دایره‌ شمول معروف و منکر در بیمارستان‌ها فراتر از آنچه در جامعه وجود دارد مطرح است
کد خبر: 3776727
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
بحرالعلوم:

دایره‌ شمول معروف و منکر در بیمارستان‌ها فراتر از آنچه در جامعه وجود دارد مطرح است

گروه سلامت ـ رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به تشکیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت در این مرکز، بر گسترش دایره شمول معروف و منکر در این وزارتخانه برای نفع مردم تأکید کرد.

دایره‌ شمول معروف و منکر در بیمارستان‌ها فراتر از آنچه در جامعه وجود دارد مطرح استمحمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به تشکیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر وزارت بهداشت در این مرکز اظهار کرد: از اوایل امسال موضوع دبیرخانه امر به معروف و نهی از منکر به مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت اضافه شد. در همین راستا قرار شد تا پایان سال به ساختار‌ها و نظم و هماهنگی فعالیت‌های امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه‌ها بپردازیم و مطابق آیین‌نامه‌های موجود این فعالیت‌ها و ساختار‌ها را اصلاح کنیم.
وی افزود: از آنجا که وزارت بهداشت هم فضای دانشگاهی دارد و هم در فضای بیمارستانی ارتباط زیادی با مردم دارد، با مسائل متعددی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر سروکار دارد. لذا باید تعریف گسترده‌تری از آنچه در جامعه وجود دارد و در اذهان عمومی مطرح می‌شود ارائه دهیم.
بحرالعلوم بیان کرد: اگر در بین مردم حجاب و موضوع‌های مشابه آن به منزله اهداف امر به معروف و نهی از منکر وجود مطرح می‌شود، در اهداف ما با توجه به فعالیت‌های وزارت بهداشت، مسئله تعامل با مردم در فضای دانشگاهی و بیمارستانی، تعامل بیمار و پزشک، مسائل مرتبط با دانشجویان و مسائل مالی در بین پزشکان و مسئولان همگی ممکن است معروف و منکر باشند.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت یادآور شد: شورای امر به معروف وزارتخانه به ما برنامه‌ها و سرفصل‌هایی را ابلاغ می‌کند و ما نیز بر اساس آن سرفصل‌ها برنامه‌ریزی و آن را به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم. امسال اولین سالی است که وارد حوزه امر به معروف و نهی از منکر شده‌ایم و برای سال آینده باید این حوزه دقیق و واقع‌بینانه شود و بخش‌های بهداشتی و درمانی نیز باید وارد آن شوند و بسیاری از امور در این مورد مغفول مانده است.
بحرالعلوم تصریح کرد: یک سامانه پایش در وزارت‌ بهداشت برای ارزیابی فعالیت‌ها داریم که باید برنامه‌های مرتبط با امر به معروف و نهی ازمنکر وارد این سامانه شود و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی موظف باشند براساس ریز برنامه‌ها‏‏‏، مستندات فعالیت‌های خود را در این سامانه وارد کنند تا با توجه به آن به نحوه تخصیص بودجه‌های فرهنگی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی پرداخته شود.
رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت بیان کرد: تاکنون دو جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر را برگزار کرده‌ایم که در آن به نحوه تشکیل شورا‌ها و جلسات مربوطه، تهیه و نحوه بارگذاری گزارش برنامه‌های عملیاتی در سامانه پایش، برگزاری دوره‌های آموزشی، شناسایی و تجلیل از مدیران قانون‌گرا و شناسایی مدیران قانون‌گریز و معرفی به مراجع ذی‌صلاح، تشکیل کارگروه علمی و تخصصی، تشکیل کارگروه عفاف و حجاب ذیل ستاد صیانت، تشکیل کانون‌های قرآنی و برگزاری جشنواره قرآنی ذیل برنامه‌های مرکز قرآن و عترت، توسعه گروه‌های اجتماعی مجازی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر ویژه استادان، کارکنان و دانشجویان، هویت‌بخشی و اثربخشی فعالیت‌های شورا پرداخته‌ایم.
وی ادامه داد: همچنین هماهنگی و شناسایی گلوگاه‌های فساد و تعیین، اجرا و پیگیری راهکار‌های مقابله با آن، تشکیل کمیته رصد اقدامات اجرایی شورا، هماهنگی با گزینش و هیئت رسیدگی به تخلفات اداری برای کاهش منکرات و آسیب‌های اداری از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسات بوده‌اند.
بحرالعلوم یادآور شد: اگر تعاریف و شمول درباره امر به معروف و نهی از منکر در حوزه سلامت روشن شود، افراد دیگر امر به معروف و نهی از منکر را به منزله سد نمی‌بینند، بلکه آن را به نفع خود می‌بینند و از آن استقبال می‌کنند و برای نابودی منکرات در فضا‌های بیمارستانی و دانشگاهی می‌کوشند.
انتهای پیام
captcha