاتبان و مدرسان قرآن داشتهایم که تخصصیترین مباحث حوزه کتابت توسط خوشنویسان ارشد و اساتید دانشگاه مورد بحث قرار میگیرد که تبدیل به مسیری برای کتابتهای متناسب با نیازهای امروزه بشوند.
وی در پاسخ به این سؤال که فعالیتهای مرکز را تا به حال چگونه ارزیابی میکند؟ تصریح کرد: این کار پیش رونده است، اما ناگفته نماند که یک حرکتی که از دامنه این مسیر سخت شروع شده، در گامهای اول پیشرفت سریعی دارد و این پیشرفت را ملموس احساس میکنیم، اما هر چه به قله نزدیک میشویم، این حرکت سختتر و کندتر میشود، در واقع اندک اندک به ظرایف و دقایقی رسیدهایم که باید تلاشهای مفصلی انجام گیرد، در نتیجه تا به حال فعالیتها خوب بوده است.
بابایی گفت: در اقصی نقاط کشور در زمینه خطوط قرآنی هنرمندانی داریم که فعالیت خوبی دارند، اما سالهای سال بود که شاهد این حرکت نبودیم و گواه مدعای بنده نیز جشنوارههایی است که انجام میشود؛ برای نمونه یک ماه قبل در مشهد، جشنواره خوشنویسی بینالمللی آیات برگزار شد، آثاری که در خطوط قرآنی به دبیرخانه جشنواره آمد، تحسین برانگیز بود، پیش بینی میکنیم که مسیر ما به سمت مسیرهای کاملتر است و پیشرفتهایی بیشتری نیز حاصل خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به دو خط ثلث و نسخ بیان کرد: این دو خط، خطوطی است که از همان روز اول مورد توجه و تلاش دارالکتابة قرار گرفته و به خط دیگری وارد نشدهایم، این خطوط در بین کشورهای اسلامی میتواند موجب نزدیک شدن هنرمندان کشورهای اسلامی حول محور قرآن و اهل بیت (ع) قرار گیرد، کما اینکه در برنامههایی که در این زمینه داشتهایم مانند جشنواره بینالمللی کتاب، تعداد قابل قبولی از هنرمندان کشورهای دیگر به ویژه عراق، همکاری کردند.
بابایی گفت: لذا این دو خط بسیار جای کار دارند و چهرههای بسیار شاخصی در دارالکتابة داریم، ضمن اینکه در بین کاتبان، بانوان کاتبی را داریم که نسخ و ثلث نویس هستند که به جرئت میتوان گفت: دهها سال است که شاهد چنین عیاری در بین آنها نبودهایم و این حرکت قطعا تقویت خواهد شد، این جریان کتابت خطوط قرآنی به مدد قرآن و اهل بیت (ع) یک جریان فزاینده خواهد بود و هر روز شاهد نتایج بهتری از این کار هستیم.
انتهای پیام