اجرای طرح «پیوند آسمانی» در هزار مسجد
کد خبر: 3831654
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
معاون تبلیغ حوزه خبر داد:

اجرای طرح «پیوند آسمانی» در هزار مسجد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه از اجرای طرح ملی «پیوند آسمانی» در مساجد خبر داد و افزود: هزار و 50 مسجد در حال اجرای این طرح هستند و که در ذیل این طرح شورای تشکیل شده به امر ازدواج جوانان سهولت می‌بخشد.

اجرای طرح « پیوند آسمانی» در بیش از هزار مسجد سراسر کشوربه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه امروز 10 مردادماه در نشستی با عنوان «تبیین طرح ملی پیوند آسمانی» که به مناسبت سالروز پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه جمکران برگزار شد، گفت: ازدواج از نیازهای ضروری بشر است و اگر نیاز به ازدواج مدیریت نشود در هر جامعه‌ای به بحران تبدیل می‌شود.

وی افزود: برخی از مکاتب به دنبال این هستند که با غریزه جنسی انسان مقابله کنند و توجهی به این نیاز نداشته باشند و در مقابل برخی دیگر به دنبال لجام گسیختگی جنسی هستند، نظریه فروید نیز زمینه‌ساز این موضوع شد که می‌گوید: قوی‌ترین چیزی که در انسان ایجاد انگیزه می‌کند نیاز جنسی است و لذا تمدن غرب و برخی از مکاتب دیگر نیز براساس این نظریه پایه‌گذاری شده‌است.

شیوه مواجهه اسلام با لجام گسیختگی جنسی 

وی تصریح کرد: در تمدن غرب موضوعات برهنگی و آزادی جنسی مصرح می‌شود و در ذیل این موضوعات به دنبال لذت‌های فردی هستند؛ اسلام به دنبال لجام گسیختگی جنسی یا رهبانیت نیست بلکه به دنبال این است که غریزه و نیاز جنسی را مورد توجه قرار دهد و البته مدیریت کند زیرا اگر مدیریت شود هم به نیاز بشر پاسخ گفته شده و هم منجر به مفاسد گسترده اجتماعی نخواهد شد.

نبوی اظهار کرد: نیاز جنسی انقدر مهم است که دشمنان به عنوان ابزار برای فروپاشی نظام‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند، امروز در جمهوری اسلامی ایران نیز با طرح موضوعاتی مانند حجاب اجباری و دختران انقلاب و.. که با اهداف سیاسی دنبال می‌شود در صدد فروپاشی نظام هستند. برای مثال می‌گویند برای غلبه بر جمهوری اسلامی باید دامن‌ها را کوتاه‌تر کرد یعنی جاذبه‌های جنسی را در جامعه گسترش داد تا نظام جمهوری اسلامی درهم شکسته شود.

وی افزود: دشمنان اسلام در ماهواره و فضای مجازی به اشکال مختلف این موضوعات را دنبال می‌کنند؛ ما نمی‌توانیم برای مقابله با آن‌ها بگوییم که نیاز به جنس مخالف خلاف است زیرا این امر رهبانیت محض است و اسلام این شیوه را دنبال نخواهد کرد.

وی گفت: اسلام در مقابله با نظریه فروید عنوان می‌کند که غریزه جنسی یکی از غریزه‌های قدرتمند است و واضح و ومبرهن است که نمی توانیم این نیاز را کتمان کنیم و لذا اسلام برای این نیاز ازدواج را فراهم کرده و ترغیب به ازدواج نیز که در آیات و روایات متعددی مطرح شده به همین علت است لذا همه در برابر این امر و فراهم آوردن زمینه ازدواج مسئولیت دارند؛ در آیات و روایات آمده است که اگر فردی که مجرد است ازدواج کند، خداوند در امور او گشایش حاصل می‌کند.

مومن برای ازدواج چرتکه نمی‌اندازد

این استاد حوزه علمیه در نظر گرفتن مادیات، حساب‌ وکتاب خرج زندگی و ازدواج که به صورت افراطی در جامعه گسترش یافته را، امری غیر دینی تلقی کرد و افزود: این‌گونه محاسبات ریاضی و چرتکه انداختن برای هزینه‌های ازدواج شامل افرادی می‌شود که ایمان به غیب ندارند؛ لازم است که زندگی معصومین را برای جوانان امروز الگو کنیم، برای مثال جوانان بدانند که مهریه حضرت فاطمه(س) در حدی بود که اطرافیان به پیامبر(ص) اعتراض کردند اما ایشان در پاسخ فرمودند:«مهریه حضرت زهرا(س) درخت طوبی در بهشت است.

وی افزود: اینکه برخی از جوانان اعتقاد دارند در شرایط امروزه نمی‌توان این‌گونه زندگی کرد می‌پذیریم اما به حسب شرایط امروز هم می‌توان زندگی ساده‌ای را تشکیل داد؛ در حال حاضر رسم و رسوات اشتباهی در بین مردم رواج شده‌است که بیشتر از موارد مهم به آن می‌پردازیم و همین امر موجب می‌شود دختران و پسران در سنین بالا از ترس مخارج ازدواج و هزینه‌های جهاز اقدام به ازدواج نکنند.

3 هزار و 300 مسجد در کشور دارای مبلغ هستند

نبوی با بیان اینکه 70 هزار مسجد شیعه در ایران است که 3 هزار و 300 مسجد دارای مبلغ هستند، در خصوص طرح ملی« پیوند آسمانی» در این مساجد گفت: طرح «پیوند آسمانی» به تمام مساجد دارای مبلغ ابلاغ شده‌است که هزار و 50 مسجد در حال اجرای این طرح هستند، در ذیل این طرح شورایی متشکل از امام جاعت، مسئول بسیج، نماینده هیئت امنای مسجد، نماینده شورای روستا و دو نفر از معتمدین محل برپا شده‌است و اسامی دختران و پسرانی که در آن محل یا منطقه به سن ازدواج رسیدند، توسط اعضای شورا لیست می‌شود.

وی ادامه داد: پس از لیست کردن اسامی اعضای شورا برای صحبت کردن با خانواده دختر و پسر راهی منازل آن‌ها شده و علت ازدواج نکردن دختر یا پسرشان را جویا می‌شوند و سنت حسنه ازدواج را به آنان یادآوری کرده و سپس زمانی که خانواده و خود جوان اعلام آمادگی برای ازدواج کردند، آن‌گاه اعضای شورای مسجد زمینه معرفی و ازدواج جوانان را فراهم می‌کند.

امدادرسانی مالی نداریم

نبوی با تاکید بر اینکه اعضای شورای مسجد در ذیل طرح «پیوند آسمانی» هیچ‌گونه کمک مادی و امدادرسانی مالی انجام نمی‌دهند و فقط در امر ترغیب و تشویق جوانان به ازدواج نقش دارند، گفت: در طی یک سال و نیم اجرای طرح، 48 هزار و 900 نفر از جوانانی که مستعد بر ازدواج بودند شناسایی شده که حدود 19 هزار و 488 مورد آن منجر به ازدواج شده‌ که کارکرد و دستاورد ارزشمندی است و همچنین به واسطه این شورا 10 هزار 334 مورد از طلاق جوانان جلوگیری شده‌است.

وی با اشاره به اینکه در طرح«پیوند آسمانی» در شهر قم فقط 20 مورد ازدواج انجام شده‌است، اظهار کرد: تاکنون 44 هزار سخنرانی در مورد ازدواج، 53 هزار سخنرانی برای سبک زندگی و مجموعا 90 هزار سخنرانی به طور مستقیم در مورد ازدواج و از جمله آداب همسرداری در مساجد انجام شده و علاوه بر آن حدود 60 هزار مشاوره ازدواج نیز توسط این شورا صورت گرفته‌است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه یادآور شد: در روایات آمده‌است که بیشترین کسانی که اهل آتش‌اند، ازدواج نکرد‌ه‌اند؛ سیاست اصلی این طرح احیای سنت الهی ازدواج، تحقق توصیه‌های مقام معظم رهبری، پرهیز از به کارگیری نیرو و افراد سودجو و فرصت‌طلب، رعایت آبرو و حیثیت مردم، رعایت شئون روحانیت، پرهیز از ارتباط و معرفی دختران و پسران بدون هماهنگی با خانواده و.. است.

اعضای شورای مساجد متاهل و سالمند هستند

وی با یادآوری اینکه هدف اصلی طرح ترویج و گسترش ازدواج است، افزود: اعضای این شورا باید خوش‌نام، خوش سابقه، مشهور به پرهیزکاری، متاهل و سالمند و دارای مقبولیت عمومی بین مردم باشند

نبوی در پایان گفت: در تلاش هستیم تا این طرح گسترده‌تر شود برای مثال در دانشگاه‌ها کمیته‌ای شبیه به شورای مساجد برای امر ازدواج جوانان شکل بگیرد؛ ازدواج جوانان موضوع بسیار حیاتی و حائز اهمیت است اما متاسفانه سازمان‌های دولتی، ملی و مردمی به این موضوع به طور جدی نمی‌پردازند.

انتهای پیام

captcha