راهکارهای حقیقی برای ازدواج آسان/ با عروس و دامادها ارزان حساب کنیم
کد خبر: 3832506
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰

راهکارهای حقیقی برای ازدواج آسان/ با عروس و دامادها ارزان حساب کنیم

گروه جامعه ــ در کشور ما هر لوازم و خدمتی که عنوان عروس یا داماد را یدک بکشد، گران‌تر از محصولات و خدمات مشابه است. فرهنگ نامطلوبی که اصلاح آن می‌تواند اولین گام حقیقی در ترویج ازدواج ارزان و البته ماندگار باشد. دانستن چند ترفند بجا و مشورت گرفتن از افراد باسابقه نتایج عملی خوبی برای کاهش هزینه‌های ازدواج دارد.

به گزارش ایکنا؛ به مناسبت هفته ازدواج تصمیم گرفتیم لیستی از هزینه‌های یک ازدواج ساده در شهر تهران را تهیه و برآورد کنیم که یک زوج برای برگزاری مراسمی آبرومندانه و حداقلی تا چه میزان باید هزینه کنند.

بعد از تماس گرفتن با سالن‌ها و تالارهای عروسی و اطلاع از قیمت‌ها و البته اقلامی که باید برای آنها پول پرداخت شود، از تصمیم خود منصرف شدیم؛ شنیدن لیست قیمت‌ها ما را ترساند و مسلماً کسانی را هم که قصد ازدواج دارند و می‌خواهند برآوردی از هزینه‌های ازدواج ساده در تهران داشته باشند خواهد ترساند؛ پس به این نتیجه رسیدیم که بهتر است راهکارهای کاهش قیمت مراسم و تسهیل ازدواج آسان را مطرح و توصیه کنیم.

اصلاح یک فرهنگ بسیار غلط

یک فرهنگ بسیار غلط در جامعه ما وجود دارد که اگر اصلاح شود کمک زیادی به زوج‌های جوان خواهد کرد. وارد یک آرایشگاه شوید و از آرایشگر بخواهید موهای شما را اصلاح کند و بپرسید هزینه آن چقدر می‌شود. حال از همان آرایشگر بپرسید هزینه اصلاح موی سر داماد چند است؟ همین تفاوت قیمت البته به صورت فاحش‌تری در آرایشگاه‌های زنانه بیداد می‌کند.

راهکارهای حقیقی برای ازدواج آسان/ با عروس و دامادها ارزان حساب کنیم

وارد یک گلفروشی شوید و یک دسته‌گل سفارش دهید، حال بپرسید دسته‌گل عروس چند؟ برای اجاره یک سالن به مناسبت مهمانی یا جشن خانوادگی بروید. بپرسید سالن برای عروسی چند؟ بعد تفاوت قیمت را مقایسه کنید. خلاصه در این کشور کافی است بدانند که قصد ازدواج دارید و می‌خواهید وسیله یا خدمتی را مرتبط با عروسی دریافت کنید، به جای تخفیف تا جایی که می‌توانند قیمت را بالا می‌برند! چرا؟ همه هم از داماد انعام می‌خواهند، از کارگر کارواش که خدایی نکرده فهمیده ماشین عروس را دارد می‌شوید، تا خانمی که کار دود کردن اسفند در سالن عروسی را برعهده گرفته است و البته هنوز هم هستند رانندگانی که جلوی ماشین عروس را می‌گیرند و به اصطلاح راه را می‌بندند و تا انعام نگیرند راه را باز نمی‌کنند. جان کلام اینکه شرایط اقتصادی خوب نیست با عروس و دامادها ارزان حساب کنیم.

خوب جست‌وجو کنید

واژه «سالن‌های عروسی ارزان» یا «ازدواج آسان» را در اینترنت جست‌وجو کنید؛ نتیجه دیدن ده‌ها سالن بسیار مجلل با قیمت‌های نجومی است و لیستی جالب از خدمات منحصر به فرد برای جاودانه کردن روز عروسی شما موجود است، مثلاً ارائه سالادی متشکل از تکه‌های بزرگ آناناس و بلوبری که برای هر مهمان در نارگیل نصف‌شده سرو می‌شود.

 با دیدن عکس‌های سالن‌ها به راحتی می‌توانید قیمت اجاره سالن را حدس بزنید و قدر مسلم به این فکر خواهید کرد که مسئول سالن به راستی نمی‌داند واژه ارزان از چه معنایی برخوردار است یا به طور کلی مفهوم ارزان از دیدگاه او و صاحبان سالن‌های مشابه معنی متفاوت، تصحیح می‌کنم کاملاً متفاوت و حتی متناقض با مفهوم ارزان از دیدگاه جیب و توان مالی شما دارد.

راهکارهای حقیقی برای ازدواج آسان/ با عروس و دامادها ارزان حساب کنیم

اما ناامید نشوید، خوب وقت بگذارید و در اینترنت سالن‌ها و قیمت‌ها را ببینید. البته بیشتر سالن‌ها قیمت‌ها را اعلام نکرده‌اند و وقتی که به آنها زنگ می‌زنید به شما خواهند گفت که تشریف بیاورید سالن را ببینید، بر سر قیمت با شما به توافق خواهیم رسید و تخفیف‌های خوبی خواهیم داد؛ کمی اصرار کنید آن وقت می‌توانید قیمتی تقریبی را به دست آورید.

مثلاً اگر به اندازه کافی اصرار کنید به شما خواهند گفت که ورودی سالن، تزئین میزها (بخش بانوان حتماً باید گل‌آرایی شود چون بخش اصلی فیلم‌برداری آنجاست) میز داماد در بخش آقایان، نورافشانی سالن(چند تا فشفشه برای شما روشن خواهند کرد)، رقص نور، شمع‌آرایی، خواننده و موزیک، میوه، شیرینی، شام، دسر، سالاد و حتی لباس هماهنگ و ست کارکنان هر کدام چقدر هزینه در بر دارد. به راستی کدام یک از این مواردی که برشمردیم ضرورت دارد؟ کمی فکر کنیم.

باز هم ناامید نشوید به زنگ زدن ادامه دهید. سالن‌هایی را پیدا خواهید کرد که فقط هزینه ورودی و پذیرایی را می‌گیرند و گل‌آرایی و موزیک رایگان است. (ما که پیدا کردیم شما هم می‌توانید).

به گشتن در خصوص لباس عروس و داماد مناسب هم ادامه دهید. در خصوص آرایشگاه عروس و داماد هم لازم نیست در تمام مراحل اعلام کنید که عروس یا داماد هستید. بخشی از کارهای لازم را انجام دهید و در مرحله پایانی به عنوان عروس و داماد به سالن زیبایی تشریف ببرید. (البته تا زمانی که فرهنگ گران گرفتن از عروس و داماد اصلاح شود).

فقط سنت‌هایی را که به نفع عروس و داماد است اجرا کنیم

اگر قرار باشد یک عروسی سنتی برگزار کنید، به دلیل تعدد رسم و رسوم و هزینه‌های سنگین مراسم‌ متعدد مثل بله‌برون، حنابندون، جهازبرون، پاتختی و ... باید سال‌های سال بعد از عروسی همچنان قسط دهید. در گذشته همه این رسوم در خانه والدین عروس و داماد برگزار می‌شد و چون تشریفات چندانی به کار نمی‌رفت و با میوه و شیرینی ساده‌ای مراسم برگزار می‌شد، هزینه مراسم‌ چندان سنگین نبود، اما اعضای فامیل در هر یک از این مراسم هدیه متناسب با آن مراسم را می‌آوردند. هدایایی که کمک‌حال داماد و عروس در تأمین هزینه‌ها و وسایل اولیه زندگیشان می‌شد. اما حالا که همه این مراسم‌ها به یک مراسم عروسی خلاصه شده، خانواده‌های دو طرف نباید هدیه خود را به هدیه یک مراسم محدود کنند.

به هر حال، والدین عروس و داماد در گذشته هدیه‌های متعددی به اطرافیان در مراسم‌ مختلف داده‌اند و حالا وقت جبران است. هدیه سنگین بدهید هم جای دوری نمی‌رود، برای زندگی دو جوان خرج می‌شود و ثواب زیادی دارد.

حواستان به تخفیف‌های خوب باشد

حسابی از اطرافیانتان پرس‌و‌جو کنید. معلمان، کارکنان برخی سازمان‌ها و نهادها، نیروهای مسلح و ... جزء افرادی هستند که به دلیل شغلشان می‌توانند از سالن‌های تخفیف‌دار استفاده کنند و اگر شما نسبتی با این افراد داشته باشید، می‌توانید از این تخفیف‌ها بهره ببرید. در تماس با یکی از این سالن‌ها به ما گفته شد که قبل از محرم و صفر تخفیف‌های خوبی به مشتریان داده می‌شود. البته اگر در مناسبت خاصی مثل عید قربان و غدیر ازدواج کنید هزینه سالن بیشتر می‌شود!

راهکارهای خوبتان را به اشتراک بگذارید

اگر راهکار خوبی در کاهش هزینه‌های ازدواج به نظرتان می‌رسد یا جای خوبی را می‌شناسید که قیمت‌های معقول‌تر و یا تخفیف‌های خوبی می‌دهند تا جایی که می‌توانید با بقیه به اشتراک بگذارید.

عروس‌های سفید‌بخت لباس عروسی‌شان را وقف کنند

خدا را شکر که از 19 مردادماه، به صورت رسمی فعالیت خیران ازدواج در 14 استان کشور آغاز می‌شود و به زودی این مجمع در سراسر کشور تشکیل خواهد شد. ضمن ابراز خوشحالی و آرزوی موفقیت برای مجمع خیران ازدواج، یکی از اقدامات این خیران می‌تواند راه‌اندازی محلی برای دریافت ملزومات ازدواج باشد که مردم آنها را وقف می‌کنند. مثلاً عروس‌های سفیدبخت می‌توانند به شکرانه ازدواج خوبی که داشته‌اند، لباس، تور، تاج و حتی کفش و کیف عروسی خود را وقف کنند.

«عروسی یک شب است» باور به همین یک جمله گاه هزینه‌های میلیونی (اگر نگوییم میلیاردی) در پی دارد. همین که پایتان را به یک سالن بگذارید تا از قیمت و خدمات آن مطلع شوید با همین یک جمله، ده‌ها خدمت غیرضروری به شما پیشنهاد می‌شود و شما با این باور که مراسم عروسی فقط یک‌بار در عمر رخ می‌دهد و باید باشکوه برگزار شود، تمامی یا بخشی از آن‌ تشریفات را می‌پذیرید. جالب اینکه بخش قابل توجهی از این خدمات از قبیل شمع‌آرایی و تزئین میز عروس و داماد و ... با این استدلال صورت می‌گیرد که فیلم عروسی خوب از آب دربیاید.

ای کاش گل‌فروش‌های خیر کشورمان هم به این مجمع بپیوندند و تزئین ماشین عروس و تهیه دسته‌گل عروس‌ها را با قیمت مناسب برعهده گیرند. آرایشگرها هم خیر شوند و به شکرانه درآمد خوبی که دارند به عروس‌ها و دامادها تخفیف دهند. عکاسان و فیلم‌برداران هنرمندمان هم جزء این مجمع باشند و قیمت‌های نجومی ندهند. میادین میوه و تره‌بار و شیرینی‌فروش‌هایمان هم دخترها و پسرهای جوان را مثل دختر و پسر خود بدانند و برای مراسم ازدواج تخفیف‌های مناسبی قائل شوند.

«عروسی یک شب است» باور به همین یک جمله گاه هزینه‌های میلیونی (اگر نگوییم میلیاردی) در پی دارد. همین که پایتان را به یک سالن بگذارید تا از قیمت و خدمات آن مطلع شوید با همین یک جمله، ده‌ها خدمت غیرضروری به شما پیشنهاد می‌شود و شما با این باور که مراسم عروسی فقط یک‌بار در عمر رخ می‌دهد و باید باشکوه برگزار شود، تمامی یا بخشی از آن‌ تشریفات را می‌پذیرید. جالب اینکه بخش قابل توجهی از این خدمات از قبیل شمع‌آرایی و تزئین میز عروس و داماد و ... با این استدلال صورت می‌گیرد که فیلم عروسی خوب از آب دربیاید.

از عروس و دامادهای قدیمی‌تر بپرسید چند بار فیلم عروسی‌شان را نگاه کرده‌اند و این هزینه‌ها چه تأثیری در خوشبختی آنها و خوب شدن فیلمشان داشته است؟ آرزوهایتان برای خوشبختی را به یک روز و شب منحصر نکنید؛ زندگی فرصت‌های زیادی در اختیار زوج‌های موفق خواهد گذاشت. پس روی خوشبختی، شادی، در کنار هم بودن و موفقیت طولانی‌مدت برنامه‌ریزی کنید نه شادی یک‌روزه.

واقعیت این است که اگر بدنه جامعه ضرورت ترویج ازدواج آسان و ارزان را بدانند و حاضر شوند در این مهم سهمی داشته باشند، می‌توان با محوریت سازمان‌های خیریه و مردم‌نهاد و حمایت دولت این مهم را محقق کرد. به امید آن روز.

انتهای پیام

captcha