پیش‌بینی شعب ویژه برای رسیدگی به جرائم مرتبط با روزه‌خواری در خراسان‌شمالی
کد خبر: 3809265
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱

پیش‌بینی شعب ویژه برای رسیدگی به جرائم مرتبط با روزه‌خواری در خراسان‌شمالی

گروه اجتماعی ــ رئیس کل دادگستری خراسان‌شمالی گفت: تظاهر به روزه‌خواری جرم بوده در این راستا شعبه ویژه برای رسیدگی به جرائم مرتبط با روزه خواری در استان پیش‌بینی می‌شود.

پیش بینی شعب ویژه برای رسیدگی به جرائم مرتبط با روزه خواری در خراسان‌شمالی

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی دادگستری استان، حجت‌الاسلام اسدالله جعفری در حاشیه همایش گردهمایی ائمه جمعه، تظاهر به روزه خواری را شرعا و قانوناً عملی مذموم، ممنوع و ناپسند و مورد نکوهش دانست و اظهارکرد: روزه خواری در ملاء عام، علاوه بر هتک حرمت ماه مبارک رمضان و روزه داران، و عقوبت شرعی عملی مجرمانه و واجد آثار کیفری و جزائی است.
وی ادامه داد: براساس قانون مجازات اسلامی، برای کسانی که در انظار عمومی مبادرت به روزه خواری می‌کنند، کیفر و مجازات پیش‌بینی شده است.
جعفری گفت: حتی کسانی که به علت بیماری، مسافرت و یا داشتن عذر شرعی و هر دلیل دیگری نمی‌توانند روزه بگیرند، فقط مجازند روزه نگیرند اما با این وجود مجاز نیستند و حق ندارند در ملاء عام و در انظار عمومی اقدام به روزه خواری کنند.
جعفری بیان کرد: برای افراد دارای معاذیر شرعی، مکان‌های خاصی البته به دور از مرئی و منظر عمومی مشخص و مجوزهای لازم برای برخی صنوف و کسبه فعال در حوزه مواد غذائی صادر شده و به همین اعتبار تمهیدات لازم برقرارشده تا این قبیل افراد بتوانند حسب مورد از این امکانات استفاده کنند.
رئیس کل دادگستری خراسان‌شمالی با بیان اینکه برای رسیدگی به جرائم مرتبط با روزه خواری، شعب ویژه ای پیش بینی و در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: وظیفه نیروی انتظامی است تا با حساسیت مضاعف، در صورت مشاهده مصادیق روزه خواری در ملاعام سریع با مجرمین برخورد کرده و در برابر این عمل مجرمانه واکنش جدی نشان دهند و از طرفی مراتب را به مرجع قضائی گزارش کنند تا در شعب ویژه‌ای که برای رسیدگی‌های قضائی مستقر شده، به سرعت و دقت مورد رسیدگی قرار گیرد و تصمیم قضائی مناسب اتخاذ شود.
جعفری اظهار کرد: بیشتر مردم ما افرادی متدین هستند که با صیانت نفس و خودمراقبتی حرمت ماه مبارک رمضان را رعایت می‌کنند و آن را فرصتی برای بهره‌گیری از معنویات و فضائل و کرامات این ماه پرخیر و برکت می‌دانند.
انتهای پیام

captcha