کد خبر: 3832063
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴

تولی و تبری جان‌مایه زیارت در فرهنگ شیعی است

گروه معارف ــ نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌شمالی گفت: جان‌مایه زیارت دو بعد تولی و تبری است؛ به این معنا که ما دوستدار دوستان خدا و دشمن دشمنان خدا هستیم.

تولی و تبری جان‌مایه زیارت در فرهنگ شیعی است

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، حجت‌الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در استان، امروز، ۱۲ مردادماه در نشست طرح «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» که ویژه خدمات‌دهی به کاروان‌های پیاده رضوی برگزار شد، با گرامیداشت سالگرد شهادت امام جواد(ع) به تبیین جایگاه ویژه امام جواد(ع) پرداخت و اظهار کرد: امام رضا(ع) درباره این فرزند خون‌دل فراوانی خورد؛ زیرا هم با تأخیر به دنیا آمد و هم بعد از به دنیا آمدن همواره مورد هجمه بدخواهان و دشمنان امامت بود.

وی با بیان اینکه امام جواد(ع) عصاره وجود امام رضا(ع) و یادگار آن امام همام است، به دشواری‌های دوران حیات این امام همام پرداخت و اضافه کرد: هر چه شیعه به دوران ولادت امام زمان(عج) نزدیک‌تر می‌شد فشار دشمنان بر ائمه(ع) بیشتر می‌شد؛ از این‌رو بعد از امام رضا(ع) خفقان و فشار بر امامان ما افزایش یافت و حلقه محاصره دشمنان تنگ‌تر شد.

یعقوبی اظهار کرد: اثرگذاری کار امام رضا(ع) به‌گونه‌ای بود که امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) را به‌عنوان فرزندان امام رضا(ع) می‌شناختند و ابن‌الرضا(ع) لقب داده بودند.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان‌شمالی گفت: امام هشتم(ع) حرکتی را آغاز کرد که سه امام بعد از او این حرکت را تکمیل و تشکیلات تشیع را سازمان‌دهی کردند.

وی اظهار کرد: اگرچه شیعه در اقلیت بود و در سختی زندگی می‌کرد؛ اما کار خود را می‌کرد؛ زیرا سازمان نامرئی وجود داشت که همه شیعیان را به هم وصل می‌کرد.

یعقوبی افزود: در این زمینه یکی از مواردی که شیعه را از غیر شیعه مشخص می‌کند زیارت است؛ زیرا برای غیر شیعه زیارت به این معنا وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه زیارت دو بعد تولی و تبری دارد، اظهار کرد: در زیارت‌نامه‌ها موضع ما دو عبارت است؛ نخست اینکه ما دوستدار دوستان خدا بوده و دوم اینکه ما دشمن دشمنان خدا هستیم.

یعقوبی بیان کرد: ما در زیارت‌نامه‌ها اعلام می‌داریم ولایت‌پذیر بوده و افزون بر اینکه از مشرکان و کافران و منافقان و فاسقان برائت می‌جوییم، با صالحانی پیوند داریم که در رأس آن‌ها امام زمان‌(عج) است.

وی با بیان اینکه زیرساخت و اساس زیارت‌نامه‌های ما سیاسی است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل هم خلفای بنی‌عباس و بنی‌امیه با این زیارت‌ها جنگیده‌اند؛ زیرا می‌دانستند شیعه با زیارت شارژ شده و قدرت و نیرو می‌گیرد و حرکت خود را توفنده‌تر به‌پیش می‌برد.

یعقوبی عنوان کرد: زیارت علاوه بر بعد معنوی، بعد سیاسی هم دارد؛ زیرا وقتی انسان در کنار امام می‌ایستد و در فضای جاذبه و مغناطیس امامت قرار می‌گیرد افزون بر دریافت برکات معنوی، خود این حضور نشانه این است که من موضع و رهبر و جهت داشته و خط من مشخص است.

وی افزود: به همین دلیل اکنون می‌بینیم زیارت اربعین در دنیا تزلزل ایجاد کرده و مستکبران عالم از این حماسه بزرگ شگفت‌زده و گیج شده‌اند و همان‌طور که در جنگ تحمیلی می‌گفتند ما از «الله‌اکبر» سر درنمی‌آوریم که چه قدرتی دارد و چگونه نیروها را این‌گونه جلو می‌برد فلسفه قدرت مغناطیسی امام حسین(ع) و اربعین را هم درک نمی‌کنیم.

یعقوبی اظهار کرد: به دلیل رفع برخی موانع ازجمله روادید، به فضل الهی امسال این حرکت با قدرت بیشتری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه پیاده‌روی میلیونی اربعین حرکت سیاسی مهم و آرامی است که دنیا هم نمی‌داند چگونه ایجاد شده است، ادامه داد: زیارت حرکت جمعی ولایتمدارانه و در عین حال موضع شفاف ما در مقابل دشمنان است.

یعقوبی افزود: به همین دلیل دشمنان اگر بتوانند جلوی این حرکت را بگیرند می‌گیرند اما نمی‌توانند، زیرا حرکت با این کاروان‌ها کار دل است و خداوند این دل‌ها را می‌چرخاند.

وی با اشاره به اینکه زیارت سرمایه عظیمی برای شیعه است، افزود: زیارت سرمایه مهمی برای شیعه در طول تاریخ است؛ به‌گونه‌ای که اگر دشمنان توانستند در برخی مواقع همه ابزار و تجهیزات را از شیعه بگیرند؛ اما نتوانستند این سرمایه را بگیرند.

یعقوبی با بیان اینکه زیارت ابزار پیشرفت تشیع است و در زیارت‌نامه‌ها مضامین عالی و بلندی وجود دارد، اظهار کرد: اگر ما امروز به دنیا اعلام می‌کنیم که ما اهل جنگ نیستیم اما اگر کسی با ما بجنگد مقاومت می‌کنیم، این سخنی است که پیش از این در زیارت‌نامه‌های ما آمده است.

وی گفت: ما باید قدر این سرمایه را بدانیم و آن را به نسل جدید خود هم منتقل کنیم؛ ازاین‌رو لازم است درزمینهٔ زیارت فرهنگ‌سازی شایسته صورت گیرد.
انتهای پیام

captcha