«من مادر مصطفی»؛ معرفی الگو و سبک زندگی تربیتی فرزند
کد خبر: 3794277
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶

«من مادر مصطفی»؛ معرفی الگو و سبک زندگی تربیتی فرزند

گروه جهاد و حماسه ــ نویسنده کتاب «من مادر مصطفی» گفت: این کتاب از کودکی مادر شهید آغاز شده و تا شهادت مصطفی ادامه دارد و می‌تواند الگویی برای تربیت فرزند باشد.

«من مادر مصطفی»؛ معرفی الگو و سبک زندگی تربیتی فرزندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «من مادر مصطفی» به زندگی شهید مصطفی احمدی روشن پرداخته است، این کتاب یکی از آثار معرفی شده در جشنواره «کتاب همسفر» است که در ادامه مشروح گفت‌وگو با نویسنده این اثر را می‌خوانید.
رحیم مخدومی، نگارنده کتاب «من مادر مصطفی» گفت: شهادت مصطفی احمدی روشن، مسئله‌ای مهم بود. برای ورود در این عرصه، کاری دشوار داشتیم، نوشتن کتابی درباره شهید هسته‌ای که موضوعی امنیتی است، مسئله‌ای نیست که بتوان مانند دیگر شهدا به آن نگریست.
وی با بیان این‌که حماسه‌آفرینان جبهه هسته‌ای در مظلومیت و بی‌خبری کار خود را انجام می‌دهند، حتی بعد از شهادت هم پرداختن به آن‌ها کار سختی است، گفت: دشواری کار مرا از تصمیم منصرف نکرد و با خانواده، دوستان و اساتید این شهید ارتباط گرفتم و پای صحبت‌های آن‌ها نشستم.
نویسنده کتاب «من مادر مصطفی» درباره انگیزه خود از پرداختن به شهید احمدی روشن گفت: نکته‌ای که برای من خیلی جلب‌توجه کرد، جمله‌ای از زبان مادر شهید، در مراسم تشییع‌جنازه او بود که از رسانه‌ها پخش شد و این جمله سوژه شگفت‌انگیزی برای من شد.
وی افزود: مادر هرچند مقاوم باشد، در روز‌های نخست، به‌ویژه در مراسم تشییع‌جنازه که هنوز پیکر فرزندش بر روی دستان مردم است، این قدرت را داشته باشد که بر خود مسلط باشد و نکاتی بیان کند که جوانب سیاسی داخلی و بین‌المللی در آن لحاظ شده باشد. این مادر شهید هیبت و شخصیت یک زن انقلابی را نشان داد.
مخدومی ادامه داد: این مادر شهید در روز تشییع‌جنازه تنها پسر خود گفت: «من فرزند مصطفی را مانند خود مصطفی بزرگ می‌کنم». مصطفی تنها فرزند پسر این بانو بود و در واقع باید شکسته می‌شد و به‌زانو درمی‌آمد. مادر با چنین شرایطی درباره تنها فرزند این شهید بزرگوار سخن می‌گوید و نشان می‌دهد از شهادت ابایی ندارد. برای دشمنی که تصور می‌کند با حذف فیزیکی این شخصیت‌ها می‌تواند نظام و انقلاب و رهبران نظام و مردم را به‌زانو درآورد، چنین جمله‌ای تمام دسیسه‌ها را نقش بر آب می‌کند.
وی بابیان این‌که با انجام مصاحبه‌ها و ضبط خاطرات شهید احمدی روشن، مشاهده کردم که نگاه ما درباره این شهید و پدر و مادرش درست بود، ادامه داد: خیلی‌ها دوست داشتند بدانند مصطفی چطور مصطفی شد؛ برای این کار باید دید که چطور مادرش او را تربیت و چنین شخصیتی را تقدیم نظام کرد.
این پژوهشگر درباره نگارش این کتاب گفت: در این کتاب از کودکی مادر مصطفی شروع کردم و به شهادت مصطفی رسیدم. شخصیت مادر برای ما مهم بود که چطور رشد یافته بود که شهیدپرور می‌شود. کودکی مادر شهید تا موضوع ازدواج و فرزند و تحصیلات و کودکی‌های مصطفی، نوجوانی، تحصیلات و ورود به دانشگاه شریف و موضوع هسته‌ای و آغاز آن حماسه‌هایی که داشت همگی تبیین شده است.
وی درباره ویژگی‌های شخصیتی شهید احمدی روشن گفت: نکته‌ای که برای من جالب بود، این بود که دوران کودکی و نوجوانی وی در یک شهرستان که از محرومیت‌هایی برخوردار است، در خانواده‌ای کاملاً معمولی که فرزندان از کودکی باید کار کنند و درس بخوانند، آغازگر شخصیت او بود. جوان امروز شاید خیلی برایش باورپذیر نباشد کسانی که از بُعد علمی و سیاسی به‌جایی رسیدند، که رژیم صهیونیستی برای حذف آن‌ها خود را به هزینه‌های سنگین می‌اندازد تا جوانی مانند مصطفی را از زمین بردارد. شاید افراد بی‌شماری ازنظر علمی از مصطفی بالاتر باشند، اما برای رژیم صهیونیستی اهمیتی نداشته باشند.
مخدومی افزود: مصطفی دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی و معیشتی و اجتماعی را از دوران نوجوانی و با شاگرد شوفری آغاز می‌کند. خانواده با توجه به تربیت درستی که داشتند، عرصه را برای حضور وی فراهم می‌کردند. روشن کردن ماشین در زمستان که نیازمند روشن کردن آتش بود، پنچری گرفتن، و کمک پدر در مسافرکشی موجب آسیب‌دیدگی وی شد.
وی گفت: این شهید وقتی به دبیرستان رفت، از کلاس‌های کنکور و کتاب‌های خاص و... و فراغت زمانی برخوردار نبود. در عین انجام فعالیت‌های اجتماعی و مناسبات روزمره، در دانشگاه شریف قبول شد و در نتیجه به شخصیتی تأثیرگذار در علم هسته‌ای شد. خیلی از ما‌ها وقتی از شهادت این شهید به‌عنوان دانشمند هسته‌ای خبردار شدیم، فکر می‌کردیم در این عرصه مدرک دکترا دارد، ولی وقتی دیدم لیسانسه است و با این مدرک این‌قدر مؤثر است و کارآیی دارد، متعجب شدم.
نویسنده کتاب «من مادر مصطفی» بابیان این‌که آنچه شهید احمدی روشن می‌اندوخت، چندین برابر بهره می‌داد، افزود: گاهی افرادی بخشی از عمر خود را صرف اندوختن می‌کنند، ولی بهره‌ای که دارند، کم است. اندوخته‌ها و مدارکی که به دست آورده‌اند، برکت و کارآیی و گره‌گشایی ندارد. وی با مدرک نسبی دانشگاهی، گره‌های بزرگی را از کشور باز کرد و تا جایی که به دلیل حضور چنین شخصیت‌هایی، دشمن پای میز مذاکره می‌آید و دیگر حرفی از تهدید و... نمی‌زند.
وی به نقش‌آفرینی‌های خانواده مصطفی بعد از شهادت وی اشاره کرد و گفت: نقش‌آفرینی این خانواده و بصیرت درباره مسائل سیاسی و اجتماعی موجب نشد، آن‌ها در خانه بنشینند و روزمرگی خود را طی کنند. دستاورد‌هایی که امثال مصطفی و خون‌های مصطفی برای این ملت و کشور به دست آورده، برای این خانواده مهم بود، ازاین‌رو زندگی خود را گذاشتند تا از آن‌ها دفاع کنند.
مخدومی با ارزشمند دانستن برپایی جشنواره کتاب همسفر گفت: یکی از نقش‌های مهم شخصیت‌های فرهنگی، این است که محصولات فرهنگی خوب را به مخاطبی که نیاز دارد، معرفی کنند. تولید اثر خوب وظیفه‌ای بر دوش آن‌هاست، ولی اثر زبان ندارد و اگر در کتابخانه‌ها و... در انزوا بماند، هدررفت هزینه است که نویسنده عمر خود را صرف آن کرده است.
این نویسنده با اشاره به اهتمام مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش آثار مربوط به دفاع مقدس و فرهنگ جهاد و شهادت گفت: مقام معظم رهبری تقریظ بر کتاب‌های دفاع مقدس را چندین سال است که انجام می‌دهد. امروز گویا هشتاد میلیون نفر منتظرند که رهبری در کتابی تقریظی داشته باشند تا دنبال آن بروند و بدانند چه کتابی است و چه محتوایی دارد.
وی ادامه داد: این نقش مهم معرفی آثار به مخاطب نقش مهمی در گرایش آن‌ها به آثار است؛ کاری که جشنواره «کتاب همسفر» انجام می‌دهد، ایفای همین نقش است، باید مزه این آثار را به کام مخاطب چشاند. جامعه پذیرفته که برای امور مادی باید تبلیغات شود، چه‌بسا محصولاتی که نیاز کاذب ایجاد کنند. درحالی‌که در نظام اسلامی، انتظار می‌رود در عرصه فرهنگی این مسئله پررنگ‌تر باشد. باید حداقل حق فرهنگ ادا شود و آن این است که محصولی که به‌شدت نیازمند مخاطب است، به آن‌ها رسانده شود.
نویسنده کتاب «من مادر مصطفی» بابیان این‌که اگر کشور ما شهید را نشناسد، گویا شناسنامه ندارد، گفت: رهبری نقش‌های مهمی را برای این آثار بیان می‌کنند، چراکه این نیاز جامعه است. متأسفانه رسانه‌ها در این عرصه یا به کمک نیامده یا خوب نقش خود را در این عرصه ایفا نکرده است، هرچند افراد و گروه‌هایی خودجوش و انقلابی در این عرصه وارد شده و عهده‌دار کار‌هایی هستند.
انتهای پیام

captcha