۴۰ سال جهاد علمی در کارنامه جهاددانشگاهی
کد خبر: 3807512
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳

۴۰ سال جهاد علمی در کارنامه جهاددانشگاهی

گروه اجتماعی ــ نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که جهاددانشگاهی با جهاد علمی طی ۴۰ سال منشأ خدمات بسیاری بوده است، گفت: باید برای کمک و حمایت از این مجموعه همه دست به دست هم دهیم.

جهاددانشگاهی منشاء خدمات بسیاری بوده است/ ترویج فرهنگ ازدواج در سن مناسب

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی‌ روز گذشته، نهم اردیبهشت‌ماه در بازدید از مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان، اظهار کرد: اقدامات جهاددانشگاهی استان در حوزه درمان ناباروری بسیار قابل تقدیر بوده و این مجموعه حرکتی جهادی و رو به جلو در این رابطه دارد.

وی با بیان این‌که جهاددانشگاهی با جهاد علمی طی ۴۰ سال منشأ خدمات بسیاری بوده است، افزود: باید برای کمک و حمایت از این مجموعه‌ همه دست به دست هم دهیم، البته این مجموعه در مقابل کمبود امکانات متوقف نشده و فعالیت‌هایش را در مرکز درمان ناباروی، مجاهدانه پیش می‌برد، از این‌رو بسیاری از دستگاه‌ها باید از این مرکز درس گرفته و بدانند که محدویت امکانات مانع فعالیت‌ نمی‌شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در ادامه به هزینه‌های درمان ناباروی در کشور اشاره کرد و گفت: مردم مطالباتی در این رابطه دارند و حتی برخی مطرح می‌کنند اگر هزینه‌های درمان ناباروری خانواده تأمین نشود، زندگی‌شان دچار فروپاشی خواهد شد، از این رو توجه به این حوزه بسیار ضروری است.

وی با بیان این‌که «خانواده» در جمهوری اسلامی ایران یکی از ارکان مهم جامعه است، افزود: برای تقویت پایه‌های این رکن باید در حوزه درمان ناباروری هزینه کنیم، البته هزینه در این حوزه به مثابه‌ سرمایه‌گذاری است و فواید بسیاری برای جامعه دارد.

سعیدی با بیان این‌که طرح تعالی جمعیت در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، افزود: بخشی از مفاد طرح بررسی شده اما بخش‌هایی از آن مانده که می‌توانیم از نطر فکری از تجربیات و اطلاعات جهاددانشگاهی استفاده کنیم و همچنین یک سری تبصره و مفادی باید بدان اضافه شود تا دولت مکلف به تأمین بخشی از هزینه‌های درمان ناباروری شده و حمایت‌های مالی و بیمه ای برای متقاضیان درمان ناباروری ارئه دهد.

وی با بیان این‌که آموزش و فرهنگ‌سازی نیز در این رابطه اهمیت دارد؛ چرا که رابطه معناداری بین افزایش سن ازدواج و ناباروری وجود دارد، گفت: آمار ۲۲ درصدی ناباروری در کشور قابل تامل بوده و باید با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی این میزان را به حداقل برسانیم. تمام دستگاه‌های متولی نیز باید مکلف به فعالیت در این رابطه شده و این موضوع باید در نظام آموزش کشور جای گرفته و همچنین بحث‌های مشاوره‌ای برای جوانان در خصوص سن مناسب ازدواج باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای تشویق جوانان به ازدواج اخیراً مصوبه‌ای با ۴۰ ماده در مجلس بررسی شد که یک مورد آن ارائه مشوق به جوانانی که زیر ۲۲ سال (دختران) و زیر ۲۴ سال (پسران) ازدواج می‌کنند، بود.

وی افزو‌د: در این رابطه بحث کارشناسی بسیاری در مجلس شد؛ برخی هم این موضوع را تشویق به کودک همسری تعبیر کردند، در حالی که در قانون ما ازدواج برای افراد نابالغ و دختران زیر ۱۵ سال ممنوع است.

سعیدی، با تأکید بر این‌که وضعیت رشد جمعیتی در کشور نامناسب است، گفت: برخی کارشناسان مطرح کردند که ایران در 10 سال آینده پیرترین کشور جهان خواهد بود، از این‌رو باید تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.

انتهای پیام

captcha