اعتدال و میانه روی در قرآن
کد خبر: 3741175
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲

اعتدال و میانه روی در قرآن

گروه معارف- اعتدال و میانه روی، همان گونه که از نامش پیداست، به معنای پیمودن و گزینش راه میانه و وسط و عدم تمایل به دو طرف افراط و تفریط است.

 اعتدال و میانه روی در قرآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اعتدال و میانه روی، همان گونه که از نامش پیداست، به معنای پیمودن و گزینش راه میانه و وسط و عدم تمایل به دو طرف افراط و تفریط است.
در آیین اسلام، هیچ گونه افراط و تفریط وجود ندارد و مسلمانان برخلاف سایر فرقه‌ها، از مقرراتی پیروی می‌کنند که قانونگذار آن، به تمام نیازهای فطری بشر آگاه بوده و همه جهات زندگی جسمی و روحی او را در نظر گرفته است.
اعتدال و میانه روی از دیدگاه اسلام، قلمرو وسیعی دارد و در همه جا به عنوان یک اصل خلل ناپذیر اسلامی مطرح می گردد و ابعاد فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، عقیدتی را از جزئی ترین تا مهم ترین موضوعات در برمی گیرد.
بی گمان زیادروی و كوتاهی كه از آن به افراط و تفریط یاد می‌كنند از نظر بیشتری مردم امری ناپسند و زشت است. از این رو همواره به دیگران سفارش می شود كه از زیاد روی و كوتاهی كردن در هر كاری پرهیز شود. به نظر می رسد كه این سفارش حكم عقلانی باشد. از این رو در ادبیات فارسی از آن به اعتدال یاد می شود كه بر گرفته از عدل است.
قرآن کریم مردم را به عقیده صحیح و متوازن بدون افراط و تفریط هدایت می‌کند که باید انسان‌ها به آنچه که حق و حقیقت است بدوی کمی و زیادت ایمان بیاورند و الله تعالی را با تمام صفات نیکو اش بدون تعطیل، تکییف و تحریف بشناسند و یقین داشته باشند.

راه راست در قرآن به عنوان راه میانه یاد شده است
حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در ارزش و اعتبار اعتدال و میانه روی همین بس كه راه راست در قرآن به عنوان راه میانه از آن یاد شده است.
وی، ضمن بازگو نمودن شرایط میسّر شدن رسیدن به کمال افزود: رسيدن به کمال در صورتی ميسّر است که ارزش‌های انسانی در حد متعادل و هماهنگ در وجود آدمی شکوفا شود و رشد نمايد.
وی، با استناد به آیه 143سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و این چنین شما را امتی میانه و معتدل ساختیم تا بر مردمان گواه باشید و پیامبر بر شما گواه باشد و…
حجت‌الاسلام اکرمی، ادامه داد: کمال انسان در تعادل و توازن اوست. آدمی با دارا بودن استعدادهای گوناگون، زمانی «انسان کامل» است که همه استعدادهای خويش را در حد متعادل و متوازن، رشد دهد و شکوفا سازد.
وی اظهار کرد: بی ترديد عبادت و جستجوی قرب پروردگار از طريق نيايش با او، از والاترين ارزش‌ها در اسلام است؛ اما اگر در انجام عبادت افراط شود، ارزش خود را از دست خواهد داد، چرا که صرف بيش از حدّ وقت و نيرو در انجام عبادات، مانع انجام وظايف ديگر می‌شود و اعتدال در رشد ارزش‌ها را به هم می زند.
امام جمعه سراب، از تاثیر اعتدال در آموزه‌های قرآنی گفت و یادآور شد: در آموزه‌های قرآن اقتصاد و اعتدال در هر امری پسنده شمرده شده و بسیاری از آموزه های دستوری قرآن برای ایجاد اعتدال در قوای انسانی و مهار و كنترل و هدایت آن به سوی اعتدال وارد شده است.
وی با اشاره به فرموده مولای متقیان علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: کسی که در زندگی‌اش ميانه‌رو باشد مخارج زندگی برای او سبک و آسان خواهد بود.
در آموزه های قرآن اعتدال و میانه روی یک اصل اساسی است
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در آموزه‌های قرآن اعتدال و میانه روی یک اصل اساسی و ارزشی است و هر گونه افراط و تفریطی در هر كاری نكوهیده و ناپسند است.
وی، افزود: تنها کسی که می‌تواند حق هر چیزی مادی یا معنوی را به گونه باید و شاید ادا نماید، آن خدایی است که همة چیزها را آفریده و دقیقاً اندازه‌گیری نموده است؛ و در مورد هر مسئله‌ای دارای آگاهی فراگیر و همه‌جانبه می‌باشد، از کمیت تمامی اشیاء اطلاع دقیق دارد، و مهرورزی و دانش او همه چیزها را در بر گرفته است.
وی با استناد به آیه 67 سوره فرقان خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: و کسانی اند که چون مالی را هزینه کنند، چه برای خود و چه برای دیگران، نه اسراف می کنند و نه تنگ می گیرند، بلکه هزینه کردن آنان در حد اعتدال و میان این دو حالت است.
حجت‌الاسلام شربیانی، از اثرات افراط در عمل گفت و ادامه داد: افراط در عمل گاهی موجب وسواس در همه کارها شده و از انسان، موجودی طفیلی و پریشان و سست عنصر می‏‌سازد که در همه چیز شک می‏‌کند، و در این مسیر تا سر حد دیوانگی به پیش می‌‏رود، برای مثال افراط در عبادت موجب خستگی و بی‏ میلی شده و روح شادابی در عبادت را از انسان می‏‌گیرد، و در نتیجه عبادت او را بی‏محتوا می‏‌سازد.
وی اظهار کرد: متاسفانه، بیشتر افراد و بسیاری از جوامع، در حیات خود فاقد این اصل بوده و هستند. از این رو، یا به دامن افراط افتاده، و یا در تفریط غلتیده اند و از مسیر صحیح و طریق کمال و هدایت خارج شده‌اند. ریشه بسیاری از انحرافات فردی و اجتماعی را می توان در عدم رعایت اصل اعتدال جست.
امام جمعه عجب‌شیر، ضمن بازگو نمودن پسندیده شمرده شدن اعدال در آموزه‌های دینی یادآور شد: در آموزه‌های قرآن اقتصاد و اعتدال در هر امری پسنده شمرده شده و بسیاری از آموزه‌های دستوری قرآن برای ایجاد اعتدال در قوای انسانی و مهار و كنترل و هدایت آن به سوی اعتدال وارد شده است.
وی با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: به شما سفارش می‌كنم چه در حال رفاه و چه در حال تنگدستی هميشه در زندگی معتدل و ميانه‌رو باشيد.
حجت‌الاسلام شربیانی، میانه روی امت اسلامی را برخاسته از متعادل‌بودن دین اسلام دانست و تاکید کرد: میانه‌روی امت اسلامی برخاسته و برآمده از متعادل‌بودن نظام و قانون این دین بوده و همانا قرآن کریم است، چرا که قرآن برنامه‌ای متعادل برای امتی متعادل و میانه‌رو؛ روش اعتدال و توازن و به دور از افراط و تفریط یا زیاده‌اندیشی و کوته‌بینی است.

انتهای پیام

captcha