قرآن؛ آشنایی غریب میان جوانان
کد خبر: 3779977
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۵

قرآن؛ آشنایی غریب میان جوانان

گروه معارف - قرآن کریم کتاب ارزشمندی است که آیات آن راه‌گشای همگان در زندگی دنیا و آخرت است، کتابی که گاه در کنج عزلت قرار گرفته و با وجود آثار قابل توجه آن در زندگی فردی و اجتماعی از خواندن و توجه به آن غفلت می‌شود.

قرآن؛ آشنایی غریب میان جوانانخانواده نقش تربیتی مهمی در به وجود آمدن شخصیت انسانی و اخلاقی نوجوانان و جوانان داشته زیرا شخصیت نوجوانان و جوانان در خانه و کانون خانواده شکل می‌گیرد و چگونگی شکل‌گیری آن به نحوه نگرش والدین و رفتار تربیتی آنان باز می‌گردد.
در این راستا گاهی والدین نسبت به آشنایی فرزندانشان با قرآن بی‌تفاوتند ولی برای آموزش‌های دیگر اهتمام عجیبی دارند در حالی که قرآن راه رستگاری را آموزش می‌دهد و تنها معجزه‌ای که در حال حاضر از پیامبران در اختیار بشر قرار دارد قرآن کریم است.
قرآن وسیله هدایت انسان از ظلمت به سوی نور بوده بنابراین آموزش قرآن به کودکان یکی از حقوقی است که برگردن والدین می‌باشد در این راستا پدر و مادری که خواندن قرآن جزو برنامه زندگی آنان است فرزندانشان نیز به فراگیری و خواندن قرآن علاقه‌مند می‌شوند و این خود یکی از راه‌های تعلیم قرآن به فرزندان است، زیرا کودک و نوجوان به طور عمده تحت تأثیر سخنان والدین، معلمان و دوستان است و این تأثیرپذیری در کودکی بیشتر از پدر و مادر است.
در این گزارش خبرنگار ایکنا خراسان شمالی به واکاوی بی‌توجهی جوانان به قرآن پرداخته است.
الهام، دختری 25 ساله و از تحصیلات کارشناسی برخوردار است درباره قرآن خواندن و توجه به این کتاب آسمانی به ایکنا اظهار کرد: در قرائت قرآن همیشه دچار اشتباه می‌شوم بنابراین وقت قرائت قرآن فقط ترجمه آن را می‌خوانم.
وی ادامه داد: امروز در جامعه‌ای هستیم که به نظرم جوانان به قرآن خواندن اهمیت نمی‌دهند زیرا درس خواندن، کار، فضای مجازی و کلاس‌های هنری و ورزشی بیشتر اوقات نوجوانان و جوانان را پر کرده و فرصتی برای خواندن قرآن ندارند که البته به نظرم این یک بی‌توجهی است چون جایگاه قرآن را به خوبی نشناخته‌ایم و یا اینکه جایگاه قرآن را به خوبی به ما معرفی نکرده‌اند.
امیرعباس، پسری که 20 ساله است نیز درباره قرائت قرآن به ایکنا گفت: با پدرم در دوره‌های هفتگی قرآن دوستانش شرکت می‌کنم و قرآن را با قرائت صحیح می‌خوانم و به خواندن آن علاقه دارم.
وی افزود: از وقتی کودک بودم پدر و مادرم همیشه در خانه قرآن می‌خواندند و به من و خواهرم هم می‌گفتند وقتی بزرگ شدی به تو هم یاد میدهیم که قرآن بخوانی برای همین این علاقه از کودکی در بین ما بود و من هم قرآن خواندن را از پدرم یادگرفتم.
یاشار، پسری که 17 ساله است به ایکنا در این باره توضیح داد: قرآن نمی‌خوانم، دوست دارم اما وقتی برای خواندن ندارم و بعد هم اینکه نمی‌توانم قرآن را به خوبی قرائت کنم و در یک خط خواندن چندین کلمه را اشتباه تلفظ می‌کنم که از این موضوع خجالت می‌کشم و نمی‌توانم آن را بخوانم.
زهرا، مادری 29 ساله که صاحب پسری سه ساله است، به ایکنا گفت: خودم قرآن را به صورت همه روزه یا ماهانه نمی‌خوانم فقط در شب‌های قدر و یا اگر دوره قرآنی دعوت شوم و یا مجلس ترحیمی بروم قرائت می‌کنم در حالی که می‌دانم که با خواندن قرآن حالم خیلی خوب می‌شود و از خودم احساس رضایت می‌کنم.
وی ادامه داد: اما دوست دارم پسرم قرآن را نه در حد حفظ بلکه حداقل یادگرفتن صحیح قرائت آن آموزش ببیند، تا به این وسیله خودش به آن جذب شود نه اینکه از روی اجبار فقط آن را حفظ کند.

نقش خانواده در نهادینه‌سازی توجه به قرآن
عقیل فرزانه، معاون فرهنگی نهادرهبری دانشگاههای خراسان شمالی نیز به ایکنا اظهار کرد: آموزش قرآن در سنین پایین برعهده نهاد خانواده و همزمان با آغاز کار تعلیم و تربیت دانش آموز این مهم با آموزش و پرورش است.
وی با تأکید بر پرهیز از سهل‌انگاری در آموزش قرآن کودکان از همان سنین ابتدایی، ادامه داد: باید قرآن به عنوان یک کتاب الهی که راه سعادت بشر را ترسیم کرده از همان سنین پایین به کودکان آموزش داده شود.
فرزانه افزود: برخی از خانواده‌ها در سنین کودکی و نوجوانی برای فرزندان خود کلاس‌های آموزش زبان خارجی، ورزشی و هنری را در نظر می‌گیرند اما در آموزش قرآن این کتاب آسمانی کوتاهی و قصور دارند.
معاون فرهنگی نهاد رهبری دانشگاههای خراسان شمالی گفت: قطعاً نقش خانواده برای نهادینه‌سازی توجه و اهمیت به قرآن در بین فرزندان انکارناپذیر است.
فرزانه ادامه داد: قطعاً در آموزش و پرورش نیز به عنوان متولی تعلیم و تربیت جایگاه قرآن این کتاب جاوید و به نوعی قانون اسلام به خوبی تبین نشده و به آن آنچنان باید و شاید اهمیت داده نمی‌شود و در مدارس نیز به صورت جنبی و فرعی به این مهم نگاه می‌شود.
وی بر ضرورت بازنگری در شیوه‌های یادگیری و آموزش قرآن در مدارس و مؤسسات قرآنی نیز تأکید کرد.

جایگاه قرآن برای نوجوانان تبین شود
حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی نیز به ایکنا اظهار کرد: اگر امروز می‌بینم که نوجونان و جوانان ما کمتر به قرآن توجه می‌کنند به این دلیل بوده که هنوز نسبت به این کتاب آسمانی شناخت پیدا نکرده‌اند و اهمیت آن را متوجه نشده‌اند.
وی با بیان اینکه برخی از نوجوانان و جوانان هنوز به شناخت ابعاد مختلف قران این کتاب آسمانی واقف نیستند، افزود: قرآن موجود زنده بوده که برای مهاش، اخلاق، رفتار و روح و جان ما در ابعاد مختلف زندگی دستوراتی داشته و می‌توانیم با عمل به آن راه سعادت را بپیماییم درحالیکه متأسفانه هنوز آن را به خوبی درک نکرده‌ایم.
خادمی با تأکید بر نقش بسیار مهم نظام آموزشی بر یادگیری و توسعه فرهنگ قرآنی در میان نوجوانان و جوانان، اظهارکرد: متأسفانه در نظام آموزشی درس قرآن و معلم قرآن هم داریم اما یک دانش آموز پس از گذراندن 11 تا 12 سال آموزش و فارغ‌التحصیل شدن و دیپلم گرفت هنوز یاد ندارد چگونه قرآن بخواند.
وی با بیان اینکه باید آموزش قرآن در نظام آموزشی کشور مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: باید در مباحث آموزشی بازنگری صورت گیرد تا نوجوانان و جوانان با جایگاه قرآن بیشتر آشنا شوند.
خادمی با اشاره به سفارش‌های فراوان به مسلمانان برای اینکه به قرآن و عترت تمسک بجویند، گفت: متاسفانه پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) برخی به قرآن و برخی هم به عترت توجه کرده و در نهایت به نوعی دچار افراط و تفریط شده و قدری از قرآن فاصله گرفتیم.
وی با ذکر اینکه قرآن در جامعه مهجور مانده است، گفت: متاسفانه نشد آن طور که باید و شاید از ظرفیت عظیم قرآن استفاده شود، در این راستا باید محافل قرآنی را جدی گرفته و اهمیت انس و الفت با قرآن را برای نوجوانان و جوانان تبین کنیم.

لزوم آموزش مفاهیمی قرآن به نوجوانان
الهام میرداماد، مدیر مؤسسه قرآنی معراج در بجنورد نیز به ایکنا اظهار کرد: در بحث توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کاری نکرده‌ایم اقدام تازه‌ای انجام نشده تا برای نوجوانان و جوانان جذابیت داشته و آنان را به طرف خود جذب کند.
وی ادامه داد: هنوز هم از روش‌های قدیمی 10 سال گذشته برای آموزش قرآن استفاده می‌کنیم و خیلی اطلاعات به روزی در رابطه با ترویج و آموزش و قرآن نداریم.
میرداماد افزود: به عنوان مثال باید در بحث آموزش‌های قرآن به نحوه‌ای فیلم و داستان‌های کوتاهی از قرآن را در قاب تلویزیون به تصویر بکشیم و بتوانیم به صورت مفاهیمی آموزش قرآن را انجام دهیم.
وی عنوان کرد: امروز در فضای مجازی بیگانگان و دشمنان بیکار ننشسته و به اشکال گوناگون برای گمراهی جوانان و نوجوانان به فعالیت می‌پردازند در حالی که ما با این آموزش های قدیمی و بودجه های بسیار کم فقط دور خود می چرخیم و از ظرفیت فضای مجازی نیز برای جذب مخاطب و انتقال ارزش های دینی و اسلامی به خوبی استفاده نمی‌کنیم.

ضرورت معرفی چهره‌های قرآنی
لیلا شکرانی، مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های فرهنگی و قرآن و عترت خراسان شمالی نیز در این خصوص به ایکنا اظهار کرد: باید چهره‌های قرآنی را به نوجوانان و جوانان جامعه خود معرفی کنیم تا دیگران از آنان الگو برداری کنند و در این بین چهره‌های قرآنی نیز خود بیشتر از همه به دستورات قرآن این کلام وحی عمل کنند.
وی با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها نیز در آموزش‌های قرآنی به فرزندان خود بسیار سخت می‌گیرند، افزود: باید بگذاریم در این موضوع نوجوان و یا جوان خودش نوع آموزش را انتخاب کند و برای فراگیری آن ذوق و شوق داشته باشد زیرا با سخت گیری نه تنها نوجوان خسته شده بلکه میل و علاقه او را هم به فراگیری این کتاب وحی از بین می‌بریم.
شکرانی با تأکید بر اینکه باید بر آموزش قرآن و جذب نوجوان و جوان به قرآن خواندن از روش‌های جذاب و متفاوت استفاده کنیم، یادآورشد: چرا فقط در زمانی که کسی از دنیا می‌رود قرآن می گذاریم که بعد نوجوان و یا جوان ما بگوید خاموش کن دلم گرفت که این مهم اثر دافعه داشته باشد در حالی که می‌توانیم در مراسم مختلف از گروه‌های سرود قرآنی و یا تواشیح استفاده کنیم تا فرهنگ قرآن خواندن با ظرافت بهتری توسعه و ترویج یابد و کمترین دافعه را هم داشته باشد.
عابدین فخرانی، رئیس اداره قرآن و نماز و عترت اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز به ایکنا اظهارکرد: در بحث ایجاد علاقمندی در بین نوجوانان برای توجه به قرائت قرآن با اجرای طرح های مختلف اتفاقات بسیار خوبی افتاده است.
وی ادامه داد: اما در این موضوع نقش خانواده و دوستان بسیار مهم است زیرا نگاه به مقوله قرآن بحث تربیت دینی بوده و این در حالیست که قرآن نیازهای جوامع را پاسخ می‌دهد و هر چه با قرآن بیشتر مأنوس شویم به همان اندازه نیز آثار و برکات آن را در زندگی خود مشاهده می‌کنیم.
فخرانی عنوان کرد: امروز در بسیاری از علوم دانشمندان و پژوهشگران به نتایج دست پیدا می‌کنند که در قرآن کریم به آن اشاره شده بنابراین باید اهمیت به قرآن و قرائت و توجه به دستورات آن از خانواده شروع شود.
در قالب طرح ۱۴۵۲ و حفظ جزء ۳۰ قرآن، در سطح مدارس شهری و روستایی استان تاکنون ۱۱ هزار دانش‌آموز دختر و پسر اعلام آمادگی کرده و نسبت به نام نویسی برای حفظ قرآن اقدام کرده‌اند.
وی با بیان اینکه در این طرح بیشتر هدف حفظ قرآن این کتاب هدایت انسان از سوی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بوده اما دیگر دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم نیز می‌توانند ثبت نام کنند، گفت: دانش‌آموزان تا اردیبهشت ماه سال آینده فرصت شرکت در طرح بشارت ۱۴۵۲ را دارند.
فخرانی خاطرنشان کرد: آزمون نهایی حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم نیز تا پایان تابستان سال آینده به صورت مرحله به مرحله از سوی سازمان برگزارخواهد شد.
وی با اشاره به آغاز مسابقات قرآن و عترت در میان دانش‌آموزان و فرهنگیان، یادآور شد: خوشبختانه طی دوره گذشته مسابقات قرآن و عترت در میان دانش‌آموزان و فرهنگیان، خراسان‌شمالی دارای رتبه‌های خوبی در مرحله کشوری بوده و تعدادی از دانش‌آموزان استان مقام‌های اول تا شم را در بخش‌های مختلف کسب کردند.

کلام آخر
بی‌شک قرآن و تلاوت خوشِ آیات آن، بهترین مونس نوجوانان و جوانان است، جوانان همان طور که باید به مفاهیم ژرف قرآن توجه کنند و آن را در زندگی فردی و اجتماعی عینیت بخشند، باید به ظاهر زیبا و شگرف آن هم توجه کنند که این مهم باید در کانون خانواده شکل بگیرد و در مدرسه نیز توسعه و ترویج یابد زیرا قرآن کریم در حوزه اندیشه، اخلاق، ارزش‌ها و معاشرت اجتماعی، الگوهای مناسبی را معرفی می‌کند و رسالت هدایتی و تربیتی خود را با بیان داستان‌های واقعی به نمایش می‌گذارد.
انتهای پیام

captcha